וידאו
אמירת אמת. פעילות מלווה לפרק בסדרה דן ומוזלי
שיר דרור בשיתוף צוות החינוך החברתי במטח והקרן לקידום מקצועי

בפעילות ילמדו התלמידים מתי כדאי להגיד את האמת ומתי לא.

על הסרט

דן מעליב את סבתא ואומר שהבושם שלה מסריח. בקונפיטורה פרעצל אופה עוגיות שום, החברים אוכלים ונגעלים אבל לא רוצים להעליב ולכן משקרים ואומרים שהעוגיות טעימות. פרעצל מכין להם עוד ועוד עוגיות שום עד שדן מלמד אותם שכדאי להגיד את האמת, אלא שאז כולם נפגעים זה מזה ודן מלמד אותם מתי כדאי להגיד את האמת ומתי לא.

רקע

דן מעליב את סבתא ואומר שהבושם שלה מסריח. בקונפיטורה פרעצל אופה עוגיות שום, החברים אוכלים ונגעלים אבל לא רוצים להעליב ולכן משקרים ואומרים שהעוגיות טעימות. פרעצל מכין להם עוד ועוד עוגיות שום עד שדן מלמד אותם שכדאי להגיד את האמת, אלא שאז כולם נפגעים זה מזה ודן מלמד אותם מתי כדאי להגיד את האמת ומתי לא.

מטרות

א. התלמידים יבחינו בין אמת שכדאי לומר אותה לאמת שמעליבה ולא עוזרת וכדאי להימנע ממנה.
ב. התלמידים יתרגלו אמירת אמת בצורה לא מעליבה.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי היום הפעילות תהיה על איך ומתי להגיד את האמת.

שאלו את התלמידים:
האם חשוב לומר את האמת ולמה? תנו דוגמאות למצבים שבהם כדאי וחשוב להגיד את האמת. (למורה: כשאנחנו אומרים אמת אפשר להאמין לנו תמיד כי יודעים שאנחנו ישרים; כשאנחנו אומרים אמת אפשר לעזור לנו ואנחנו יכולים לעזור לאחרים. למשל, אם אנחנו לא מצליחים להכין תרגיל בשיעורי הבית ואומרים את האמת, נוכל לקבל עזרה).
הקרינו בפני התלמידים את הפרק "האמת" (15:26 דקות)

שאלו את התלמידים:
ממה סבתא של דן נעלבה?
האם היה עדיף שדן לא יגיד לסבתא שהבושם שלה מסריח? למה?
איך דן היה יכול להעיר לסבתא על הבושם בלי לפגוע בה?
האם החברים של פרעצל בקונפיטורה אמרו לו את האמת על עוגיות השום שהכין להם? למה? (למורה: הם אמרו שהעוגיות טעימות כי לא רצו להעליב אותו)
איך פרעצל הגיב כשבסוף החברים אמרו לו את האמת על העוגיות?
מה הסביר דן לחברים בקונפיטורה על אמירת אמת? איזה כלל הוא נתן להם? (להגיד דברים בצורה נעימה, במקום "פרעצל, אתה מסריח משום", להגיד "פרעצל, יש לך ריח מיוחד, שונה…")
הציגו בפני התלמידים את הדוגמאות הבאות ובקשו מהם:

א. לנסות לומר את המשפטים בדרך לא מעליבה.
ב. לנסות ולקבוע האם זה משפט שחשוב לומר או לא.

  • נוי בן 6 שונא שדודה רוחמה מנשקת אותו נשיקות רטובות על הלחי. בפעם האחרונה שהיא באה לביקור ונישקה אותו הוא אמר לה: "איכסה, הנשיקות הרטובות שלך מגעילות אותי".

למורה: זכותו של נוי לא לקבל נשיקות שלא נעימות לו אך הוא יכול לומר במקום: "דודה רוחמה, אני לא אוהב שמנשקים אותי, בבקשה אל תנשקי אותי".

  • יובל בת ה-7 פגשה את דוד משה באירוע משפחתי ואמרה לו "אוי, השמנת נורא".

למורה: במקרה הזה עדיף לא לומר דבר, כי העובדה שמשה השמין לא מפריעה לאחרים וגם אין לו אפשרות לשנות את זה באותו רגע.

  • תום בן ה-6 הוזמן ליום ההולדת של שחר. בעוגת יום ההולדת היו דובדבנים והוא לא אוהב דובדבנים. תום אמר "איזו עוגה מגעילה, אני שונא דובדבנים בעוגת שוקולד".

למורה: עדיף לא להגיד כלום, ורק אם מציעים לתום עוד פרוסת עוגה לומר "תודה, אבל אני לא רוצה כי אני לא אוהב דובדבנים בעוגה".

  • אימא של רון הפתיעה אותו ואת אחותו ולקחה אותם לג'ימבורי. היה שם ריח חזק של זיעה ורון אמר: "אימא, למה הבאת אותנו למקום הדוחה הזה? מסריח פה, אני רוצה הביתה".

למורה: "אימא לא נעים לי פה, יש פה ריח חזק של זיעה, אני מעדיף ללכת הביתה או למקום אחר".

  • יריב בן ה-5 הציע לאוהד לעשות תחרות ריצה אבל אוהד שונא לרוץ. בתגובה ענה לו אוהד: "לא רוצה, לך מכאן".

למורה: "אני לא אוהב לרוץ, אבל אולי נעשה משהו אחר יחד?"

  • אורית בת ה-7 הוזמנה למסיבת פיג'מות אצל אוריאן, שכדי לשמח את חברותיה הזמינה יחד עם אִמה מישהי שעושה קעקועים לילדות. אורית לא אהבה את זה ואמרה: "שלא יתקרבו אליי, זה ממש מגעיל".

למורה: "לא נעים לי לשים קעקועים על הגוף, אני מעדיפה לא להשתתף בזה".

לסיכום, שאלו את התלמידים – אילו דברים חדשים למדתם בפעילות היום?

 

משתתפים: ירדן בר-כוכבא, עידן אלתרמן, ליאור כלפון, נעם פרנק, טל בלכרוביץ', דידי שחר וז'יל בן דוד (מפעיל את מוזלי)
בימוי: בובי לקס
תסריט: שחר סיטנר ואור ישראלי
חברת הפקה: שולה שפיגל ודנה עדן
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

 

ביבליוגרפיה

משתתפים: ירדן בר-כוכבא, עידן אלתרמן, ליאור כלפון, נעם פרנק, טל בלכרוביץ', דידי שחר וז'יל בן דוד (מפעיל את מוזלי)
בימוי: בובי לקס
תסריט: שחר סיטנר ואור ישראלי
חברת הפקה: שולה שפיגל ודנה עדן
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן