מערך שיעור
של מי האחריות הזאת (מלכים א, פרק כא, פסוקים א-כג)
שירה גודמן ושלמה זיס - אזרחות ודמוקרטיה, נויה שגיב וזהר הרקוב - מקרא בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בלקיחת אחריות ומיועדת לכיתה ו'.

רקע

המלך אחאב ביקש מנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי: "תְּנָה לִּי אֶת כַּרְמְךָ". בתמורה הוא הציע לנבות כסף או חלקה אחרת, אך נבות סירב לתת את כרמו. אחאב התקשה לקבל את הסירוב וחזר אל ביתו "סַר וְזָעֵף". כשהמלכה אִיזֶבֶל, ראתה את אכזבתו, היא הציעה לעזור לו לפתור את הבעיה. איזבל "תפרה תיק" לנבות, ובעקבות זאת הוא נסקל למוות, ואחאב ירש את כרמו. אליהו הנביא הוכיח את המלך אחאב על פשעו, ובהקשר זה נאמר המשפט המפורסם: "הרצחת וגם ירשת?". אמנם אחאב לא רצח את נבות בעצמו, אך סביר להניח שהוא ידע על כך, ואולי אף הסכים לפעולת אשתו, ולא עצר בעדה. למרות זאת, מי שהוטלה עליו האחריות הישירה למעשה הנבלה הוא אחאב, אם כי גם איזבל – היוזמת והמבצעת של המעשה – נענשה. מי צריך לשאת באחריות למעשה פסול: מי שביצע את המעשה? מי שיזם אותו? מי שתכנן אותו? או מי שידע ולא עשה דבר למנעו? ואולי מי שנהנה מהתוצאות? – במקרה זה איזבל גם יזמה, גם תכננה וגם ביצעה, ועל אף שהיא הייתה האקטיבית והרוח החיה, האחריות העיקרית היא על אחאב. האם זה צודק?

מטרות

1. לעסוק בנושא: האחריות למעשה פסול, ולבחון מי הוא האחראי: המבצע? היוזם? המתכנן? מי שאינו מונע? הנהנה?
2. לעסוק בנושא: הענישה על מעשה פסול – למי מגיע להיענש ומדוע?

הנחיות

1. חלקו לתלמידים את דף העבודה (מצורף קובץ להורדה).
2. עבודה בקבוצות – התלמידים יעבדו בקבוצות על 4 האירועים וישיבו על השאלה בסוף כל אירוע.
3. דיון במליאה – לאחר סיום העבודה בדף לתלמידים דונו במליאה בשאלות הבאות:
א. האם היוזם, המתכנן והמבצע של מעשה פסול אחראים לו באופן שווה?
ב. האם מי שרק השתתף בתכנון, אך לא לקח חלק בביצוע, אחראי למעשה הפסול? מדוע?
ג. האם יש מצבים שאדם אחראי למעשי זולתו, גם אם כלל לא ידע עליהם? תנו דוגמאות.
4. כתיבת סיסמאות – לאחר הדיון בקשו מהתלמידים להכין סיסמאות בנושא אחריות וחלוקת אחריות במצבים שעסקנו בהם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן