תוכן
מכון "סמית" ערך עבור מערכת "פנים", כתב עת לתרבות, חברה וחינוך של הסתדרות המורים בישראל – הקרן לקידום מקצועי ועמותת המורים, סקר דעת קהל בקרב 600 מורים במערכת החינוך. הסקר בדק את עמדות המורים בשאלות החינוך בארץ ומעמד המורה. הממצא הבולט: בעיות אלימות ומשמעת הן הנושא המטריד את המורים היום יותר מכל נושא אחר, ורובם חשים שאין להם כלי התמודדות.
להלן תוצאות הסקר ובעקבותיהן תגובות של אנשי חינוך וציבור:
מה עשוי לתרום לשיפור מעמד המורה?
* התשובה הבולטת היא: הרחבת סמכויות המורים בענייני משמעת.
בעיות של מערכת החינוך
הדברים העיקרים שצוינו הם:
* בעיות אלימות ומשמעת. נושא זה בולט במיוחד בקרב המורים שעובדים עד 10 שנים, מה שמצביע על כך שזו בעיה יחסית חדשה, לפחות בהיקף הנוכחי.
* צפיפות, מספר התלמידים בכיתה. נושא זה בולט במיוחד במגזר הכללי לעומת המגזר הדתי.
עמדות המורים בנושאים לימודיים ואדמיניסטרטיביים
* הרוב המכריע חושבים שבתי הספר צריכים להקדיש יותר זמן לנושאים החברתיים.
בעיות אלימות ומשמעת
נראה כי נושא זה רגיש. מרבית המורים, 3 מכל 4, ציינו שבית הספר שבו הם עובדים מתמודד טוב עם בעיות אלימות ומשמעת. יחד עם זאת, שני שלישים מהמורים ציינו שאין להם די כלים וידע להתמודד עם בעיות אלה. בדיקה נוספת הראתה כי בקרב אלו שציינו שבבית הספר מתמודדים "די טוב" עם בעיות אלו, שני שלישים ציינו שלמורים אין די כלים וידע להתגבר על הבעיה. ממצא זה מרמז כי קיימת כנראה "רצייה חברתית" בנושא זה, וחשוב לחזק ולתת למורים יותר כלים ולהתמודד עם הבעיה.
מרבית המורים חושבים כי העדר הסמכות של הורים כלפי ילדיהם גורמת לבעיית האלימות. במדרג שני צוין "העדר אמצעי ענישה בידי המורים". דבר זה צוין יחסית יותר גם בקרב אלו שציינו שבית הספר שלהם מתמודד "די טוב" עם בעיות אלימות – הוכחה נוספת לכך שהמצב כנראה יותר בעייתי מכפי שהוא משתקף בתשובות.
מה יתרום למעמד המורה
* בולט הנושא "הרחבת סמכויות המורים בענייני משמעת" – 45%.
בעיות מערכת החינוך
* במדרג הראשון צוין "בעיות אלימות ומשמעת" – 74% (בולט כנושא ראשון).
* במדרג השני צוינו שני נושאים – "מעמד המורה/שכר המורה" ו"צפיפות – מספר התלמידים בכיתה" – 50%-56% (בולטים כנושא שני).
* יתר הנושאים צויינו בשיעורים נמוכים יותר – "חוסר תקציבים" (22%), "מעורבות הורים" (19%), "חינוך לערכים" (15%) וכו'.
עיסוק בנושאים חברתיים
התמונה ברורה – 8 מכל 10 ציינו שצריכים לעסוק יותר בנושאים חברתיים.
אלימות ומשמעת
* "כיצד היית מעריך/ה את האופן שבו בית הספר שבו את/ה מלמד/ת מתמודד עם בעיות אלימות ומשמעת?" רוב המורים השיבו בחיוב – 31% ציינו "טוב מאוד" ו-43% "די טוב". 21% השיבו בשלילה וזה שיעור לא מבוטל.
ניתוח:
מהו הקשר בין התמודדות של בית הספר עם בעיות אלימות ומשמעת, לבין השאלה האם יש למורים ידע וכלים להתמודדות עם בעיות אלו.
* בקרב המורים שציינו שבית הספר שלהם מתמודד "טוב מאוד" עם בעיה של אלימות ומשמעת (31% מכלל המדגם), שיעור די דומה ציין שלמורים "יש" הכלים והידע להתמודדות או "אין" (52% "יש", 46% "אין").
* בקרב אלו שציינו שבית הספר מתמודד "די טוב" (43% מכלל המרואיינים) רק שליש ציינו שלמורים "יש" הכלים להתמודדות ושני שלישים ציינו ש"אין", ואילו בקרב אלו שציינו שבית הספר שלהם מתמודד "לא טוב" (21% מכלל המרואיינים) הרוב המכריע (86%) ציין שלמורים "אין" כלים וידע להתמודד עם בעיות אלו.
* יוצא אפוא שקיימת, במידה מסוימת, רצייה חברתית, והמורים מציינים שבית הספר שלהם מתמודד עם בעיות אלימות ומשמעת אף על פי שאין למורים מספיק כלים וידע לעשות זאת. ייתכן שבפועל המצב בנושא ההתמודדות עם בעיות אלו פחות טוב מכפי שצוין בסקר.
הגורם לאלימות
* בולטת התשובה "היעדר סמכות של הורים כלפי ילדיהם" – 41%.
* בפער די גדול צוין "היעדר אמצעי ענישה בידי המורים" – 28%.
* השיעור שציין סיבות: "היעדר סמכות של הורים כלפי ילדיהם" (49%) ו"הערכה נמוכה של הורים כלפי המורים" (21%) גבוה יחסית בקרב הגננות.
* השיעור שציין "היעדר אמצעי ענישה בידי המורים" גבוה יותר בקרב אלו שציינו שבית הספר מתמודד "די טוב" ו"לא טוב" (32%) ולא נמצאו הבדלים נוספים. יוצא אפוא שהמורים רואים קשר מסוים בין הצלחת ההתמודדות עם בעיות אלימות ומשמעת לבין אמצעי הענישה שיש בידיהם. לא נמצא קשר בין השאלה מהם הגורמים לאימות לבין השאלה האם למורים יש כלים וידע להתמודד עם בעיות אלו.