מערך שיעור
אני ג'וקר- מאת ירון כפכפי ועודד מנשה
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה לשיר "אני ג'וקר" שכתב ירון כפכפי. השיר עוסק במקובלות חברתית.

רקע

ילדים רבים שואפים לבלוט בתחומים שונים – בלימודים, בספורט, בחברה. הם מנסים להבליט תכונות ולשפר כישורים בתחומים שונים. ההתמודדות עם הרצונות ועם השאיפות להצליח מלווה לעתים בתסכולים ובקשיים. בפעילות זאת נעסוק בייחוד מסוג אחר.

בשיר אני ג'וקר, שכתב ירון כפכפי, הילד מסתפק בחיוך הרחב שיש לו, מקבל את עצמו כמו שהוא. הוא אינו תלמיד מוצלח, לא שחקן כדורגל ולא זמר מוכשר, אבל  הוא ילד מצחיק בעל חיוך רחב. זה מה שעושה אותו למיוחד. לדעתו, הוא כל כך מיוחד, עד שהוא מרגיש "ג'וקר" – קלף מנצח.

מטרות

נושאים לשיחה

1. היתרונות והחסרונות של כל אדם

2. קבלת האחר, יחס של כבוד לשונה

3. העצמת הפרט: תכונותיו, כישרונותיו והשונות שלו

נקודות למחשבה

ייעוץ פסיכולוגי: חלי ברק-שטיין

בקבוצות ילדים יש מנהיגים, דומיננטיים, מי יותר ומי פחות. ישנם ילדים, שרוצים להיות דומיננטיים, ולכן לעתים יש תסכולים, כאשר הם אינם מצליחים להיות כאלה. רגשות רבים מוצפים בעקבות תחרות על מעמד חברתי. יש קנאה בלתי נשלטת, תחרותיות, הילדים רוצים להיות "הכי הכי", להשתלט על ילדים אחרים. אבל יש לזכור שאלה הן תופעות נורמאליות בקרב ילדים בקבוצה. אין צורך להיבהל, מכיוון שלא ניתן ליצור שוויון בצורה מלאכותית. המורים צריכים להבהיר לילדים שכל ילד הוא אחר. חלק מהילדים הם באופן טבעי מנהיגים יותר.

אם ילד אחד בולט באישיותו, מוביל ומשפיע – זה עשוי להיות נהדר. המורים יכולים להיעזר בו. עם זאת, יש לשים לב ששלטון יחיד זה לא יהיה מושתת על טרור, על אלימות ועל רוע. יש להבטיח שגם קולות אחרים יישמעו.

תפקיד המורים – לאפשר לילדים לדבר על התסכול שלהם, שנובע מהצורך 'להיות יותר', על הרצון הכואב להיות במקום חברתי מוצלח יותר…, על כך שלא יכולים להיות מישהו אחר.

ניתן ללמד ילדים איך להרגיש נוח יותר, איך להשיג חברים, איך להביע את דעתם. אין זה מתפקידם של המורים לנסות ל"תקן" רגשות, אלא אפשר לעזור לילדים בשילוב החברתי. הילדים צריכים לשאוף להיות הם עצמם. אפשר להיות טובים בתחומים שונים, לאו דווקא להיות "מלכי כיתה".

הנחיות

אני ג'וקר / מילים ומנגינה: ירון כפכפי

יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי,
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב,
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי.
אני ג'וקר.

בואו נשים את הקלפים על השולחן
לא הייתי תלמיד של עשר במבחן
לא הייתי חזק בכדורגל
בצופים לא גנבתי את הדגל
אני לא הייתי מלך הכיתה
כשבנות הסתכלו אני הייתי מופתע
הן אמרו לי "הבנת את הקטע"
רק בגלל החיוך כבר אני מתה!
ואז…

יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי אני ג'וקר
אני ג'וקר
יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי, אני ג'וקר
אני ג'וקר.

אני לא ביקשתי להיות גיבור,
ולא התיימרתי להיות זמר טנור.
לא הספקתי לכבוש את הרקיע
לא הבאתי הביתה שום גביע.
מזל שהחיים הם לא רק ציונים
כי אחרת הייתי פשוט על הפנים.
כל אחד קיבל קלף אתו יוכיח
שאם יש לו חלום הוא יכול להצליח
ולי…

יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב,
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי
אני ג'וקר.

יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב,
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי
אני ג'וקר.

אני ג'וקר
הג'וקר הוא יותר מעשר בין כל הקלפים
חזק יותר גם מן המלך וכל הנסיכים.
הג'וקר הוא הכי מצחיק, מבריק אף פעם לא מפסיק!

וזה הקלף שלי הקלף שלי
אני ג'וקר
יש לי כישוף פרטי
שהולך אתי
כל הלילה, עד אור הבוקר.
יש לי חיוך רחב,
אני כמו כוכב
וזה הקלף שלי אני ג'וקר.
אני ג'וקר
ג'וקר! 

 

 

 

הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

הפעילות

א. נתייחס לנקודות החוזק של הדובר בשיר ולנקודות החלשות שלו.

ב. נלמד על עצמנו – במה אנו טובים ובמה פחות.

ג. נלמד למיין יתרונות וחסרונות.

ד. נלמד לחזק ולהעצים תכונות חיוביות אצל כל ילד וילדה.

—————————————————————————————————

1. חלקו את השיר מודפס בין התלמידים, כדי שיוכלו לסמן עליו.

2. קראו את השיר בכיתה.

3. שוחחו על משמעות שם השיר: אני ג'וקר. היעזרו בהגדרה שלפניכם.

 ג'וקר – הגדרה:

ג'וקר הוא קלף משחק מיוחד, שנמצא ברוב חפיסות הקלפים. הג'וקר מיוחד בכך שהוא מייצג כל אחד משאר קלפי החבילה. במקרים רבים הג'וקר הוא בדמות ליצן.

4. שוחחו על המובן הסמלי של המילה ג'וקר: התפיסה שהוא "קלף מנצח", ושהוא ליצן – חיובי או  שלילי.

5. שאלו:

    א. כיצד הילד בשיר תופס את עצמו?

    ב. הילד מציין שהוא "כוכב" – האם הוא כוכב בעיני עצמו או בעיני חבריו? מה יותר חשוב?

    ג. סמנו בצבע אחד את נקודות החוזק של הדובר בשיר, ובצבע אחר את נקודות החולשה שלו.

6. כתבו על הלוח בטבלה את הסימון של התלמידים : חוזק וחולשה.

7. שאלו:

    א. למה הילד מציין שהוא לא מלך הכיתה?

    ב. למה הילד מציין שהוא לא מבקש להיות גיבור?

    ג. למה הילד מציין שהוא חזק יותר ממלך ומכל נסיך? באיזה מובן הוא מתכוון לכך?

8. כתיבת כתבה בעיתון – התלמידים יכתבו כתבה קצרה בעיתון "הכוכב שלי". היעזרו בהסבר על איך כותבים כתבה בעיתון. הכתבה תהיה על דמות שאוהבים – חבר/ה, בן/בת משפחה או אחרים. בכתבה יתייחסו לתכונות המיוחדות של הדמות, שלדעתם, עושות אותה ל"כוכב".

—————————————————————–

איך כותבים כתבה בעיתון?

(שם הכתבה) ………………………………….

מאת (שם הכותב/ת)…………………………….

(תאריך)………………….

פתיח (הצגת הדמות באופן כללי)

גוף (המיוחד בדמות הזאת. אפשר להיעזר במילים שלמטה המגדירות "כוכב".)

סיכום (סיכום קצר המתאר מדוע הדמות היא "כוכב".)

—————————————————————–

9. סכמו את השיעור בהקראת חלק מהכתבות, שכתבו התלמידים.

10. מה הן התכונות של כוכב? – כתבו על הלוח את המילים:

כוכב/ת      

בעל/ת אור, מיוחד/ת, בעל/ת עוצמה, בעל/ת כוח חיובי, מבריק/ה, מצטיין/ת…

תוכלו להוסיף הגדרות והיגדים נוספים של התלמידים.

מידע נוסף למורים

מאמר: כל אחד הוא מיוחד מאת שרה כרמון-רדיד, מומחית להתפתחות בגיל הרך, מדריכה במעונות ובגנים ומרצה, שפורסםבאתר האינטרנט אסימון כל אחד הוא מיוחד

לחצו להמשך קריאה
הקטן