הנחיות
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ודיון בכיתה: 45 דקות
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים. היעזרו בשאלות:
1. מה אתם עושים כשאתם עצובים?
2. איך אנחנו יודעים שמישהו אחר עצוב, גם אם הוא לא בוכה?
ד. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
* הקשבה
* השתתפות
* הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)
ה. התלמידים יציגו את הסיפורים שכתבו בנושא עצבות ונחמה.
ו. דיון בכיתה בעקבות כתיבת הסיפורים בנושא עצבות ונחמה. היעזרו בשאלות:
1. איך ילדים מרגישים, אם אין מי שיראה אותם וינחם אותם?
2. מה אתם עושים כשאתם רואים מישהו עצוב? מנחמים אותו? מרגיעים אותו? מתעלמים ממנו?
3. איך, לדעתכם, מרגישים ילדים שמנחמים אותם?
4. איך אתם מרגישים כשמנחמים אתכם?
מידע נוסף למורים:
א. באתר האינטרנט בין הצלצולים – במדור המומחים – ראו את תשובתו של גבי עומר בנושא ילד עצוב, מכיוון שלא קיבל תפקיד בהצגה של בית-הספר.
ב. קראו גם הרחבה בהמשך בהישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.
הישגים נדרשים:
אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד
הישג נדרש 2 – כתיבת רשמים בעקבות אירוע
הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
שמירה על רצף בין משפטים ובין פסקות ושימוש בקשרים: קשרי זמן, קשרי סיבה ותוצאה
הישג נדרש 4 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
הבנת המשמעות הגלויה של הטקסט:
1. הבנת מילים בהקשר
2. הבנת הנושא או הנושאים המפורשים
3. קישור לידע עולם
הבנת המשמעות הסמויה בטקסט:
– הבנת מטרת הטקסט
דיון בכיתה – הישגים נדרשים
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
– בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
1. הקשבה לדברי אחרים ותגובה הולמת
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם