מערך שיעור
שלטון החוק – הציות לחוק
נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: בלהה אלפרסון ומרים דרמוני שרביט וצוות הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא לעסוק בסוגיה האם לאזרחים מותר לעשות דין לעצמם? הפעילות מיועדת לחטיבת הביניים.

רקע

הציות לחוק חשוב מאוד. חוק שאין מצייתים לו, הוא נטול ערך, כי אינו ממלא את תפקידו. כדי שהחוק יבוצע, יש מוסדות שתפקידם לאכוף אותו: המשטרה ובתי המשפט.

(על-פי: יהודית מיזרוצקי ,אסתר אלפי ואחרים, מסע אל הדמוקרטיה הישראלית, משרד החינוך והתרבות, 1993, עמ' 197)

· ומה אם אזרחים אינם מצייתים לחוק ועושים דין לעצמם?
· האם יש נסיבות המצדיקות זאת?
שאלות אלה נכונות גם לגבי תלמידים בבית-הספר, שעושים דין לעצמם. למשל, מגיבים באלימות על אלימות, במקום לפנות למבוגרים, כדי שיפתרו את הבעיה בדרך לגיטימית – על-פי כללי בית-הספר.

מטרות

חינוך חברתי: הגברת המודעות לחשיבות הציות לכללים בכיתה ובבית-הספר.
אזרחות: עיסוק בשלטון החוק בכלל ובחשיבות הציות לחוק בפרט .

הפעילות עונה גם על המטרות הבאות בהוראת האזרחות בחטיבת הביניים:
א. העמקת ההבנה של הערכים הדמוקרטיים ושל השלכותיהם על חיי האזרחים ועל מבנה המשטר בישראל.
ב. פיתוח תחושה של שייכות ושל הזדהות עם ערכי החברה בישראל ועם מטרותיה, כפי שבוטאו בהכרזת העצמאות, והנעת התלמידים להגשימם.
ג. עידוד הפעלת שיקול עֶרְכִּי בקביעת עֲמָדוֹת לגבי תופעות בחיי היום יום ולגבי אירועים אקטואליים (וחברתיים) .

הנחיות

למורים:
העיסוק בנושא הציות לחוק ייעשה באמצעות:
א. עבודה בקבוצות באמצעות דף פעילות ומידע.
ב. משחק תפקידים.
ג. דיון בכיתה.

הפעילות:
א. חלקו את התלמידים לקבוצות.
ב. חלקו לתלמידים את דף העבודה (מצורף קובץ להורדה). זמן העבודה בקבוצות: 20 דקות.
ג. דיון בכיתה – קיימו דיון בכיתה בעקבות העבודה בדף לתלמידים. הזמן לדיון: 20 דקות.

דונו בנקודות הבאות:
1. האם בנסיבות מסוימות מותר לאזרחים ולתלמידים בבית-הספר לפעול בניגוד לחוק ולכללים, כדי להגן על זכויותיהם?
2. מה עלול לקרות אם אנשים לא יצייתו לחוק, יעשו דין לעצמם ויפעלו במקום המשטרה?
3. אילו אפשרויות פעולה יש בחוק לתלמידים הנפגעים מאלימות?

הצעה: משחק תפקידים
א. במשחק תפקידים התלמידים ייצגו שתי עמדות:
1. עשיית דין לעצמנו מסוכנת ופסולה בכל מקרה.
2. במצבים מסוימים אי אפשר לחכות למשטרה או למבוגרים, כדי שיעזרו לנו בבית-הספר.

ב. הנחו את התלמידים להסתמך בטיעוניהם על המידע ועל המקורות, שקיבלו.

לחצו להמשך קריאה
הקטן