מערך שיעור
משחק מילים והברות
מיכל אל-יגון ושלי נויברגר, יש לי פתרון, בית הספר לחינוך, הוצאת רמות - אוניברסיטת תל אביב, 1999

הפעילות עוסקת בקידום כשירות חברתית והסתגלות בקרב ילדים צעירים.

רקע

הספר יש לי פתרון נכתב במסגרת פרויקט מחקרי לקידום כשירות חברתית והסתגלות. הוא מיועד לגננות ולמורים בגני ילדים ובכיתות א-ב ולאנשי חינוך ומטפלים, העוסקים בקידום כשירות חברתית והסתגלות בקרב ילדים צעירים.

כשירות חברתית

המונח כשירות חברתית כולל, על-פי הגדרתו שלGresham , שני תחומים מרכזיים:

1. התחום הראשון עוסק בהתנהגות מסתגלת ומתייחס לתפקוד עצמאי, להתפתחות פיזית ולהתפתחות שפה.

2. התחום השני עוסק במיומנויות חברתיות וכולל שלושה מוקדים:
א. התנהגויות בינאישיות, כגון: קבלת סמכות, כישורי שיחה, שיתוף פעולה
ב. התנהגויות המתייחסות לעצמי, כגון: ביטוי רגשות ועמדות כלפי עצמי
ג. התנהגויות הקשורות למילוי תפקיד, כגון: הקשבה, מילוי הוראות

קשיים במיומנויות חברתיות
בחינת הקשיים במיומנויות חברתיות מעלה שהם ממוקדים בתחומים הבאים: מיעוט השימוש בהתנהגויות של שיתוף-פעולה, דחייה חברתית, רמה גבוהה של בדידות, חוסר שביעות רצון מהקשרים חברתיים ומצוקה חברתית. קשיים אלה עשויים להתבטא הן בביטויי התנהגות מופנמים, כגון: נסיגה חברתית וחוסר יוזמה חברתית, והן בביטויי התנהגות מוחצנים, כגון: תוקפנות ועוינות.

מיומנויות תקשורת
מיומנויות תקשורת הן חלק מהמיומנויות החברתיות, המאפשרות לילדים להסתגל ולהשתלב בחברה. ילדים שיודעים להקשיב, יכולים לשתף פעולה ולהסתגל לסביבה.

מטרות

הכרת התנאים הנדרשים להקשבה יעילה.

הנחיות

בפעילות שני שלבים:

שלב א: תרגיל
1. הקבוצה יושבת במעגל. בוחרים שני מתנדבים שיוצאים מהחדר.
2. הקבוצה מחליטה על מילה, שיצעקו כולם יחד.
3. ניתן לקיים את הפעילות בכמה רמות קושי:
א. השמעת אותה המילה בצעקה על-ידי כל הקבוצה בו-זמנית.
ב. חלוקת המילה להברות, ובכל פעם משמיעים הברה אחת.
4. בתום כל שלב בפעילות מאפשרים חוויית תיקון. ילדי הקבוצה חוזרים ואומרים את המילה ללא צעקות ובאופן ברור. על המתנדבים לגלות מהי המילה שנבחרה.

שלב ב: דיון במליאה
דנים עם התלמידים בשאלה: מה הקשה על תהליך ההקשבה ומה הקל עליה?
דוגמה:
1. גורמים המפריעים להקשבה: רעש, צעקות, כולם מדברים ביחד, מלים קטועות.
2. גורמים המקלים על ההקשבה: קרבה לילד המדבר, מעקב אחרי תנועות השפתיים, הילד המדבר משתדל להישמע ברור, מילים שלמות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן