מאמר
מודל מח"ר (מרחב חשיבה רב-מקצועי) בית ספרי: עבודה מערכתית של הפסיכולוג החינוכי בעזרת גישת המנטליזציה
עמליה גאון הרשקו

במאמר זה מוצג מודל "מח"ר (מרחב חשיבה רב-מקצועי) בית ספרי", שנועד לסייע לפסיכולוג החינוכי המלווה את בית הספר והצוותים החינוכיים במשימה המורכבת ובהתמודדות עם כאבי הגדילה והלמידה של התלמיד ושל מערכת החינוך, ובייחוד את הכאב שנוצר כאשר התהליכים מלווים בתחושות קשות של אי הצלחה, תסכול וכעס. לשם כך הוא עושה שימוש שיטתי ומובנה במבנים ובמשאבים הקיימים בבית הספר ובקהילה. בפרט, הוא מסתמך על נהלים המחייבים באופן פורמלי את בית הספר (כמו תהליך לאישור הזכאות לסיוע מסל החינוך המיוחד), המייצרים מפגש של בעלי תפקידים שונים ומובילים. המודל נעזר ברעיונות וכלים מגישת המנטליזציה כדי לעזור לצוות בית הספר להתבונן על המתרחש בו, להבין את המצוקה או הצורך מאחורי התנהגות לא רצויה של תלמידים מאתגרים, להתאים את המענים שלו לצרכים שמזוהים ולעקוב אחרי השפעתם.

 

תוכן

כאשר פסיכולוג בית הספר תופס את המסגרת החינוכית כולה כלקוח שלו, יש ביכולתו לקדם תהליכים המשפרים את יכולת בית הספר להכיל קשיים ולהתמודד עימם. במאמר זה מוצג מודל "מח"ר (מרחב חשיבה רב-מקצועי) בית ספרי" – מודל עבודה ייחודי לעבודה מערכתית של פסיכולוגים חינוכיים. המודל עושה שימוש שיטתי ומסודר במבנים ובנהלים כדי ליצור מרחב רב-מקצועי להתבוננות, ניתוח וחשיבה על מה שנדרש לעשות כדי לשפר את תפקוד התלמיד והצוות החינוכי המלווה אותו. המודל משלב תפיסה מערכתית עם עבודה בגישת המנטליזציה במטרה לאפשר לצוות בית הספר להיות במגע מתמשך עם הכאב של תלמידים ושל מורים ולבנות עבורם מענים מותאמים לצורכיהם. כך מסייע מודל מח"ר בית ספרי להפוך את בית הספר למרחב המטפח התפתחות וצמיחה עבור כל הפרטים בו.

לקריאת המשך המאמר

ביבליוגרפיה

גאון- הרשקו, ע. (2021). מודל מח"ר (מרחב חשיבה רב-מקצועי) בית ספרי: עבודה מערכתית של הפסיכולוג החינוכי בעזרת גישת המנטליזציהפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4245

לחצו להמשך קריאה
הקטן