וידאו
מזל טוב!
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק בדעות קדומות ובאמונות טפלות: אדם שיש לו בעיה מוטורית, והוא מוגבל מבחינה פיזית, הוא מוגבל גם מבחינה שכלית.

על הסרט

מזל טוב! לגלית ולאילן נולד בן! הזוג מחליט שהסנדק בטקס ברית המילה יהיה אחיה של גלית – דורון. דורון נכה. הוא יושב על כיסא גלגלים ומשותק כתוצאה משיתוק מוחין. בזמן שהמשפחה שמחה ומתארגנת למסיבת ברית המילה, הסבא, אביו של אילן, מגיע ומשבית את השמחה. הוא מתנגד לכך שדורון יהיה הסנדק, לא בגלל דעתו עליו אלא בגלל דעתם של אחרים…

רקע

נקודות למחשבה:

א.   הסרט עוסק בדעות קדומות ובאמונות טפלות: אדם שיש לו בעיה מוטורית, והוא מוגבל מבחינה
פיזית, הוא מוגבל גם מבחינה שכלית.
ב.   הסרט עוסק ביחס אל השונה בחברה ובאי קבלתו, כביכול: בגלל דעת החברה ולא בגלל דעה אישית.

הנחיות

שאלות לדיון:

1. מה דעתכם על התנהגותו של הסב מאיר כלפי אילן, הדוד הנכה?
2. מאיר טוען שהוא משוחרר מדעות קדומות, אבל הוא מתנהג כך בגלל דעת החברה. האם, לדעתכם, זה נכון? מדוע?
3.  אילן טוען שבכל יום אנשים פוגעים בו, אבל מהמשפחה הוא לא ציפה ליחס הזה. מדוע, לדעתכם, הוא מרגיש כך?
4. האם אתם מכירים ילדים, שיש להם מגבלות מבחינה גופנית? כיצד אתם מתנהגים כלפיהם?

הצעות לפעילות:

א.   דיון באירוע דמיוני – לפניכם אירוע דמיוני. קראו אותו וענו על השאלה שאחריו.

התבקשתם לבחור נציג או נציגה מכיתתכם, כד שייצגו את הכיתה בתחרות ידע כלשהי. בין המועמדים האפשריים עלו שמות של תלמידים שיש להם מגבלות גופניות.

  1. האם תאפשרו לתלמידים אלה לייצג אתכם בתחרות?
  2. על פי אילו קריטריונים הייתם בוחרים נציגים לתחרות מסוג זה?
  3. האם הנתונים החיצוניים חשובים בהקשר לתחרות הזאת?

ביבליוגרפיה

משתתפים: שלמה תרשיש, דודו בן יוסף, דורית ניתאי, קובי הגואל
בימוי: אבינועם דמארי
הפקה: אבינועם דמארי
עריכת תסריט: אבי שמש
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן