שאלה ותשובה
שונות? כינויים? העלבות?

שאלת מורה בנושא תלמיד דחוי בכיתתה.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

מחנכת:
שלום רב,
בכיתתי לומד ילד, שכל הבנים בכיתה (ובשכבה) מכנים אותו בשמות שונים – בעיקר הומו. הילד ילד נבון ביותר ולומד היטב. בהפסקות הוא משחק רק עם הבנות, דבר שמתסיס את הבנים. הוא לא מתעניין בכל משחקי הבנים וגם עם הבנות הוא נכנס לעימותים במשחקיהן. לאחרונה חלה הידרדרות מאד משמעותית בהתנהגותו. הוא מרבה להתקוטט גם עם הבנים וגם עם הבנות. הוא מאד מתוסכל ונעלב. ניסיתי לשוחח איתו ועם כל תלמידי הכיתה כמו גם להעביר כמה פעילויות חברתיות על השונות, על הצקות, כבוד לאחרים ועוד. דבר לא עוזר. קרה מקרה שכל הבנים בכיתה הוזמנו ליום הולדת והוא לא הוזמן (ללא ידיעתי). כמובן שמאד כעסתי בדיעבד, אולם היום אני זקוקה בעיקר לעצות איך להמשיך.
תודה,
נעמה
נשאל בתאריך 25/06/2009

תשובה

למורה של התלמיד הדחוי שלום,
השתלבות חברתית ותחושת שייכות הם שני מרכיבים חיוניים בהסתגלות תקינה של ילדים (וגם מבוגרים). אלה שניחנו בכישורים פרו- חברתיים טובים, כלל לא יבינו עד כמה המשימה הזו מסבוכת עבור אלה שאינם יודעים כיצד להתחבב ולמצוא חן בעיני אחרים. עבורם מדובר במאבק יומיומי ומתיש כדי  להתקבל, כפי שאת מתארת את התלמיד שלך. חבל שלא ציינת איזו כיתה את מחנכת. לגיל חשיבות רבה להבנת מצבו וגם ליכולת שלך להתערב. עד כיתה ד' המחנכת היא 'מהנדסת חברתית' ויש ביכולתה להשפיע באפקטיביות על כל המתרחש. אחר כך זה הופך יותר קשה. מכל מקום, התמונה שאת מציירת מורכבת. כזו שנחוץ לברר בה את כישוריו החברתיים של התלמיד ואת אישיותו. יתכן שמדובר בילד רגיש שאינו אוהב את הגישה המחוספסת של הבנים. יתכן גם (לא ציינת זאת) שאת מחנכת של כיתה סוערת ותחרותית, שמעדיפה לדחות את הבנים רכי המזג. מכיוון שחסרים פרטים רבים להבנת המקרה אני נמנע ממתן הכוונה, ורק אציע לך לשתף את היועצת ואת פסיכולוג בית הספר. יש להם כלים מעולים לאבחון תהליכים חברתיים בכיתה וגם להבין לעומק את אישיות התלמיד. לאחר שתאספו את המידע הדרוש (רצוי בהקדם כדי לצמצם את סבלו של הילד) תוכלו לגבש כיוונים להתערבות.
בהצלחה,
אליעזר.
eliezeryariv.co.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן