מאמר
כלים לפיתוח מיומנויות חברתיות
טל בוקריס

"מיומנוית חברתיות מתבטאות במצבים רבים בכל יום בחיינו. בכל הקשור למיומנויות חברתיות החינוך מתאפשר בדרך חווייתית", אומרת טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מפרטת שלוש מיומנויות שיעזרו לילדים להסתדר בחברה (קבלת כללים, יוזמה ופיתוח היכולת להבין את האחר) בליווי דוגמאות מסיטואציות מוכרות ומעניקה עצת זהב להקניית כלים ליצירת קשרים חברתיים לכל החיים.

תוכן

מהי מיומנות חברתית?

מיומנות חברתית, כוללת בתוכה מגוון רב של כישורים חברתיים המאפשרים לפרט להתנהג בחברה בצורה הולמת ומקובלת בחברה אליה הוא משתייך ובה הוא חי, ותוך כך ליצור קשרי גומלין חברתיים שונים, כאלה שבעזרתם יפתח את עצמו ברמה האישית, הרגשית, החברתית והערכית.

הסתבכתם? אפשט זאת בעזרת דוגמה: כשילדה רוצה להשתתף במשחק תופסת בו משחקות חברותיה, עומדות בפניה כמה אפשרויות: היא יכולה לבקש להצטרף, היא יכולה להפריע למשחק באמצע ולדרוש להשתתף, היא יכולה להתלונן ולהאשים את הבנות שלא שיתפו אותה, היא יכולה לספר למורה, להורים, היא יכולה גם לעמוד בצד ולהרגיש דחויה ולא אהובה. דרך ההתנהלות שלה במצב שכזה (זאתאומרת האם תבקש להצטרף או אולי תפריע), התגובות שלה למצב (הבנה,כעס,בכי או פרגון לחברותיה) תלויות בין השאר ביכולת שלה ליצור קשר חברתי בהתאמה למצב החברתי. היא תלמד מהי הדרך הנכונה ביותר אם יהיה מי שילמד אותה, היא תלמד איך לבקש, באיזה טון לדבר, באילו מילים להשתמש, מתי מתאים לבקש להצטרף, האם בכלל מתאים לבקש ועוד ועוד. אם יהיה מי שילמד אותה, היא תלמד איך להגיב בכל מצב – במקרה שיצרפו אותה למשחק או אם לא יצרפו אותה למשחק – תגובות שהן חשובות להשתלבות בחברה וליצירת קשרי גומלין.

מגוון ההתנהגויות המתוארות בדוגמה זו, קורות בשלוש דקות של הפסקה אחת, במהלך יום אחד בלבד, יום אחד שיכול לחזור על עצמו כל יום מחדש, ולכן הן יכולות להפוך לחלק מרפטואר הכלים שהיא תגבש לעצמה על העולם ועל עצמה ובהתאם לכך לפתח הערכה העצמית, ביטחון עצמי, מודעות עצמית, את היכולת להתמודד עם מצבים חברתיים, פתרון בעיות – כל זאת היא תדע אם יהיה מי שילמד אותה ויכוון אותה!

לקריאת המשך המאמר

 

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות פורטל התוכן המקצועי להורים וילדים "את זה"

לחצו להמשך קריאה
הקטן