מערך שיעור
פסח – פעילות בנושא חירות
צוות למידה חברתית רגשית Sel במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

פעילות זו מיועדת לילדים צעירים ומטרתה להבין את המושג "חירות". בפעילות יצפו הילדים בסרטון קצר הממחיש את סיפור יציאת מצרים, ישחקו במשחק העושה שימוש במדרשי תמונה וייצרו סיפור כדי להמחיש את המושג חירות. הבנת המושג תשמש בסיס להבנת סיפור יציאת מצרים.

לפעילות מצורף קובץ תמונות
וקובץ של אימוגי'ם המתארים רגשות.

רקע

ספרו שבקרוב נציין את חג הפסח שחל בחודש ניסן. חג הפסח הוא הראשון משלושת החגים בתורה, המכונים "שלושה רגלים". לחג הפסח שמות נוספים כמו חג המצות, חג החירות וחג האביב.

ילדים צעירים מתקשים לעיתים להבין את משמעות המושג המופשט "חירות" ולכן כדאי להסביר להם אותו בדרכים פשוטות. חירות היא החופש שיש לאדם להחליט בעצמו החלטות בנוגע לחיים שלו.

על פי תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה, יכולתם של הילדים להבין את העולם משתנה בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים ובהתאם למבנים הקוגניטיביים שבמוחם באותו שלב. ככל שהילדים גדלים ומתפתחים, המבנים הקוגניטיביים במוחם נעשים יותר ויותר מופשטים ומתוחכמים. חשיבה מופשטת נחשבת לחשיבה ברמה גבוהה. אפשר לפתח חשיבה מופשטת אצל ילדים ולטפח אותה בעזרת משחקים באמצעות תיווך של מבוגר ובהוראה מובנית.

מבוסס על:

סיגלית בירנבאום טיפוח חשיבה מופשטת באמצעות חשיפה לתהליכי חשיבה מופשטת בגיל הגן

דניאל, מור. התפתחות הילד, משרד הכלכלה, המחלקה לפיתוח טכנולוגי

מטרות

 

  • הילדים יכירו את סיפור יציאת מצרים.
  • הילדים יבינו שיש מצבים שבהם הם יכולים להחליט בעצמם או להשפיע על ההחלטה, ויש מצבים שבהם אין להם אפשרות כזו, כי הם ילדים והמבוגרים הם שמחליטים.

 

מיומנויות SEL שנרצה לקדם באמצעות הפעילות

מיומנויות תוך-אישיות:  מודעות עצמית: זיהוי ושיום רגשות, מסוגלות עצמית.

ניהול עצמי: חשיבה חיובית.

 

הנחיות

הסבירו על יציאת מצרים ועל פסח: בני ישראל היו במצרים 400 שנה, בחלק מהזמן הזה הם היו עבדים, כלומר עבדו בעבודות קשות מאוד, בפרך. אבל עבדות זה גם חוסר חופש. עבדים לא יכולים להחליט מה הם רוצים לעשות. עבדים עושים אך ורק מה שאומרים להם. בני ישראל, למשל, לא יכלו לאכול או לנוח מתי שהם רצו, אלא רק כשהשומר המצרי אמר להם שהם יכולים.

אבל אז אלוהים מינה את משה, המנהיג הגדול, להושיע אותם מהמצרים. משה דרש מפרעה מלך מצרים שישלח את בני ישראל לחופשי. פרעה לא הסכים בהתחלה, אבל בסופו של דבר משה הוציא את בני ישראל ממצרים והם כבר לא היו עבדים. הם יצאו מעבדות לחירות. היום נעסוק בנושא החירות.

כדי להבין מהי חירות נראה תמונות שממחישות את משמעותה של החירות.

חירות היא החופש להחליט מה אנחנו רוצים לעשות. ילדים לא יכולים להחליט על הכול לבדם, כי הם עוד קטנים ולא יודעים הכול. לכן הרבה פעמים הם צריכים להקשיב להורים, או לגננת. אבל יש החלטות שילדים כן יכולים להחליט בעצמם.

שאלו: על מה אתם יכולים להחליט?

(על הגוף שלנו, לאיזה חבר ללכת, אולי איזו תוכנית לבקש מאימא או מאבא לראות בטלוויזיה, איזה ספר לקרוא, איזה שיר לשמוע, לפעמים גם על מה לאכול. בגן אפשר להחליט באיזו פינת משחק רוצים לשחק ועם מי).

בואו נשחק משחק של החלטות: עכשיו כולכם תקומו וכל אחד ישב איפה שהוא בוחר.

אחרי שהילדים יתיישבו, אמרו: זו חירות. הייתה לכם חירות לבחור איפה לשבת. עכשיו קומו שוב ואני אגיד לכל אחד איפה בדיוק הוא צריך לשבת.

אחרי שהם יתיישבו, שאלו: האם עכשיו הייתה לכם חירות לבחור ולהחליט? (לא).

פזרו תמונות על הרצפה ובקשו מהילדים לבחור תמונות שבהן יש לילדים חירות. הילדים יחליטו באילו תמונות הילדים חופשיים ויש להם את החירות להחליט בעצמם מה לעשות.

בחרו כמה תמונות שלדעתם של הילדים מציגות חירות, ובקשו מהילדים לתאר מה קורה בתמונה. עליהם להתייחס לנושא הבחירה החופשית.

שאלו: מה היה קורה אילו לא היו מרשים לילדים לעשות את מה שמוצג בתמונה? איך הם היו מרגישים? בקשו מהם לספר סיפור קצר שיש בו התחלה, אמצע וסוף.

  • כדי לעזור להם, הציעו התחלה מובנית: "פעם אחת…"
  • בקשו שישתמשו במילים "חירות" או "בחירה" או בשתיהן.
  • בקשו שיציינו רגשות, גם שמחים וגם עצובים.

הציגו להם תמונה שבה הילדים חייבים לעשות מה שהמבוגר אומר להם (למשל  לתת יד למבוגר לפני חציית כביש).

שאלו: מה מרגישים הילדים שבתמונות? האם הם מרגישים חופשיים במצב כזה? (יש לשער שלא). יש מצבים מורכבים שבהם אנחנו לא תמיד מרגישים חופש אבל מרגישים ביטחון, אהבה, מוגנות, דאגה.

מה כן מרגישים הילדים? ביטחון. הם יודעים שהמבוגר משגיח עליהם ושיש דברים שאסור לעשות, כי הם מסוכנים או לא מתאימים.

חשפו אותם לרגשות שונים כדי שיוכלו להיעזר בהם להביע את עצמם.

עשו סבב בין ילדי הגן ובקשו מכל ילד שיגיד תחום אחד בחיים שלו שבו הוא מרגיש שיש לו חירות (למשל, לבחור מה ללבוש, לבחור מה לאכול, לבחור עם מי לשחק, לבחור איפה לשבת וכו'). אם יש ילדים שמתקשים לבטא את רצונם, עזרו להם. כדאי אולי לאפשר להם לבחור משהו אחד שהם אוהבים לעשות בגן, ואולי גם לדבר עם הוריהם שיאפשרו להם לבחור משהו בעצמם בבית.

לחצו להמשך קריאה
הקטן