מערך שיעור
מאזינים ודוברים – רכישת מיומנויות תקשורת בין-אישית
כישורי חיים, האגף לשירות פסיכולוגי ייעוצי, האגף לחינוך יסודי ומנהל החינוך הדתי, מעלות

מטרת הפעילות לפתח את מודעות התלמידים לעצמם כאל מאזינים וכאל דוברים.

רקע

התכנית כישורי חיים נועדה לסייע להתפתחות אישית וחברתית תקינה, להקניית כישורים להתמודדות עם מצבים משתנים ולמניעת תופעות שליליות. אחד הכישורים, להתמודדות יעילה במישור האישי, במישור הבין-אישי ובמישור המערכתי-חברתי, הוא התקשורת הבין אישית. כיתת התלמידים היא מסגרת נוחה ומתאימה לרכישת מיומנויות תקשורת בין-אישית ולתרגולן. תקשורת תקינה תורמת לאווירה נוחה בקבוצה ובחברה, והיא תנאי הכרחי ללימוד בכיתה. אווירה תקשורתית תקינה היא, בין היתר, תנאי לאקלים לימודי וחברתי חיובי.

מטרות

1. ללמוד להשתמש בכלים ובמיומנויות של יצירת תקשורת תקינה.
2. לפתח את מודעות התלמידים לעצמם כאל מאזינים וכאל דוברים.

הנחיות

בפעילות זאת חמישה שלבים:

שלב א: תקשורת בצמידים
בקשו מהתלמידים לשבת בצמדים, להיזכר בשני מקרים מעניינים, שקרו להם בחופשה, בשכונה, בכיתה או במקום אחר, ולספר אותם לבני הזוג שלהם.

 שלב ב: רגע חושבים
לאחר סיום הסיפורים יענו כל אחד מהתלמידים בכתב, על השאלה: מה היה נעים יותר – לספר או להקשיב?

 שלב ג: תקשורת בקבוצה
הזוגות יתחברו לרביעיות. כל אחד מהרביעייה יספר לקבוצתו על מקרה נוסף שקרה להם בחופשה, בשכונה, בכיתה או במקום אחר.

שלב ד: רגע חושבים
לאחר סיום הסיפורים ברביעייה התלמידים יתייחסו בכתב או בעל-פה לשאלות:
1. מה היה יותר נעים בקבוצת הרביעייה – לספר או להקשיב?
2. היכן היה יותר קשה (לספר או להקשיב) – בזוגות או בקבוצה?
3. האם היה הבדל בין השיחה בזוגות לבין השיחה בקבוצה? מה ההבדל? מדוע?

שלב ה: דיון במליאה
התלמידים ישתפו את הכיתה במה שלמדו על עצמם ובמה שלמדו מדברי חבריהם על דיבור ועל הקשבה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן