מערך שיעור
מבלי לפגוע (שמואל א': פרק ח', פסוקים ד' – ו'; פסוקים י"ט-כ')
שירה גודמן ושלמה זיס, צוות החינוך החברתי, זהר הרקוב, מקרא, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת במתן ביקורת. ללמוד שכדי להשיג את המטרה – צריך לדעת איך להגיד את הדברים: לדבר לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים, וללמוד לקבל ביקורת עניינית מבלי להיעלב, כי לא כולם חושבים כמוני. הפעילות מיועדת לכיתה ה'.

רקע

בפרק ח' בספר שמואל א' העם דורש משמואל, הנביא הזקן, שימליך עליהם מלך. הסיבות שהעם נותן לכך הן משני סוגים:
א. סיבות אישיות: שמואל זקן, ובניו חוטאים, ולכן הם לא ימשיכו את דרכיו.
ב. סיבות ענייניות: הגיע הזמן להחליף את צורת השלטון – משופטים למלכים, ולהיות ככל העמים.
בהמשך הם נותנים עוד נימוק:
ג. וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת-מִלְחֲמֹתֵנוּ (פסוק 20).
התגובה של שמואל לדברי הזקנים הייתה קשה מאוד: וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל (שם, פסוק 6), והם אינם משיגים את מטרתם.

ה' מתערב במתרחש. אמנם הוא מצווה על שמואל: שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם לְכֹל אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ, אך הוא גם מנחם אותו: לֹא אֹתְךָ מָאָסוּ, כִּי-אֹתִי מָאֲסוּ מִמְּלֹךְ עֲלֵיהֶם (שם פסוק 7).

א. מה בדברי הזקנים פגע כל כך בשמואל הנביא?
ב. האם זקני ישראל יכלו להגיד את דבריהם בצורה שונה, שגם לא תפגע בשמואל וגם תגרום לו להיענות לבקשתם?

הטקסט המקראי:
וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיָּבֹאוּ אֶל-שְׁמוּאֵל […]. וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ, עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם. וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל…
(שמואל א' פרק ח', פסוקים ד'– ו')
וַיְמָאֲנוּ הָעָם לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל שְׁמוּאֵל, וַיֹּאמְרו: לֹּא, כִּי אִם-מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ. וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם, וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ.
(שם, פסוקים י"ט – כ')

מטרות

1. ללמוד שכדי להשיג את המטרה – צריך לדעת איך להגיד את הדברים: לדבר לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים.
2. ללמוד לקבל ביקורת עניינית מבלי להיעלב, כי לא כולם חושבים כמוני.

הנחיות

א.   הפעילות לתלמידים תיעשה בקבוצות בצורת סדנה.
הערה: הפעילות מתאימה גם לעבודה בדף עבודה אישי.

ב.   חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ג.   התלמידים יחלו בפעילות בבדיקת נימוקי העם להחלפת השלטון.
לאחר שסיימו את המטלה, יציגו את תשובותיהם במליאה.

ד.  לאחר מכן יעבדו התלמידים בקבוצות על האירוע ויחברו המשך וסוף.

ג.   דיון כיתתי – לסיום הפעילות דונו עם התלמידים בנקודות הבאות:

  1. מדוע אנחנו נעלבים כאשר מבקרים אותנו? האם זאת תגובה טבעית?
  2. האם כל ביקורת מעליבה ופוגעת?
  3. כיצד נוכל להביע את דעתנו ואף לבקר חבר או חברה, מבלי לפגוע בהם?
  4. כיצד נוכל לשמוע ביקורת עלינו מבלי להיעלב?
לחצו להמשך קריאה
הקטן