וידאו
מבחן קבלה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דני ויונתן רוצים להצטרף לחבורת ילדים מגובשת. הילדים בחבורה מטילים על יונתן מטלה והוא עומד בה, אבל בסופו של דבר הוא מחליט לא להצטרף לחבורה. דני נענה לבקשת ילדי החבורה ודוחף קשישה לכביש, הקשישה נפגעת. דני מצטער על מעשיו.

על הסרט

הצורך להיות אהוד ומקובל בחברה גורם לפעמים לילדים לעשות מעשים שלא התכוננו לעשות.
הסרט עוסק בהשפעת לחץ חברתי על ילדים. חשוב שהילדים יבינו שלא צריך להיכנע לכל דרישה שמעלים ילדים אחרים.

רקע

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעיָן ספיר ז"ל

ב-27/5/2005 נרצחה מעיָן ספיר באכזריות ליד ביתה, ברחובות. משפחתה בחרה להנציח את זִכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא "המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול". התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה, ושותפים בה גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מציל"ה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.

המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

–     התלמידים יבינו מהו לחץ חברתי.
–     התלמידים יציעו הצעות לדרכי התמודדות עם לחץ חברתי.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהעמיק בפרטים וברמזים הטמונים בו.

  1. צפו בסרט עם התלמידים.
  2. ספרו על הנערה מעיָן ספיר ועל נסיבות הירצחה.
  3. קיימו את הפעילות בכיתה.

הפעילות

1. צפו בסרט עם התלמידים.
2.  דיון לאחר הצפייה בסרט מה דעתכם על מה שקרה לדני בסרט? האם הוא היה יכול לנהוג אחרת? אם כן, איך? למה, לדעתכם, נהג דני כפי שנהג?

  1. האם חוויתם בעבר מקרה שבו מישהו ביקש מכם לעשות משהו שלא הרגשתם בנוח אתו? מה עשיתם? כיצד הרגשתם?
  2. האם הייתם רוצים להצטרף לחבורה של ילדים שעושים מעשים כאלה?
  3. אילו הייתה לכם האפשרות להקים קבוצה משלכם, איזו קבוצה הייתם מקימים?
  4. האם הייתם עורכים מבחני קבלה?
    כיצד הייתם בוחרים את חברי הקבוצה (לפי מאפיינים ערכיים או פיזיים, לפי יכולות, לפי כישורים וכן הלאה)?
  5. יונתן, הילד הראשון שעובר את מבחן הקבלה בסרט, מחליט בסופו של דבר לא להצטרף לחבורה. מה דעתכם על החלטתו?
  6. דני, הילד השני, ממלא את הוראות הילדים האחרים, ודוחף קשישה  לכביש. מדוע לדעתכם הוא עשה זאת?

שימו לב שדני עבר תהליך כלשהו במהלך הסרט והשתנה , שכן בסוף הסרט הוא מחפש את הקשישה ומתנצל בפניה.

דני, מתקבל לחבורה אבל מחליט לברוח וכנראה לא מצטרף. מדוע הוא עושה זאת?

ביבליוגרפיה

יוצרי הסרט:
כיתה ו2, בית ספר בכור לוי, רחובות
בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן