מערך שיעור
אלימות בכביש ובהסעות
נעה שפירא ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת נתמקד בחשיבות של חינוך לתרבות נהיגה מתחשבת וסובלנית יותר בכביש.

רקע

לכאורה, תלמידים צעירים אינם נוהגים ברכב, ולכן אין להם קשר לתרבות הנהיגה בכביש, אך, לדעת חוקרים, קשר בין האלימות בכבישים והאלימות בכלל לבין האלימות בבית-הספר אכן קיים:
"התמודדות מערכתית ברמה עירונית עם תופעות שונות של אלימות ובכלל זה אלימות במשפחה, אלימות בכבישים, אלימות בקרב מתבגרים, אלימות בבתי ספר, אלימות עבריינית, תוך זיהוי מכנים משותפים ובניית פתרונות לתופעות השונות, שיתוף פעולה בין גורמים מהמגזרים השונים, וגיוס כל המערכות המתמודדות עם הנושא (חינוך, רווחה, משטרה, בריאות) במטרה לפתור את בעיות האלימות בעיר" (מתוך: התכנית הלאומית "עיר ללא אלימות", המשרד לביטחון פנים)

אם כן, לאלימות בחברה בכלל ולאלימות בכבישים בפרט יש קשר ישיר אל המתרחש בכיתה, בבית-הספר ובהסעות, ומכאן החשיבות של חינוך לתרבות נהיגה מתחשבת וסובלנית יותר בכביש.

בבית-הספר אנו מלמדים לא רק קריאה, כתיבה וחשבון, אלא גם מחנכים את התלמידים להיות בני אדם מתחשבים וטובים יותר. כך גם על נהגים לדעת לא רק להחליף הילוכים או לעבור בין נתיבים אלא גם להתחשב בנהגים אחרים ולנהוג בסבלנות ובסובלנות. לחינוך לתרבות אחרת של נהיגה, מתחשבת וסבלנית יותר, יש חשיבות רבה כשהילדים צעירים ואינם נוהגים.

מטרות

חינוך לתרבות נהיגה מתחשבת וסובלנית יותר בכביש.

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא:

אירוע בכביש
"נו, אימא, סעי כבר, ההופעה מתחילה עוד חצי שעה!" התרגזה דנה, "עוד נפסיד את ההופעה!"
אימא מנווטת בזהירות בכביש החשוך והרטוב, עוד מעט ההופעה מתחילה, ונראה שהפקק הזה לא נגמר…
"נו, אימא, תעקפי אותו, את נוסעת נורא לאט!", האיצה דנה באימא.

רון זז בכסא באי נוחות – "דנה, תפסיקי כבר, בגללך אימא תעשה תאונה!"
"אני חייבת לראות את ההופעה הזאת, ואם לא נמהר, לא נגיע!"
רון התרגז: "תפסיקי כבר, אף פעם אין לך סבלנות לכלום, את סתם מלחיצה את אימא, ובגללך עוד נעשה תאונה!".
"תירגעו!", ניסתה אימא להרגיע "אנחנו נגיע בזמן"…

שאלה :
מה דעתכם: האם אמם של דנה ושל רון צריכה לעשות הכול, כדי להגיע מהר להופעה? מדוע?

שימו לב: האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון (ראו בהמשך) תוכלו להפנות לשם את התלמידים, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.

תרגיל: חוק שהצליח להשפיע
אחד החוקים המוצלחים ביותר שנחקקו במדינת ישראל, הוא החוק להגנת הטבע, האוסר על קטיף פרחים מוגנים (רקפות, כלניות ועוד). אכן, בעבר רבים קטפו פרחי בר, אך בעקבות החוק ובעזרת גיוס הילדים לשמירה על החוק, כולנו שומרים היום על פרחי הבר המוגנים.

תאונות הדרכים בישראל, שנגרמות גם מחוסר סבלנות ומהתנהגות אלימה בכביש, הן בעיה חמורה מאוד. האם ילדים יכולים לתרום להפחתת רמת האלימות בכבישים? כיצד?

שאלות:

1. אילו הצעות יש לכם, כדי להוריד את רמת האלימות בכבישים ואת התופעות של נהיגה חסרת סבלנות וחסרת התחשבות?

2. רון טוען שדנה תמיד חסרת סבלנות. מה דעתכם: האם יש קשר בין התנהגות לא מתחשבת, לא סבלנית ואלימה בכביש לבין התנהגות דומה בבית ובבית-הספר? הסבירו.

3. האם, לדעתכם, יש קשר בין תאונות דרכים ואלימות בכביש לבין אלימות בכיתה ובבית-הספר? מהו הקשר?

4. האם בכיתה, בבית-הספר ובדרך אל בית-הספר וממנו ראיתם תופעות של חוסר סבלנות, של אלימות מילולית ושל חוסר התחשבות, שהן דומות לתופעות אלה בכביש? ספרו על כך.

5. מה אפשר לעשות כדי לצמצם את חוסר סבלנות, את חוסר התחשבות ואת האלימות בכביש ובבית-הספר וגם בהסעות של בית-הספר?

שאלות לדיון

1. האם, לדעתכם, יש קשר בין תאונות דרכים ואלימות בכביש לבין אלימות בכיתה ובבית-הספר? מהו הקשר?

2. האם בכיתה, בבית-הספר ובדרך אל בית-הספר וממנו ראיתם תופעות של חוסר סבלנות, של אלימות מילולית ושל חוסר התחשבות, שהן דומות לתופעות אלה בכביש? ספרו על כך.

3. מה אפשר לעשות כדי לצמצם את חוסר סבלנות, את חוסר התחשבות ואת האלימות בכביש ובבית-הספר וגם בהסעות של בית-הספר?

לחצו להמשך קריאה
הקטן