הנחיות
פעילות א
קראו לתלמידים את האירוע
אירוע: אל תשבי לידי!
– "אני חייבת לבקש מהמורה להעביר אותי למקום אחר. אני בכלל לא מצליחה לתקשר עם טניה," אמרה אלה בפנים אדומות לסהר.
– "בטח!" חייכה סהר והוסיפה: "הרי רק לפני שבוע היא עלתה מרוסיה… נסי לעזור לה. אולי תנסי לדבר אִתה קצת עברית?"
– "אבל אני רוצה לשבת ליד ילדה כמוני, שאני יכולה לדבר אִתה ולשתף אותה," התרגזה אלה.
– "אולי תנסי לעזור לה, להתחבר אִתה. היא ילדה כמוך, שרק לא יודעת עברית ולא מכירה את הארץ," נזפה בה סהר.
– "את יושבת עם ירדן! זאת לא חוכמה! קל לך לדבר!" ענתה אלה בכעס.
· שאלו את התלמידים:
1. עם מי אתם מסכימים – עם אלה או עם סהר? מדוע?
2. מדוע, לדעתכם, אלה מגיבה כך?
3. מה הייתם עושים במקום אלה?
תרגיל
1. היכנסו לנעליים של אלה, ותארו מה היא מרגישה.
אלה: רציתי לשבת ליד החברה שלי, ו…
2. היכנסו לנעליים של טניה (העולה החדשה), ותארו מה היא מרגישה.
טניה: הגעתי לפני שבוע לישראל, ו…
פעילות ב
פרשה
לאחרונה סירבו כמה בתי-ספר לקלוט תלמידים יוצאי אתיופיה או יוצאי עדות המזרח, בטענה שהם רוצים לשמור על הצביון – הייחוד של בית-הספר.
ואכן, לבתי-הספר יש זכות לחינוך לפי תפיסת עולמם. למשל, בתי-ספר דתיים זכאים לשמור על תפיסת עולמם הדתית. אך סירוב לקבל תלמידים לבית-ספר פוגע בזכות של התלמידים לשוויון. לפי זכות זאת, יש להתייחס אל כל אדם באופן שווה!
משפט מבוים בשאלה: "האם לבתי-ספר יש זכות להחליט את מי לקבל?"
בית המשפט אמר שאמנם לבתי-ספר יש זכות לשמור על תפיסת עולמם, אך הפרדה והרחקה של תלמידים פוגעת בזכות לשוויון. למה הכוונה?
א. חלקו את הכיתה לחמש קבוצות:
- קבוצה א תהיה קבוצת השופטים, שתכריע בשאלה: "האם לבתי ספר יש זכות להחליט את מי לקבל?"
- קבוצה ב תייצג בתי-ספר, שרוצים לשמור על הצביון שלהם (למשל: צמחונים, חובבי מדע, דמוקרטים, דתיים).
- קבוצה ג תייצג את ההורים ואת התלמידים בבית-ספר, הרוצים שכל התלמידים שלהם יהיו דומים (למשל: צמחונים, חובבי מדע, דמוקרטים, דתיים).
- קבוצה ד תייצג את ההורים ואת התלמידים, המעוניינים להצטרף לבית-הספר.
- קבוצה ה תייצג ארגוני זכויות אדם, התומכים בזכות לשוויון בבתי-הספר.
ב. כל קבוצה תכין רשימת טיעונים המצדיקים את עמדתה.
שאלות לדיון:
1. ילדים (וגם מבוגרים) מעדיפים את מי שדומה להם? מדוע זה כך, לדעתכם?
2. באיזו כיתה הייתם מעדיפים ללמוד: בכיתה שכל הילדים בה דומים זה לזה, ומתנהגים באופן דומה, או בכיתה שהילדים בה שונים מזה? מדוע?
3. אי קבלת ילדים מקבוצות שונות לבתי-ספר פוגעת בזכות לשוויון – האם אתם מסכימים? מדוע?
למידע בנושא היכנסו להפעלה אודיסיאה רב-תרבותית
קישורים:
אתר האינטרנט זכותי לדעת: הזכות לשוויון