הנחיות
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים: 40 דקות.
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:
- בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בדברים שכתבו, כגון: האם אתם סובלים מתופעות של אלימות מילולית?
כשמישהו נפגע מאלימות מילולית – איך הוא מרגיש?
- התייחסו למידע שעלה מן הדברים שנאמרו/נכתבו:
א. האם ידוע לכם על תופעה חוזרת של אלימות מילולית אצל תלמידים?
ב. האם חוויתם מקרים שמחייבים לשתף מבוגרים: מורים, יועצים, מנהלים, הורים? מה עשיתם?
ג. מה דעתכם: האם אלימות מילולית יכולה לפגוע כמו אלימות פיזית?
ד. איך אפשר למנוע מקרים של אלימות מילולית בכיתה?
ד. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
- היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.
- גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת תחושות, דעות ותגובות במילים.
הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור וגם לא לקצר מדי.
(הפעילות על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)
הישגים נדרשים
הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
1. הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב או דבור – על נושא או על סוגיה
2. תיאור והסבר של התנהגויות
3. הבעת עמדה מנומקת על טקסט
הישג נדרש 8 – הכרה והבנה של המערכת הלשונית: 1. הכרה ושימוש בביטויים ובניבים
נקודות לבירור אישי הישג נדרש 4 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונותהבנת המשמעות הגלויה של הטקסט:
א. הבנת מילים בהקשר
ב. הבנת הנושא או הנושאים המפורשים
ג. קישור לידע העולם
דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות1. השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
א. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
ב. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
2. הצגת רעיונות (בשיחה או בדיון) תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:
א. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
ב. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
3. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות
המטלה.