מאמר
שמ"ש (שוטרים, מפקחים ושופטים) מול מכ"מ (מדריכים, כוהנים ומאמנים)
ד"ר אורי בן נשר

האם אלימות בארגון נגרמת בשל תסכול העובדים והלקוחות מדרך התנהלותו? בעולם הניהול ניתן להבחין בשתי חלופות (פרדיגמות) של תרבות ניהולית, ד"ר אורי בן נשר מציג ניתוח מקוצר והשוואה ביניהן.
הרעיון- שתי תפיסות ניהוליות ומשמעותן.

תוכן

האם אלימות בארגון נגרמת בשל תסכול העובדים והלקוחות מדרך התנהלותו?
בעולם הניהול ניתן להבחין בשתי חלופות (פרדיגמות) של תרבות ניהולית, להלן ניתוח מקוצר והשוואה ביניהן.
חלופת שכיחה – שמ"ש (הניהול המסורתי): שוטרים, מפקחים ושופטים.
הבסיס מושתת על תקשורת סגורה וחד ערוצית, אי-אמון וחשדנות, אכיפה, חיפוש "אשמים" וענישה.
תפקיד המנהל מתבטא בפיקוח הדוק והנחיית הכפיפים "עומד להם על הראש", "לא סומך על אף אחד", "אני הוא בעל הידע, הסמכות והשליטה ועל הכפיפם לבצע", "לי המנדט להחליט ולכפיפים החובה לציית ולבצע".
התוצר המתקבל מאופיין ב"אליבי" (אני לא אשם), "ראש קטן", היעדר יצירתיות, חדשנות, יוזמה ותעוזה, חרדה מתמדת מהממונים, מיקוד שליטה חיצוני, ואמונה כי "אומרי הן" הם השורדים.
המבנה הארגוני מושתת על פירמידה היררכית של דרגי ניהול מעל העובדים המשרתים את הלקוחות (עליהם נשען הארגון).

העיקרון התפקודי:
"הארת" ומיקוד בליקויים ובתפקוד הבלתי מספק, סילוקם וחיסולם. "חשיפת" כשלים "המוחבאים" ע"י העובדים.
הגדרה תשומתית (מטלות ופעילויות) של תחומי אחריות אישיים ויחידתיים.
שימוש בכפיפים כמשאב עבור המנהלים.
חלופה עדיפה – מכ"מ (הניהול החדש): מנחים / מדריכים, כוהנים, מאמנים / מאתגרים.
הבסיס מושתת על תקשורת פתוחה ורב ערוצית, אמון, תמיכה, חיזוק, העצמה, למידה והתפתחות, סביבה מוטיבציונית ומאתגרת וגיבוי.
תפקיד המנהל מתבטא בתמיכה, עידוד והעצמת הכפיפים "נושא אותם על כפיים".
התוצר המתקבל מאופיין במחויבות ארגונית, אחריות וערבות הדדית, לכידות ארגונית, מוטיבציה גבוהה, ראיית התפקוד כאתגר, מיקוד שליטה פנימי, רצון להתפתח אישית וארגונית.
המבנה הארגוני מושתת על "פירמידה הפוכה" של דרגי ניהול התומכים בעובדים המשרתים את הלקוחות (הנסמכים על הארגון).

העיקרון התפקודי:
חיפוש כיוון לשיפור תפקוד ולמניעה מוקדמת של ליקויי תפקוד.
הגדרה תוצאתית (יעדים ותוצאות) של תחומי אחריות (תוצאות עליהן מופקד בעל התפקיד) ותחומי דאגה (תוצאות עליהן מופקד אחר, אך יכולות לפגוע בהישגי בעל התפקיד) אישיים ויחידתיים.
שימוש במנהלים כמשאב עבור הכפיפים.
להלן תיאור גרפי של שתי חלופות התרבות הארגונית.
הארגון המסורתי: שמ"ש
לקוחות, לקוחות, לקוחות, לקוחות, לקוחות
הארגון החדש: מכ"מ
לקוחות, לקוחות, לקוחות, לקוחות, לקוחות

 כמה מאבחנים לניתוח משווה קצר בין הגישות

מס'

תחום 

 

שמ"ש 

 

מכ"מ 

 

1

 

דפוס הניהול

 

סמכותי, היררכי, ביקורתי, שיפוטי, מתמקד במתן הוראות לכפיפים ווידוא ביצוע.

 

שתפני, תומך, מייעץ, מעצים, מפתח, מעורב, מלכד ומתמקד בתרומת כלל שותפי התפקיד והערכת ביצועים.

 

2

 

התמודדות עם קשיים ארגוניים פנימיים וחיצוניים

 

ניהול כוחני של קונפליקטים, המחפש "ניצחון" או "פשרה", פתרונות מלמעלה למטה והסתמכות על היררכיה ויחסי כפיפות.

 

ניהול שתפני של קונפליקטים המחפש פתרון יצירתי וסימביוטי.

 

3

 

יחסי אנוש

 

פורמאליים, מתבססים על נהלים ותקנות, נעים בין "מנוכר" ל"אבהי", העובד נתפס כמשאב ארגוני שיש לנצל בתחכום להשגת יעדי הארגון.

 

שתפנים, סימביוטיים, מתבססים על הבנה כי יש לספק את צרכי ההתפתחות של הארגון והעובדים כאחד.

 

חיפוש דרכים יצירתיות למיזוג האינטרסים של כלל השותפים בארגון. נתמכים ע"י תקשורת מפותחת ורב ערוצית.

 

4

 

בטיחות וגהות

 

קצינים האחראים לחיפוש "אשמים" והתחשבנות עמם.

 

כוהנים האחראים לחיפוש פתרונות לקידום התפקוד של העובדים והשגת יעדי הארגון.

 

5

 

שיפור מתמיד באיכות ופריון

 

חיפוש גורמי כשל וניפויים (קייזן = שיפור תוספתי)

 

חיפוש דרך חדשה (BPR = הינדוס מחדש של הארגון) המנטרלת מראש את עלויות אי האיכות

 

6

 

חדשנות, הסתגלות ולמידה

 

מיקוד בלמידה מאי-הצלחה, שיפור מוצרים ותהליכים קיימים, רעיונות וחדשנות באים מ"למעלה", מקדש ניסיון וותק מצטברים. הדרג הבכיר מהווה פוקד, מבקר, מארגן ומוביל.

 

מיקוד הן בלמידת הסביבה העכשווית והן בהסתגלות לסביבה העתידית.

 

תחומים טעוני שיפור מאותרים ממשוב שותפי התפקיד הפנימיים והחיצוניים, רעיונות וחדשנות באים מ"למעלה" ו"מלמטה", מיקוד בעבודת צוותים סינרגטיים כשהדרג הבכיר מהווה תומך, יועץ ומנחה.

 

7

 

סיפור מתמיד בתפקוד הארגוני

 

המנהלים עסוקים בחיפוש מה לא בסדר ומי ומה אשמים בכך (וועדות חקירה), שיפוט וענישת הגורמים לכשל. הוצאת נהלים שימנעו כשל בעתיד.

 

חסימת ניסיונות עצמיים של פתרון ע"י דרגים נמוכים.

 

התראה של העובדים על כשלים פוטנציאלים ואזעקת המנהלים לחיפוש משותף של פתרונות מבעוד מועד. עידוד פתרון ויזמות של דרגים נמוכים, תוך הכרה והוקרה בתרומתם.

 

8

 

נזקים והתמודדות עמם

 

חשיפה ממושכת ל"שמ"ש", גורמת למחלת "סרטן ארגוני" (שחיקה), המתפתחת לאט ובשקט ("ראש קטן"), בשל לחץ מתמשך ובלתי מטופל (חיפוש אשמים), וכשהיא מתפרצת קשה מאוד לטפל בה (ייאוש, התנהגות לא נאותה ואובדן תקווה)

 

טיפול מונע מבוסס על מגן ומסנן קרינה (נטרול לחצים, משוב פנימי מתמיד, הכרה והוקרה הן לביצוע והן למאמץ המושקע, גיוון ורענון במשימות וביעדים תוך שילוב בין צרכי הארגון והעובדים, שילוב העובדים בהחלטות וביזמות, פעילות גיבוש והפגה).

 

9

 

אבחון הסביבה הארגונית

 

"מאירה" פינות חשוכות ונושאים מזדמנים (שינויים בסביבה כתוצאה מכשלים שנתגלו), "מסנוורת, (חיפוש אשמים פנימיים וחיצוניים, והתמקדות בהם ובמיצוי פעילות אזהרה, ענישה ונטרול)

 

פעילות המקנה ראיה אסטרטגית וטקטית רציפה, בכל מזג אוויר ותנאי ראות (סדר היום נבנה מאבחון משוב הסביבה (מהעובדים כלפי ההנהלה) ואבחון דפוסי שינוי בסביבה (מההנהלה אל העובדים) תוך העצמת העובדים, גיבוי ותמיכה, עידוד צמיחה והתפתחות, שיתוף מידע כלל ארגוני).

 

10

 

טווח האבחון

 

"מתייחסים רק למה שרואים, ובלילה הולכים לישון". משאירה דברים בצל תוך התעלמות והתכחשות לגבי בעיות וקשיים בתפקוד העובדים (מגבלות אובייקטיביות), מתפתח דפוס "אליבי" (לא אני אשם) המסתיר עובדות ומידע מהנהלת הארגון ("החבאה מתחת לשטיח").

 

סריקה של 360 מעלות (כל כוון פנימי וחיצוני) וראיה מעבר לאופק (זיהוי שינויי מגמה ודפוסים עתידיים המתפתחים בסביבה הפנימית והחיצונית), מזמינה חשיפה של נקודות טעונות שיפור ורעיונות והצעות כיצד לשפר מכלל חברי הארגון.

 

 

11

 

שחיקת עובדים

 

מגבירה את השחיקה בשל היעדר סביבה מוטיבציונית, חרדה מתמדת מענישה, חוסר מידע וחוסר מנדט לשנות ולהתאים לנסיבות המשתנות. לחץ נפשי מתמיד.

 

מקטינה ומנטרלת את שחיקת העובדים, בשל פיתוח סביבה מוטיבציונית, מתן אוטונומיה תפקודית לעובדים, עידוד יזמות וחדשנות, העצמת עובדים ומתן מקום למימוש והגשמה עצמית.

 

12

 

אפקטיביות (הגעה לתוצאות)

 

תלויה בהמצאות ומעורבות המנהל (רק באור יום)

 

תלויה בעובדים, גם כשהם לבד (בכל שעות היום ובכל מזג אויר).

 

13

 

יחסי מנהל עובדים

 

העובדים הם כלי בידי המנהל.

 

המנהל כמשאב תומך בעובדים.

 

14

 

הגדרת תפקידים

 

מבוססת על תשומות, פעולות ומטלות (מה אני עושה).

 

מבוססת על תוצאות, תחומי אחריות ותחומי דאגה (מה יוצא מזה).

 

כדאי שתבחנו איזו מתכונת מאפיינת אתכם, הן ברמה הכלל ארגונית והן ברמה היחידתית, ותחליטו אם שם ברצונכם גם להישאר.
המלצתי היא כמובן לעבור לארגון מבוסס מכ"מ, המפתח יכולות התחדשות והישרדות בעולם המשתנה בהתמדה.

ביבליוגרפיה

דר' בן נשר אורי, 2005, "רגע של חשיבה ניהולית – על ארגונים, ניהול ומנהלים", הוצאת גבעול.

לחצו להמשך קריאה
הקטן