שאלה ותשובה
אלימות כלפי אנשי צוות

עינב לוק, מנהלת היחידה למניעת אלימות שפ"י, עונה על שאלה בנושא אלימות כלפי אנשי צוות.

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה

שלום רב,

אני מורה ביסודי, והייתי רוצה לדעת מה ניתן לעשות במקרים הבאים?

1) תלמיד מכה מורים מהצוות .

2) הורה מכה איש צוות .

3) הורה מכה תלמיד שרב עם בנו (בחצר ביה"ס).

תודה רבה

תשובה

למורה ביסודי שלום רב,

 

במכתבך את מעלה מספר בעיות כואבות שבהן את נתקלת בבית הספר ומתייחסות הן לאלימות תלמידים כלפי מורים, והן לאלימות הורים כלפי מורים וכלפי ילדים אחרים. אנו מודים לך על העלאת המודעות לנושאים רגישים אלה.

מערכת החינוך מקדמת בשנים האחרונות תפיסה של קידום אקלים חינוכי מיטבי ופועלת לצמצום האלימות על כל סוגיה. אנו רואים בחומרה ומגנים בחריפות התרחשותם של אירועי אלימות מכל סוג שהוא ובכללם מקרי אלימות המופנים כלפי הצוות החינוכי ואלימות שננקטת על ידי הורים.

משרד החינוך הציב יעד מרכזי של צמצום אלימות, וקידום תחושת השייכות, המוגנות ויחסי הקרבה והאכפתיות בין מורים לתלמידים. כביטוי למדיניות פרסם המשרד חוזר מנכ"ל להתמודדות עם אירועי אלימות. במסגרת ההנחיות בחוזר הוגדרו כללי התנהגות, הורחב טווח התגובה המוצע והורחבו סמכויותיהם של מנהלי בתי הספר בטיפול באירועי אלימות, כולל באירועי אלימות כלפי צוות.

בחוזר מעודכן שעומד להתפרסם קיימת התייחסות לסוגיות שהעלית כולל אלימות של הורים כלפי הצוות החינוכי וכלפי ילדים אחרים בבית הספר. באשר לפגיעת הורים בצוות חינוכי יש להפסיק את הפגיעה, לדווח למפקח בית הספר. הגשת תלונה למשטרה תיעשה ע"י עובד ההוראה הנפגע ובהתאם לשיקול דעתו.  חשוב לציין שאין להפעיל לחץ מכל סוג שהוא על עובד ההוראה. בנוסף, הגשת תלונה תיעשה ע"י מנהל ביה"ס בהתאם לשיקול דעתו. במקרה שהורה פגע באחד מתלמידי בית הספר בתוך כתלי המוסד החינוכי,  יש להפסיק באופן מידי את הפגיעה ולדווח  עפ"י חוק למשטרה או לעו"ס חוק נוער (פקיד סעד).

 

לגבי פגיעת תלמיד במורים מצוות בית הספר: כל התנהגות אלימה של תלמידים כלפי עובדי הוראה או כלפי עובד המוסד החינוכי היא חמורה ויש לטפל בה באופן מידי. על בית הספר ומפקח בית הספר לשמור על שלומם ועל ביטחונם של אנשי הצוות החינוכי ולעשות כל שניתן כדי למנוע פגיעה בהם, להגיב באופן חד משמעי וללוות אותם במקרה של התרחשות אירוע מעין זה. ההנחיות בנושא זה נמצאות בחוזר מנכ"ל קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות פרק ב' חלק ג'

 

בכל מקרה, כלל בתי הספר ובפרט בית ספר שבו מקרי פגיעה ואלימות מרובים, מחויבים לבנות  תכנית מערכתית שתכלול היבטים של גבולות ברורים לצד חיזוק תחושת שייכות וקשר בין מורים לתלמידים, יצירת תקנון בית ספרי הכולל גבולות ברורים ואחידים, פיתוח סמכות ומנהיגות של מורים, הגברת הדיאלוג בין מורים לתלמידים וטיפול בתלמידים עם בעיות התנהגות. בבסיס התוכנית עומדת ההנחה כי ההורים הינם שותפים משמעותיים ביצירת אקלים חינוכי מיטבי ועל ביה"ס ליזום שותפות עמם לקידום נושא זה.

 

יש לקיים שיעורים במסגרת תכנית "כישורי חיים" המדגישה את הפיתוח הרגשי, החברתי והערכי של התלמידים. ההנחה היא שלמידה רגשית, חברתית וערכית, מהווה תנאי בסיסי לקיומה של הלמידה בבית הספר. הכישורים הינם כישורים נרכשים, הניתנים ללמידה ולאימון ותורמים לשיפור הרווחה הנפשית של התלמידים. התוכנית כוללת למידה של כישורים חברתיים כגון מודעות עצמית, ניהול והכוונה עצמית, שליטה עצמית, כישורי חברות, תקשורת בין אישית, אמפתיה, ניהול קונפליקטים, פתרון בעיות, קבלת החלטות והתמודדות עם מצבי לחץ. במסגרת תכנית כישורי חיים פותחו לאחרונה חומרים עדכניים בנושא: "לקיחת אחריות אישית וחברתית והתמודדות עם בריונות, כולל בריונות ברשת". התכנית מדגישה את מנהיגות הנוער כמובילי דעה, כשומרי סף ובעלי יכולת לקחת אחריות אישית וחברתית במציאות משתנה ובמרחבי החיים השונים (במרחבי ביה"ס, מחוץ לכותלי ביה"ס ובמרחב האינטרנטי). הערכה כוללת רקע תיאורטי המבוסס על מחקרים שנערכו בעולם בתחום, מצגת מלווה לצוותי חינוך, סדנאות לצוותי חינוך, ולתמידי בתי הספר היסודיים והעל יסודיים.

 

חשוב, אם כן, להתייחס לבעית האלימות באופן מערכתי ומניעתי ולא להסתפק בטיפול באירועים בנוסח "כיבוי שריפות". אנו מאמינים כי צעדים אלה יעזרו רבות בפתרון הבעיה ויובילו לאקלים מיטבי בבית הספר, כפי שקרה בבתי ספר רבים.

בברכה,

מיכל זכריה                          עינב לוק

מדריכה ארצית                     מנהלת היחידה לקידום אקלים בטוח

שירות פסיכולוגי ייעוצי          ומניעת אלימות, שפ"י

משרד החינוך 

לחצו להמשך קריאה
הקטן