פעילות מתוקשבת
באתי להושיט עזרה – התנדבות
דינה ציונית, עינת שמחי ושלמה זיס, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא התנדבות ועזרה לזולת.

רקע

הפעילות עוסקת בנושא עזרה לזולת.

עזרה לזולת היא פעולה שעושים כדי להקל על מישהו בשעת קושי, להציל מסכנה או לסייע בעת מחלה.

לא תמיד קל לעזור, לתת, להעניק, להבין… אבל, כשאנחנו עוזרים למישהו ונותנים לו תחושה טובה, גם אנחנו מרגישים טוב.

מטרות

1. התלמידים יבינו מה אפשר להרוויח ממתן עזרה לזולת.
2. התלמידים יכירו דרכים שונות לעזור לזולת.
3. התלמידים יזהו מקרים שבהם הם יכולים לסייע.

הנחיות

לפני הפעילות

אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא עזרה לזולת.

שאלו את התלמידים: מהי עזרה לזולת?

בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות מעולמם לעזרה לזולת.

שאלו את התלמידים: למה לדעתכם אנו עוסקים בנושא זה?

הסבירו לתלמידים שעזרה לזולת היא מרכיב חשוב בחברה שלנו, והיא מחזקת את הקשרים בין אנשים ומפתחת ערכים. לכן אנו עוסקים בה במסגרת השיעור.

הפעילות

הנחיות לפעילות האינטראקטיבית

התלמידים עובדים בפעילות זו באופן אישי. כל תלמיד יענה על השאלות באופן אישי. במהלך הפעילות כדאי לעצור ולערוך דיון עם כלל הכיתה על השאלות השונות.

 

עמוד 1:  הסבר על עזרה לזולת

בקשו מהתלמידים להביט במסך הראשון של הפעילות. בקשו מאחד התלמידים להקריא את הכתוב.

 

עמוד 2: ידיד נבחן בעת צרה

בקשו מהתלמידים להתייחס לתמונה בעמוד הקודם. שאלו: מה הקשר בין התמונה המוצגת לבין הנושא שאנו לומדים היום?

התלמידים יספרו על מקרה בו היו זקוקים לעזרה. יסמנו אילו רגשות מתעוררים בהם כאשר הם מקבלים  עזרה ואילו רגשות מתעוררים בהם כשהם עוזרים לזולת.

ניתן לבקש מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם.

שימו  לב, רצוי שגם אתם תשתפו במקרה שבו נזקקתם לעזרה וקיבלתם סיוע. פתיחות מצדכם תאפשר לתלמידים להיפתח ולשתף במקרים שלהם.

 

עמוד 3:  עזרה עבורי

התלמידים יכתבו מהי המשמעות של המילה עזרה עבורם. ניתן להיעזר במילים מתוך מאגר המילים.

התלמידים יספרו על מקרה בו היו זקוקים לעזרה ולאחר מכן יסמנו את מילות הרגש שעונות על השאלה: איך אתם מרגישים כאשר אתם עוזרים לזולת?

התלמידים יענו על השאלות הפתוחות ועל שאלת הסקר.

בסיום בקשו מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם  ולספר במה עוד היו יכולים לעזור לחבר/ה מהכיתה.

דונו עם התלמידים בבחירות שלהם וברגשות שבחרו. מה החשיבות של רגשות אלו עבורם.

 

עמוד 4  מישהו צריך עזרה

התלמידים יצפו בשלושה סרטונים (ניתן להקרין על מסך לכל התלמידים יחד), ולאחר מכן יענו על השאלות.

מומלץ לבחור כמה תלמידים שישתפו בתשובותיהם ויסבירו מדוע ענו כפי שענו.

 

בתום הפעילות

אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.

שאלו את התלמידים את השאלות הבאות:

האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? אם כן, מהו?

האם לדעתכם קיימת התנהגות של עזרה לזולת בכיתה שלנו?

מה לדעתכם אפשר לעשות כדי לעודד התנהגות כזאת בכיתה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן