מערך שיעור
לַשֶׁקֶר אין רגליים
פיתוח:נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד

מטרת הפעילות היא לעסוק במושג שקר, שקר לבן והאם תמיד צריך לומר את האמת?

מטרות

א.   חינוך חברתי  שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לשקרים וליחס אל הזולת.

ב.   חינוך לשוני – השתתפות בדיון, העשרה לשונית בביטויים המכילים את המילה שקר, כתיבה בעקבות אירוע.

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

הפעילות עוסקת במושג שקר באמצעים הבאים:

א. משחק

ב. קטעים מן המקורות

ג. התאמת פירושים לביטויים

ד. כתיבת סיפור אירוע

ה. דיון במושג שקר ובמושג שקר לבן

הפעילות

א. עבודה בשתי קבוצות – ניחוש שלושה ביטויים הקשורים למילה שקר:
1. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות.
2. תנו לתלמיד/ה אחד/ת בכל קבוצה רשימה של שלושה ביטויים הקשורים למילה שקר.
3. תלמידי הקבוצה ינסו לנחש את הביטויים – שני התלמידים שקיבלו את הרשימות, יעזרו לחבריהם בקבוצה לנחש את
שלושת הביטויים (ללא מילים) באמצעים הבאים בלבד: ציור הביטוי על הלוח ותנועות ידיים.
כדי לציין את מקומה של המילה בביטוי, יראו אצבע אחת למילה הראשונה, שתי אצבעות למילה השנייה, וכך הלאה, וכן יסמנו בתנועות הראש: 'כן' – אם הניחוש נכון, ו'לא' – אם הניחוש אינו נכון.
4. הקבוצה המנצחת היא זאת שתנחש ביטויים רבים יותר.

שתי רשימות הביטויים ופירושיהם קבוצה א:
לַשֶׁקֶר אֵין רַגְלַיִם. – סופו של השקר להתגלות.
עֲבוֹדָה בָּעֵינַיִם – בלשון הדיבור: ניסיון לרמות מישהו, הונאה, הולכת שולל
שְׁבוּעַת שֶׁקֶר – שבועה המאשרת שהשקר הוא הדבר הנכון, והיא נעשית ביודעין ובמתכוון
קבוצה ב:
סִפּוּרֵי סָבְתָא – בלשון הדיבור: סיפורי מעשיות, שטויות, 'בּוֹבֶּע מַעַיישֶׂעס'
גַלַאי שֶׁקֶר (נקרא גם: פּוֹלִיגְרָף, ובלשון הדיבור: מכונת אמת) – מכשיר הרושם את השינויים שחלים באדם, כאשר הוא משקר (למשל, שינויים בלחץ הדם)
שֶׁקֶר לָבָן – שקר קטן ובלתי מזיק, שנאמר לרוב כדי להימנע מאי-נעימות או כדי למנוע פגיעה ברגשותיו של הזולת
(על-פי: מילון רב-מילים, מלינגו בע"מ)

ב. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים
ג. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות.
ד. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – דונו בשאלות הבאות:
1. מה ההבדל בין שקר רגיל לבין שקר לבן?
2. האם במקרים מסוימים יש הצדקה לא לומר את האמת?
ה. בקשו מהתלמידים להציג את הסיפורים שלהם.

הערה: הזכירו לתלמידים לא לחשוף פרטים אישיים שלהם או של החברים שלהם.

ו. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות".
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)

מידע נוסף למורים

קראו גם הרחבה בהמשך: ההישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.

הישגים נדרשים

עד סוף כיתה ו

הישג נדרש 2 –

  • כתיבה בעקבות אירוע.

הישג נדרש 3 –

  • הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית.
  • שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה.
  • שמירה על רצף בין משפטים ובין פסקות ושימוש בקשרים: קשרי זמן, סיבה ותוצאה.

הישג נדרש 8 –

  • הכרה והבנה של המערכת הלשונית: מבנים, תופעות ותהליכים בלשון.
  • הכרת ביטויים וניבים ושימוש בהם.
  • דיון בכיתה.

הישג נדרש 1 –

  • האזנה ודיבור למטרות שונות
  • השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
  1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
  2. השתלבות בדיבור על פי המוסכם
  • הצגת רעיונות – בשיחה או בדיון – תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:
  1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
  2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
  3. בחירת משלב מתאים ושימוש בלשון קבילה
  • מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה, על-פי דרישות המטלה

לחצו להמשך קריאה
הקטן