מערך שיעור
למען עצמי או למען החברה (מלכים א' פרק ג')
שירה גודמן ושלמה זיס, צוות החינוך החברתי, ייעוץ במקרא: נויה שגיב, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בכושר שיפוט, לבדוק מהו סדר העדיפות שלי בחיים: לדאוג לעצמי או לעשות למען החברה ולעסוק ביתרונות המעורבות והאכפתיות החברתית. הפעילות מיועדת לכיתה ו'.

רקע

בספר מלכים א' פרק ג', ה' מתגלה אל שלמה בחלום הלילה, ומורה לשלמה לבקש בקשה. שלמה מבקש: "לֵב שֹׁמֵעַ, לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ, לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע". כלומר, שלמה מבקש תכונה שתסייע לו למלא את תפקידו כמלך. בסוף הפרק המעגל נסגר: העם כולו מכיר בחכמת המשפט של שלמה: "וַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל, אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ, וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ. כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אֱלֹהִים בְּקִרְבּוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט" (פסוק כ"ח).

מדוע שלמה המלך מבקש כושר שיפוט? מן המקרא וממקורות אחרים נראה כי תפקיד המלך במזרח הקדום כלל מרכיב של "שיפוט". לא כל המלכים מתעניינים בשיפור כישוריהם. יש מלכים שמתעניינים דווקא בשיפור מצבם הכלכלי ובדאגה להנאתם הפרטית. (ראו: דברים י"ז).

אם כן, שלמה היה שונה. נראה כי הוא הבין את המשימה שלו: מלכות אינה רק עושר, פאר והדר, אלא אחריות כבדה. הוא הבין את גודל האחריות, ומכאן בקשתו לכלים ולמיומנויות אשר יסייעו לו לעמוד באחריות הזאת. הוא הבין שכדי למלא את אחריותו כמנהיג כלפי העם, הוא זקוק לעזרה, לעצה. ודווקא בשל כך הוא ביקש עזרה, כפי שמצוין בפירוש מצודת דוד: "אי אפשר לשפוט עם כאלה מחכמת לבבי, מבלי עזר מן השמים".

מטרות

1. לבדוק מהו סדר העדיפות שלי בחיים: לדאוג לעצמי או לעשות למען החברה.
2. לעסוק ביתרונות המעורבות והאכפתיות החברתית.

הנחיות

א. הפעילות תתבצע בחלקה לפני לימוד פרק ג בספר מלכים א.
ב. כתיבת המשאלה שלי – חלקו לכל תלמיד/ה פתק ריק. בקשו מהתלמידים לדמיין שפגשו קוסם כול-יכול, והוא הבטיח למלא משאלה אחת שלהם. בקשו מהתלמידים לכתוב בפתק את המשאלה הזאת.
ג. בקשו מהתלמידים (שמוכנים לכך) לקרוא בקול את משאלותיהם. ראו כמה מהם בחרו במשהו אישי, וכמה מהילדים בחרו במשהו למען הכלל. האם היו כאלה?
ד. בשלב זה למדו את פרק ג, תוך ציון התנהגותו של שלמה: כאשר עמד במצב דומה, הוא ביקש בקשה לטובת העם.
ה. דיון בכיתה – לסיכום הלימוד חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים. לאחר שימלאו אותו, בקשו מהם לספר על המשימות שבחרו ושוחחו על כך בכיתה. היעזרו בנקודות הבאות:

1. האם המתנדבים רק נותנים או גם מקבלים?
2. האם אדם שדואג רק לעצמו ולרצונותיו, מאושר יותר מאחרים?
3. באיזו חברה אתם הייתם מעדיפים לחיות: בחברה שאנשיה חושבים קודם כול על עצמם, או בחברה שאנשיה רוצים לפעול למען אחרים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן