מערך שיעור
אלימות במשפחה – מה עושים עם זה?
נעה שפירא ושלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אלימות במשפחה היא תופעה קשה וחמורה. חשוב לעסוק במודעות לנושא ובאחריות ובאכפתיות שלנו כלפי האחר.

רקע

איתור אלימות במשפחה הוא משימה קשה, שכן רוב הנפגעים אינם נוטים לדבר על מצוקתם עם קרובים או עם זרים. לפי מחקרים, קורבנות אלימות סובלים יותר מהממוצע ממחלות גופניות ופסיכוסומטיות כמו כאבי ראש, כאבי בטן, דלקות באגן, תסמונת המעי הרגיז, אסתמה ונדודי שינה.
(מתוך: דן אבן, לא סובלים דיחוי: רופאים למניעת אלימות במשפחה, nrg, 18.1.09)

… עם זאת "היה לאדם יסוד סביר לחשוב כי זה מקרוב נעברה עברה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו, חובה על האדם לדווח על כך בהקדם האפשרי לפקיד הסעד או למשטרה. העובר על הוראה זו דינו מאסר 3 חודשים… חובת הדיווח על פי חוק זה גוברת על חובת החיסיון המקצועי של אנשי הצוות המחויבים בחיסיון זה."
(מתוך: חוזר מנכ"ל חובת הדיווח על עברה בקטין על פי חוק וחקירת תלמידים
כקרבנות או כעדים, משרד החינוך)

כידוע, אלימות במשפחה היא תופעה קשה וחמורה. מורים מתבקשים להיות ערניים ולדווח על מקרים של ילדים הסובלים מאלימות במשפחה. מובן, שחובת הדיווח אינה חלה על ילדים ועל חברים לכיתה, אך חשוב לעסוק במודעות לנושא ובאחריות ובאכפתיות שלנו כלפי האחר.

בפעילות זאת נעסוק במקרה הבא: ילדה יודעת שחברתה סובלת מאלימות במשפחה ומתלבטת אם לדווח על כך (למורה, ליועצ/ת, למנהל/ת) או לשמור על סודה. כאמור, רוב הנפגעים נוטים להסתיר את ההתעללות, ולכן על החֶבְרָה לאתר אותם ולעזור להם. כמו כן, נעסוק בנושא "גילוי סוד" – מתי זהו מעשה חשוב ונכון, ומתי לא ראוי לגלות סודות של חברים.

מטרות

1. העלאת המודעות לנושא אלימות במשפחה
2. דיון על האחריות שלנו כלפי האחר

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו אתם בשאלות שאחריו.

אירוע: אלונה לעולם אינה מחייכת… – "מאיה, למה את מוטרדת?", שאלה סהר. – "סתם, לא חשוב" ענתה מאיה. – "דווקא נִרְאֶה לי שזה כן חשוב, אני מכירה אותך…", אמרה סהר בדאגה. – "זאת לא אני, זאת אלונה… לא שמת לב שהיא בכלל לא צוחקת, ואפילו לא מחייכת?", שאלה מאיה. – "למה זה מטריד אותך כל כך?", התפלאה סהר. – "כי אני יודעת מה הסוד שלה", אמרה מאיה בעצב, "אבא שלה מכה אותה…". – "אוי!" נבהלה סהר, "חייבים לעשות עם זה משהו, בואי נלך מיד למורה!". – "אי אפשר!" ענתה מאיה, " אלונה התחננה שלא אגלה את הסוד שלה. אני מרגישה לא בסדר שסיפרתי לך… איזו חברה אני…", נאנחה. – "מה זאת אומרת סוד? את חייבת לגלות! זאת חברות אמתית!" ענתה סהר בהתרגשות.

שאלות
1. עם מי אתם מסכימים: עם מאיה או עם סהר? מדוע?
2. מה חשוב יותר: לשמור על סוד או לדווח על הבעיה לאדם מבוגר (מורה, יועצ/ת, מנהל/ת), כדי שיעזרו לאלונה? מדוע?
שימו לב: האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון (ראו בהמשך) תוכלו להפנות לשם את התלמידים, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.

תרגיל:
פניכם ארבעה אירועים.
באילו אירועים חשוב לגלות סוד של חברים, ובאילו מקרים אסור לגלות? מדוע?
אירוע א: גלי מוטרדת מאוד מכך שהוריה מתגרשים. היא סיפרה על כך למיכל, חברתה הטובה, וביקשה ממנה לא לגלות את סודה.
אירוע ב: דן סובל מגיא, הבריון של הכיתה. גיא מכה אותו, מאיים עליו ולועג לו. דן ביקש ממעיין, חברתו הטובה, לא לגלות את סודו.
אירוע ג: אביו של תומר צועק עליו, מקלל אותו ומשפיל אותו. תומר ביקש מזיו, חברו הטוב, לא גלות את סודו.
אירוע ד: דנה גילתה שהיא קצרת ראייה, ולכן היא חייבת להרכיב משקפיים. אך היא החליטה להשתמש בעדשות, כדי להסתיר זאת, וביקשה מנטע חברתה לא לגלות את סודה.

 

שאלות לדיון

1.  באילו מקרים לא ראוי ולא נכון לגלות סוד של חבר או של חברה?

2. האם, לדעתכם, יש מקרים שהכרחי לספר לאחרים את הסוד שגילו לכם? הסבירו.

 

המלצות נוספות

א. היכנסו להפעלות הבאות :

בסודי סודות

גילוי סוד

לספר או לא?

 

ב. היכנסו להפעלה הבאה במדור סרטים:

סודו של ניר

לחצו להמשך קריאה
הקטן