מטרות
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לשקרים וליחס אל הזולת.
ב. חינוך לשוני – השתתפות בדיון, העשרה לשונית בביטויים המכילים את המילה שקר, כתיבה בעקבות אירוע.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
מטרת הפעילות היא לעסוק במושג שקר, שקר לבן והאם תמיד צריך לומר את האמת?
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לשקרים וליחס אל הזולת.
ב. חינוך לשוני – השתתפות בדיון, העשרה לשונית בביטויים המכילים את המילה שקר, כתיבה בעקבות אירוע.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
הפעילות עוסקת במושג שקר באמצעים הבאים:
א. משחק
ב. קטעים מן המקורות
ג. התאמת פירושים לביטויים
ד. כתיבת סיפור אירוע
ה. דיון במושג שקר ובמושג שקר לבן
א. עבודה בשתי קבוצות – ניחוש שלושה ביטויים הקשורים למילה שקר:
1. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות.
2. תנו לתלמיד/ה אחד/ת בכל קבוצה רשימה של שלושה ביטויים הקשורים למילה שקר.
3. תלמידי הקבוצה ינסו לנחש את הביטויים – שני התלמידים שקיבלו את הרשימות, יעזרו לחבריהם בקבוצה לנחש את
שלושת הביטויים (ללא מילים) באמצעים הבאים בלבד: ציור הביטוי על הלוח ותנועות ידיים.
כדי לציין את מקומה של המילה בביטוי, יראו אצבע אחת למילה הראשונה, שתי אצבעות למילה השנייה, וכך הלאה, וכן יסמנו בתנועות הראש: 'כן' – אם הניחוש נכון, ו'לא' – אם הניחוש אינו נכון.
4. הקבוצה המנצחת היא זאת שתנחש ביטויים רבים יותר.
שתי רשימות הביטויים ופירושיהם קבוצה א:
לַשֶׁקֶר אֵין רַגְלַיִם. – סופו של השקר להתגלות.
עֲבוֹדָה בָּעֵינַיִם – בלשון הדיבור: ניסיון לרמות מישהו, הונאה, הולכת שולל
שְׁבוּעַת שֶׁקֶר – שבועה המאשרת שהשקר הוא הדבר הנכון, והיא נעשית ביודעין ובמתכוון
קבוצה ב:
סִפּוּרֵי סָבְתָא – בלשון הדיבור: סיפורי מעשיות, שטויות, 'בּוֹבֶּע מַעַיישֶׂעס'
גַלַאי שֶׁקֶר (נקרא גם: פּוֹלִיגְרָף, ובלשון הדיבור: מכונת אמת) – מכשיר הרושם את השינויים שחלים באדם, כאשר הוא משקר (למשל, שינויים בלחץ הדם)
שֶׁקֶר לָבָן – שקר קטן ובלתי מזיק, שנאמר לרוב כדי להימנע מאי-נעימות או כדי למנוע פגיעה ברגשותיו של הזולת
(על-פי: מילון רב-מילים, מלינגו בע"מ)
ב. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים
ג. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות.
ד. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – דונו בשאלות הבאות:
1. מה ההבדל בין שקר רגיל לבין שקר לבן?
2. האם במקרים מסוימים יש הצדקה לא לומר את האמת?
ה. בקשו מהתלמידים להציג את הסיפורים שלהם.
הערה: הזכירו לתלמידים לא לחשוף פרטים אישיים שלהם או של החברים שלהם.
ו. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות".
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)
קראו גם הרחבה בהמשך: ההישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.
עד סוף כיתה ו
הישג נדרש 2 –
הישג נדרש 3 –
הישג נדרש 8 –
הישג נדרש 1 –