רקע
"החופש הגדול" בקיץ הוא חופשה שילדים רבים מצפים לה, אך היא גם טומנת בחובה סכנות רבות, שלא תמיד הילדים מודעים להן. ילדים לא חווים את עצמם כמסוגלים באמת להיפגע. בגיל מסוים הם אולי מבינים את זה בשכל, בתיאוריה, אבל לא בבטן, לא בגוף, לא בהוויה שלהם. הכנת הילדים לחופשת הקיץ חשובה, ועשויה לסייע להם להתמודד עם האתגרים והסכנות שמזמנת חופשה זו.
כאשר מדברים עם ילדים על סכנות, יש לעשות זאת בזהירות כדי להימנע מלעורר חרדות ופחדים. אילו היו חווים את העולם כמסוכן להם באמת, הם היו משתתקים ומתקשים מאוד להשיג לעצמם כישורים ומיומנויות שיקדמו ויפתחו אותם. אפשר להכין ילדים לסיטואציות, דרך תיווך והסבר, ולזהות יחד איתם את הסכנות. יש לתאר את המצב ואת הסכנה הטמונה בו, ולהגדיר בצורה ברורה ועניינית את כללי ההתנהגות הנכונים והמצופים. אין צורך לפרט פירוט יתר, כדי לא להעצים פחדים. במהלך השיחה חשוב לתת לילדים לבטא את עצמם, רק כך אפשר לבחון מה הם יודעים ומבינים.
בפעילות זו נתמקד באחת מסכנות הקיץ – חשיפה מרובה לשמש. נשוחח על השיר "קיץ" שכתבה שרה זוטא. השיר עוסק בעיקר בהנאה מהשכשוך בים, אבל את השיחה נוביל לסכנה שבחשיפה מרובה לשמש. נדבר על הסכנות שבכך, נשחק במשחק "הצל שלי ואני" ונכיר אמצעים להתגוננות מפני השמש.
בפעילות זו נעבוד במליאה וגם בקבוצה קטנה. קבוצה קטנה מאפשרת אינטראקציות חברתיות והזדמנויות למידה עשירות, בעקבות התרומה ההדדית וההתפתחות הפנימית של הפעילות. לגננת ולצוות הגן תפקיד מרכזי בתכנון ובארגון הסביבה החינוכית לעידוד פעילויות בקבוצות קטנות. כאשר מתכננים פעילות בקבוצה קטנה חשוב להביא בחשבון את מאפייני הגן: מספר הילדים, שעות העבודה, מאפייני צוות הגן והצוות המקצועי הנוסף התומך בילדים מסוימים. מומלץ לשקול את היתרונות של קבוצה הטרוגנית ושל קבוצה הומוגנית. בבחירת דרכי הפעולה כדאי להתחשב במאפייני הילדים – קצב אישי, יכולות, סגנון למידה, מוטיבציה ללמידה, העדפות ותחומי עניין משותפים – ובמטרות התפתחותיות ולימודיות שמעוניינים לקדם.
מבוסס על: