רקע
בפעילות זאת התלמידים יכירו את המושג חוק ואת חשיבותו, ויכינו במשותף תקנון כיתתי.
פעילות שמטרתה הכרת המושג חוק, כתיבת סיפור וחיבור כללים.
בפעילות זאת התלמידים יכירו את המושג חוק ואת חשיבותו, ויכינו במשותף תקנון כיתתי.
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בתחום כללי ההתנהגות בכיתה ובבית-הספר
ב. חינוך לשוני – הכרת המושג חוק, כתיבת סיפור וחיבור כללים
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
העיסוק במושג חוק והכנת תקנון כיתתי בנושאים חברתיים ייעשו באמצעים הבאים:
א. כתיבת סיפור על ארץ 'בליחוקים'
ב. דיון
ג. קביעת כללים לתקנון הכיתתי
הערות:
1. החלק הראשון של הפעילות – כתיבת הסיפור – חשוב מאוד כבסיס להכנת התקנון הכיתתי.
2. מכיוון שזאת פעילות מורכבת, מומלץ לקיים אותה ב-2 שיעורים.
3. במהלך הפעילות חשוב גם להחליט מי אחראי על אכיפת הכללים: המורה או ועדה מיוחדת של ילדים שייבחרו בכיתה.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 2 שיעורים
ג. התלמידים יקריאו את הסיפורים שכתבו.
ד. התלמידים יקריאו את ההגדרות שלהם למושג חוק.
שתי הגדרות מן המילון למילה "חוק":
1. הוראה רשמית מחייבת, בדרך-כלל – בכתב. ההוראה נקבעת על-ידי המוסד המחוקק במדינה והיא חלה על כל הציבור.
2. הוראה, המסבירה מה צריך לעשות ומה מותר או אסור לעשות (במשחק מסוים, במצב מסוים וכדומה); כלל, מנהג, אופן קבוע של התנהגות או של פעולה.
(על-פי: רב-מילים, מלינגו)
ה. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – היעזרו בשאלות הבאות:
1. אילו כללים נהוגים בבית-הספר שלכם?
2. האם הייתם רוצים שהכללים האלה יבוטלו?
3. מה, לדעתכם, יקרה אם הם יבוטלו?
4. האם, לדעתכם, חברה יכולה להתקיים ללא חוקים? מדוע?
ו. כל קבוצה תקריא את הכללים ואת העונשים, שהציעה לתקנון הכיתתי בנושא התנהגות בחברה. כתבו את הכללים על הלוח.
ז. ערכו הצבעה בכיתה, ובחרו 10 כללים לתקנון הכיתתי בנושא התנהגות בחברה.
הצעה: את הכללים ואת העונשים שנבחרו בהצבעה, כתבו על גיליון גדול. גיליון זה יהיה התקנון של הכיתה.
ו. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
* הקשבה
* השתתפות
* הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)
אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ו
הישג נדרש 1- האזנה ודיבור למטרות שונות
בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
1. האזנה לדברי אחרים
2. תגובה הולמת לדברי אחרים
3. מעקב אחר רצף הדברים
4. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
הישג נדרש 2- כתיבת רשמים בעקבות אירוע
הישג נדרש 3- הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. כתיבה בכתיב נכון ובכתב קריא
ב. שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
ג. שמירה על רצף בין משפטים ובין פסקות – ארגון רעיונות במבנים מתאימים