פעילות מתוקשבת
למה לא רשמת אותי? (תפקידים באירוע של פגיעה חברתית)
דינה ציונית ושיר דרור, צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בתפקידים השונים של השותפים באירוע של פגיעה חברתית. הפעילות מבוססת על סרטון המתאר מצב של פגיעה חברתית ומסייעת לתלמידים לנתח את ההתנהגות של כל המשתתפים ולהבין את תרומתם לפגיעה ואת הדרכים בהן ניתן היה למנוע אותה.

מטרות

התלמידות והתלמידים יכירו ברגשותיו של הקורבן.
התלמידות והתלמידים יזהו תפקידים שונים באירוע של פגיעה חברתית.
התלמידות והתלמידים יכירו באחריות של הצופה מן הצד כחלק מהגישה האלימה כלפי הקורבן.
התלמידות והתלמידים יחשבו על דרכי תגובה הולמות ומכבדות למצבים מסוג זה.

הנחיות

עמוד 1

התלמידים יצפו בסרטון.

בעקבות הצפייה שאלו בכיתה:

אילו תחושות ומחשבות עלו בכם בעת הצפייה בסרטון?

מה הרגשתם כשצפיתם בסרטון?

מה חשבתם כשצפיתם בסרטון? פרטו.

 

עמוד 2

התלמידים יגררו את התפקיד שמשחקת כל דמות.

הנפגע: גיא
הפוגעת: מיה
המגונן על הנפגע בפניו: מעיין
הצופים מן מהצד: רעות ולירן
המתייצב לצד הפוגע: רועי

עמודים 3 עד 7

נקודות מבט והזדהות

בעמודים אלה מוצגות הדמויות השונות המביעות את נקודת המבט שלהן על האירוע.

על התלמידים לבחור משפט אחד מדבריהן שאיתו הם מזדהים, ולהסביר מדוע הם מזדהים איתו.

כמו כן, על התלמידים לסמן איך מרגישות הדמויות.

המטרה היא להראות שיש צדדים רבים לאותו אירוע. לכל אדם יש מחשבות, דעות ורגשות שיכולים להיות לגיטימיים.
בקשו מהתלמידים לשתף מה כתבו על כל דמות. שאלו: לְמָה גורמים הפערים בעמדות בין הדמויות? הסבירו.

 

עמוד 8

התלמידים ימלאו סקר העוסק באחריות לפגיעה בגיא.

בקשו מהתלמידים להסביר את בחירתם.

בפעילות התלמידים נשאלים: מה אפשר היה לעשות אחרת?

עליהם לנסח משפט משלהם לכל אחת מהדמויות כדי למנוע את הפגיעה בגיא.

בקשו מהם לשתף את העצות שלהם.

בקשו מהם גם להציע טיפ למיה: מה היא הייתה יכולה לעשות אחרת כדי להתמודד עם הקונפליקט בצורה טובה יותר?

שאלות להרחבת הדיון בכיתה:

למה קשה לנו להתייצב מול מישהו שנתפס כמקובל או כחזק בחברה? הסבירו.

למה קשה לנו להתערב לטובת הצד הצודק? איזה "מחיר" יכול להיות להתערבות כזאת?

לחצו להמשך קריאה
הקטן