מאמר
רשת של אחריות, נוכחות וסמכות התערבות טיפולית במסגרת בית הספר במצבים של בעיות התנהגות
עידן עמיאל וטל מימון

החזרה ללימודים, לאחר תקופה ארוכה של סגרים ממושכים, הובילה ללא ספק להקצנה בבעיות משמעת ובאירועי אלימות מצד ילדים ונוער בבתי ספר. כחלק מההתמודדות המערכתית עם אירועים אלימות, מטפלות בילדים ונוער מבקשות ו/או מתבקשות להגיע לפגישות בבתי הספר בהם לומדים המטופלים, על מנת לנסות ולסייע לצוות בהתמודדות עם התנהגויות מאתגרות של תלמידים. דיון פורה בין המטפלת, הצוות החינוכי וההורים אכן עשוי לאפשר להתוות תוכנית טיפולית אפקטיבית, וכך לחולל שינוי חיובי משמעותי בהתנהגות התלמיד ולקדם את תהליך ה"הסתגלות מחדש" שלו למסגרת. עם זאת, פגישות שכאלה קשות לניהול, והן מסתיימות פעמים רבות בתחושת תסכול והחמצה. על רקע הקשיים הרווחים הללו, במאמר זה נציע דרך להתגבר עליהם ולייצר בפגישה מהלך המאפשר לבסס תוכנית פעולה אקטיבית וממוקדת ולקדם שינוי חיובי בהתנהגות התלמיד בנוכחות דמויות הסמכות.

תוכן

פגישות בבית הספר בנוכחות המטפלת מסתיימות לא פעם בחוויית תסכול כפולה: לתחושת המטפלת, הצוות החינוכי אינו מכיל מספיק את התלמיד ומציג דרישות תובעניות לפתרונות מיידים לבעיה מורכבת. מאידך גיסא, הצוות החינוכי חש שהמטפלת לא ממש מסייעת, ולמעשה משמשת כ״עורכת דין״ רגשית המסנגרת על התנהגות התלמיד. מניסיוננו, הקושי המרכזי אינו נובע מעוצמת קשייו ומחומרת התנהגותו של התלמיד, אלא מפערים בתיאום הציפיות בין המטפלת לבין הצוות החינוכי: במקרים רבים המטפלת מגיעה לפגישה מתוך רצון ונכונות להקשיב ולהבין לעומק את קשיי בית הספר מול התלמיד, אך מתקשה להציע לצוות מענה. הצוות החינוכי, מצד שני, מעוניין בפתרונות מיידיים לבעיית ההתנהגות של התלמיד, אך מסתפק בסיסמאות נפוצות כמו "צריך להציב לו גבולות" או "הוא לא מקבל סמכות", מבלי להיות ערוך להבנות תוכנית בית ספרית שתסייע בהנעת תהליך שינוי.

לקריאת המאמר המלא

ביבליוגרפיה

ע, עמיאל, ע. מימון, ט. (2022). רשת של אחריות, נוכחות וסמכות: התערבות טיפולית במסגרת בית הספר במצבים של בעיות התנהגותפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4382

לחצו להמשך קריאה
הקטן