וידאו
על ראש הגנב בוער הכובע – התמודדות עם שמועות ולשון הרע
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח והקרן לקידום מקצועי

נטלי מבקשת עזרה בהכנת שיעורי הבית מבן, חבר מהכיתה שלה. חברתו לשעבר של בן מקנאה מאוד וחושדת שנטלי מנסה להתחבר עם בן. היא וחברתה מחליטות לרסס כתובות גרפיטי במנהרה שתלמידי בית הספר עוברים בה. הן מרססות על קירות המנהרה קללות גסות בצבע אדום בגנות נטלי. נטלי מגלה זאת. איך היא תגיב?

על הסרט

נטלי מבקשת עזרה בהכנת שיעורי הבית מבן, חבר מהכיתה שלה. חברתו לשעבר של בן מקנאה מאוד וחושדת שנטלי מנסה להתחבר עם בן. היא וחברתה מחליטות לרסס כתובות גרפיטי במנהרה שתלמידי בית הספר עוברים בה. הן מרססות על קירות המנהרה קללות גסות בצבע אדום בגנות נטלי. נטלי מגלה זאת. איך היא תגיב?

רקע

עין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.
המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

  1. התלמידים יפתחו רגישות לנושא לשון הרע
  2. התלמידים יבחנו הצעות, יבדקו את יעילותן ויביעו הזדהות עם אחת מהן
  3. התלמידים יציעו דרכים לפתרון ולהתמודדות עם לשון הרע

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהעמיק בפרטים וברמזים הטמונים בו.

1. צפו בסרט עם התלמידים.
2. ספרו על הנערה מעיָן ספיר ועל נסיבות הירצחה.
3. קיימו את הפעילות בכיתה.

תוכן

הפעילות
1. צפו בסרט עם התלמידים.
2. דיון לאחר הצפייה בסרט:
שאלו במה הסרט עוסק?
כוונו את התלמידים להבנת הנושא באמצעות המונחים הבאים: לשון הרע, השפלה, השמצה, פגיעה בכבוד, בשם הטוב.
מידע על כך נמצא ב"מידע נוסף למורים"

פעילות בכיתה:

הקריאו לתלמידים את הסיפור הבא:

מעשה בפטפטן נחמד… שושנה ברומבכר
בעיירה קטנה במזרח אירופה חי לו איש נחמד שהייתה לו בעיה רצינית: הוא דיבר יותר מדי על אנשים אחרים. הוא פשוט לא היה מסוגל לשלוט בעצמו. בכל פעם ששמע סיפור על מישהו שהוא מכיר, ולפעמים גם על מישהו שאינו מכיר, הוא פשוט היה מוכרח לספר על כך לחבריו. כיוון שהתפרסם כפטפטן לא קטן הוא שמע הרבה שמועות וסיפורים. הוא אהב את תשומת הלב שקיבל ושמח לראות את כולם צוחקים בשל האנקדוטות שלו, שלעיתים היה מעטר בפרטים שונים שהמציא כדי להפוך אותן למצחיקות יותר.
מעבר לכך, הוא באמת היה אדם נעים ובעל לב טוב.
למעשה, הוא ידע שזה לא בסדר לנהוג כך, אבל.. זה היה כל כך מפתה! ובכל מקרה, רוב הסיפורים אמיתיים, לא? הרי רבים מסיפוריו הם פשוט תמימים ומבדרים, לא?
יום אחד הוא גילה משהו מוזר מאוד (אבל אמיתי) על איש עסקים אחר בעיר. כמובן שהרגיש שהוא מוכרח ללכת לחבריו ולשתף אותם במה ששמע, והם בתורם סיפרו זאת לידידיהם, שסיפרו זאת למכריהם, שסיפרו זאת לנשותיהם, שדיברו על כך עם חברותיהן ועם שכנותיהן. הסיפור הסתובב בעיר, עד שאיש העסקים האומלל, שהיה הדמות המרכזית בסיפור הזה, שמע על כך. הוא רץ לרב העיר והתלונן שחייו נהרסו! אף אחד לא ירצה לעשות עמו עסקים יותר. שמו הטוב והמוניטין שלו אבדו לעולמי עד.
הרב הזה הכיר את ה'לקוחות' שלו, כמו שאומרים, והחליט לקרוא לפטפטן. אם לא היה זה הוא שחשף את הסיפור, הוא עשוי לדעת מי זה היה.
כאשר שמע הפטפטן הנחמד מפי הרב כיצד מרגיש עמיתו איש העסקים, וכמה הוא הרוס ממה שקרה, הוא חש צער אמיתי. הוא באמת לא התכוון להרוס לידידו את החיים. הוא בסך הכול סיפר סיפור אמיתי, והרב יכול לבדוק זאת אם הוא רוצה. הרבי נאנח.
"נכון, לא נכון, זה כלל לא משנה! אתה פשוט לא יכול לספר סיפורים על אנשים. זה לשון הרע, הוצאת דיבה, וזה כמו רצח, אתה הורג את המוניטין של האדם שאתה מספר עליו". הוא הוסיף ודיבר עם האיש שעה ארוכה עד שהחל לחוש חרטה וצער על מה שעשה. "כיצד אוכל לתקן את מה שעשיתי?" הוא התייפח. "אני מוכן לעשות כל מה שתאמר לי!"
הרב הביט בו ואמר: "האם יש בביתך כריות נוצות כלשהן?". "רבי", השתומם האיש, "אני לא עני! יש לי כמה וכמה כריות כאלה, האם אתה רוצה שאמכור אותן? שאתן אותן לצדקה?" "לא", השיב הרב, "גש לביתך והבא כרית אחת".
האיש התפלא מאוד, אך הלך לביתו ושב לאחר זמן קצר לחדר העבודה של הרבי כשכרית נאה ורכה תחת זרועו. הרב פתח את החלון בחדרו ונתן לו סכין חדה. "חתוך את הכרית"!
"אבל רבי, כאן בחדר העבודה שלך? זה יעשה כאן בלגן שלם!". "עשה כפי שהוריתי לך!". האיש חתך את הכרית וענן נוצות יצא ממנה. הן נחתו על הכיסאות ועל אצטבת הספרים, על השעון הגדול, על החתולה, שהחלה לקפוץ ולנסות לתפוס אותן. הן ריחפו מעל לשולחן ולתוך ספלי התה, על הרבי ועל האיש שהחזיק את הסכין בידו, ורבות מהן עפו החוצה מבעד לחלון בשובל ארוך ומסתחרר.
הרבי חיכה עשר דקות, ולאחר מכן ציווה על האיש, "עכשיו הבא לי חזרה את כל הנוצות ודחוס אותן חזרה לכרית שלך. שים לב, את כולן, אסור שתחסר אף אחת!"
האיש הביט ברבי בתדהמה. "רבי, זה בלתי אפשרי! את אלה שכאן בחדר אולי אצליח לאסוף, אבל את אלה שעפו אל מחוץ לחלון לא אצליח להשיב לעולם. רבי, אינני יכול לעשות זאת, ואתה יודע את זה!"
"כן", אמר הרבי והניד בראשו בעצב. "זה מה שקורה: ברגע ששמועה, סיפור רכילות, "סוד" כלשהו, יוצא מפיך, אין אתה יודע לאן הוא יתגלגל. הוא עף על כנפי הרוח ואף פעם לא תוכל להשיבו!"
הוא ציווה על האיש להתנצל מעומק הלב בפני האדם שאודותיו הפיץ את השמועה. זה קשה ומכאיב, אך זה המעט שיוכל לעשות למענו. הוא הורה לו להתנצל בפני האנשים שסיפר להם את הסיפור והפכם בכך לשותפים לעבירת "לשון הרע". כמו כן, הוא ציווה עליו ללמוד בשקידה את ההלכות הקשורות ללשון הרע במשך שנה תמימה, ולאחר מכן לשוב אליו.
ואכן זה מה שעשה האיש. לא זו בלבד שלמד על לשון הרע, הוא דיבר בפני כל ידידיו ומכריו על החשיבות שבשמירה על הלשון, ובסוף הפך לאדם חביב שהתגבר על בעיה רצינית.

אל הסיפור
באדיבות אתר בית חב"ד
www.BeitChabad.com

שאלו: מה הקשר בין הסיפור לסרט שצפינו בו?
מה רע בלשון הרע?
האם ניתן להתמודד עם רכילות, לשון הרע? מנו את הקשיים בהתמודדות העולים מכך.
בסוף הסרט הילדים מציעים הצעות שונות. מה דעתכם על ההצעות?
בחרו הצעה אחת וכתבו מדוע היא נראית לכם המתאימה ביותר.
אם יש לכם הצעות אחרות, אתם מוזמנים להעלות אותן ולנמק מדוע הצעתם אותן.
האם לדעתכם מחיקת כתובת הגרפיטי מספיקה כדי למחוק את ההשפלה ואת העלבון של נטלי?
מה עוד צריך לדעתכם לעשות כדי לשפר את הרגשתה של נטלי?

פעילות מסכמת:

כתבו על הלוח את הפתגם : חיים ומוות ביד הלשון. ערכו סיעור מוחין בנוגע לפתגם.
בקשו מהילדים לכתוב כללים לשיפור האקלים הכיתתי כדי למנוע אלימות מילולית, רכילות, לשון הרע.

מידע נוסף למורים

לדבר על אחרים (ויקרא פרק יט פסוק יז)

לשון הרע: דברי רכילות, דיבה, לעז.

השפלה: פגיעה קשה בכבודו של מישהו, ביזויו והעלבתו.

השמצה: דברי גנאי שמשמיעים בגנותו של מישהו כדי להכפיש אותו או כדי לפגוע בשמו הטוב.

מתוך: פרופ' יעקב שויקה, מילון רב מילים,  חברת מלינגו בע"מ

הגדרה – פגיעה בזכות לכבוד, בשם הטוב

לחצו להמשך קריאה
הקטן