שאלה ותשובה
איך להשליט סדר בכתה

שאלה בנושא ניהול כיתה – משמעת וגבולות

ד"ר שרה שמעוני מרצה בתכנית ה-Ed.M ומרכזת קורס מורי מורים - מכללת לוינסקי לחינוך ומכון מופ"ת
שאלה
מורה לתורה ועברית:
שלום, בכיתות שבהם אני מלמד (ה' וג') הבלגן חוגג! הילדים קמים ממקומם, אין שקט בכתה ואיני מצליח להסביר דבר אחד כראוי. הילדים לא נכנסים לכתה בזמן. מה עושים?
עד שהם מוציאים את הספר הנדרש לוקח כבר 15 דקות ועד שנהיה קצת יותר שקט בכתה לוקח עוד5 דקות, וגם אז אין הקשבה, הילדים מסתובבים, מעיפים מטוסים, קטסטרופה! כשהמצב נהיה יותר טוב, עדיין ההקשבה בשיעור מהם והלאה, הדבר היחיד שאני מצליח לעשות אתם הוא: עבודות מתוך הספר, וגם אז אין לי צ'אנס להסביר משהו, התחלתי לעבוד על כניסה בזמן לכיתה, אך המצב רחוק מלהשביע רצון, אז מה עושים?

 

תשובה

אדם שלום רב,

המצב שאתה מתאר אינו קל. הייתי ממליצה לך להחליט שבימים הקרובים אתה מקדיש את רוב הזמן בכיתותיך לבנות מערך של הרגלי עבודה ומוותר על חלק מן ההתקדמות בלימודים- בהנחה שכאשר הכיתה תתחיל להיות ממושמעת יותר תוכל להספיק הכל מהר יותר ולהשלים את החסר.
איני יודעת מה בדיוק אתה מלמד, ובאלו דרכים לכן אני מציעה לך תוכנית מאוד בסיסית וכללית של הקניית הרגלים. הכרחי לגייס את מנהל/ת בית הספר, או את הסגן/ית, או כל בעל תפקיד מתאים לסייע לך.
תחילה קבע שלושה תחומים בהם הילדים חייבים לעמוד, כמו למשל: כניסה בזמן לכיתה, הבאת הספרים והמחברות הנדרשים ודיבור רק על פי הצבעה ורשות שלך. היכנס לכיתה בבוקר ולכל מי שמנסה להיכנס לאחר הצלצול תאמר בקול שקט ורגוע שמעתה אינך מקבל איחורים ולכן לא יוכל להיכנס לכיתה עד תחילת השיעור הבא. לילדים שישארו בחוץ צריך להימצא פיתרון שלא ייתפס בעיניהם כפרס, כמו ישיבה בחדר סגן/ית המנהל בשקט עד תחילת השיעור השני (לכן חיוני לגייס עזרה של ההנהלה). בתחילת השיעור הסבר באופן ברור ושקט אלו שלושה חוקים הילדים ידרשו לקיים מעתה.  תלה טבלה של שמות הילדים ותאריכי השבוע הקרוב והסבר לילדים שכל ילד שימלא אחר החוקים יקבל שלושה סימני וי מול שמו בטבלה, תחת התאריך המתאים וכך יוכל לאסוף ניקוד , כאשר עם קבלת 9 נקודות בכיתה ג' ו-18 נקודות בכיתה ה'- יקבל הילד מכתב שבח להורים המתאר את התנהגותו הטובה בכיתה. ילדים שלא יצליחו בימים הראשונים להביא את החומרים הנדרשים יתבקשו על ידך (שוב, באמירה רגועה אך ברורה) להישאר בהפסקה ואז תנסה לברר עמם מדוע יש להם קושי לעמוד בדרישה זו ולסייע להם למצוא דרך להתארגן באופן נאות. ילדים שידברו ללא הצבעה ורשות ממך יקבלו מינוס נקודה אחת בלוח הניקוד ואז יתקשו לאסוף ניקוד למכתב השבח. חשוב לשבח באופן עקבי כל התנהגות נאותה בכיתה ולציין את תוצריה (היה כל כך נעים לדון אתכם על…..בשקט וברצינות ולמדתי מדבריכם ש…וכיו"ב).
אני ממליצה לך לקרוא את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בענייני אקלים בית ספרי מ-2009 כדי לקבל מושג כולל לגבי רוח המערכת בתחומים אלו. עוד הייתי ממליצה לקרוא על "משמעת אסרטיבית" בתוך שאול דור- משמעת בבית הספר, או שמעוני, שרוני וסגל- משמעת בכיתה (חופשי באינטרנט).
במקביל חשוב על דרכי לימוד שירתקו את התלמידים (לאין הכוונה לטריקים ושעשועים אלא לדרכי עבודה שיוצרות מעורבות אמיתית בלמידה) ויפעילו אותם בפיתרון בעיות ובמיני משימות ביצוע. נסה לבחון מדוע התלמידים הפחות ממושמעים מתקשים לעמוד בהרגלים, חשוב למצוא זמן לשוחח איתם על כך ולסייע להם לבנות את ההרגלים (כמו למשל, ללכת לישון מוקדם יותר על מנת להתעורר בזמן, לארגן בצורה מסודרת ספרים ומחברות במקום בולט בחדר ולבחון בכל יום לפני השינה את המערכת…-מה שאולי ברור לחלק מאיתנו לא קל לאחרים).
חשוב לי מאוד לציין כי במצב שאתה מתאר לא תוכל לעשות את הכל לבד- הכרחי לגייס את ההנהלה לעזרתך ובהמשך חשוב לשוחח עם ההורים ולגייס אף אותם (למשל בסיוע לילד בבית בסידור הילקוט ובהקפדה על שעת ההגעה לכיתה…). כדאי לך לברר איך אותן הכיתות מתנהגות אצל מורים אחרים ואם המצב טוב יותר- לברר מה סודם…
אם תצליח להביא את הכיתה למצב שיקיימו את שלושת העקרונות שבהם פתחת תוכל להתחיל ולהזרים עקרונות נוספים כמו התייחסות נאותה לדברי האחרים בעת דיון, הרגלי עבודה בקבוצות וכיו"ב.
אני מאחלת לך הצלחה ומאמינה שהתבונה הרבה הניכרת בכתיבתך תעביר אותך את המשוכה.
לחצו להמשך קריאה
הקטן