הנחיות
1. תוכלו לדון בנושאים, כגון:
א. מהו המושג "ציפור הנפש"?
ב. האם צריך לשלוט ברגשות שליליים? מדוע?
ג. האם חשוב לבטא את הרגשות שלנו? מדוע?
ד. האם גם לרגשות שליליים יש מקום? איך נוכל לבטא אותם? (באמצעות עידון- סובלימציה, לתחומים אחרים, כגון: ריקוד, ציור, שירה
וכדומה.)
2. תוכלו לדון בציטוטים הבאים (מתוך ההצגה):
"…עמוק עמוק בתוף הגוף שוכנת לה הנפש.
איש לא ראה אותה.
אבל כולם יודעים שהיא קיימת…
כשמישהו אוהב אותנו,
מקפצת לה ציפור הנפש,
בדילוגים קטנים ועליזים,
קדימה ואחורה,
הלוך ושוב….
כשמישהו כועס אלינו,
מתכנסת לה ציפור הנפש בתוך עצמה,
והיא שקטה ועצובה…"
1. מה דעתכם:
א. האם ציפור הנפש קיימת במציאות? הסבירו.
ב. האם חשוב שלכל אחד ואחת תהיה ציפור נפש? מדוע?
ג. האם חשוב שכל אחד ואחת תהיה ציפור מיוחדת רק להם?
2. מה מיוחד בציפור הנפש, שאין בציפור רגילה?
3. האם אנו יכולים לשלוט בציפור הנפש? כיצד?
4. האם צריך תמיד לשלוט ברגשות? מדוע?
5. אם כל תלמיד ותלמידה בכיתה היו נותנים דרור לרגשותיהם ומבטאים אותם בשיעור, האם זה היה מפריע לאווירה בכיתה? כיצד?
הצעה לפעילות
א. ציירו את ציפור הנפש שלכם.
ב. 1. לפניכם מחסן של מילים המתארות רגשות.
מחסן רגשות:
קנאה, עצב, אכזבה, ייאוש, סבלנות, כעס, צער, תסכול, כאב, שמחה, פחד, בדידות, תוקפנות, אושר, הזדהות, אכזבה, רחמים, עלבון, אהבה
2. אילו רגשות אתם רוצים שיהיו במגירות של ציפור הנפש שלכם? – בחרו 3 מילים מן המחסן.
תוכלו להוסיף מילים המתארות רגשות.
במגירות שלי אני רוצה שיהיו הרגשות:
1. …………………
2. …………………
3. …………………
ג. כתבו בקשה לציפור הנפש, כדי שתעזור לשפר את האווירה בכיתה.
תוכלו להיעזר בתבנית הבאה:
ציפור נפש יקרה שלי,
אני מבקש/ת ………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
בברכה,
………………………………………
קרדיט צילום: יוסי צבקר,
עיבוד המחזה: אורן יעקובי
בימוי: משה קפטן
משתתפים: דויד בילנקה, אילנית גרשון, מיטל דמארי, שחר ישי, אביטל לבני, שמרית לוי ששון, דן קיזלר וגיא רוזן