שאלה ותשובה
בעיות התנהגות שהחלו בכיתה א

ילדה שעלתה מן החטיבה הצעירה לכיתה א' שינתה את התנהגותה: הפכה עוינת ומתוסכלת. ד"ר עידית ליוש מנסה לסייע.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

שלום
הילדה שלי כל יום עושה בעיות בבית ספר, יוצאת מהכיתה, צועקת על מורים, מרביצה לילדים ויורקת על המורה.
משהו שלא היה בעבר בגן ובחטיבה הצעירה. היה לה כבוד לגננת ופתאום היא לא רואה את המורים ולא מכבדת אותם. ניסיתי עונשים וניסיתי לתת יותר תשומת לב וכלום לא עזר, זה נהיה יום יומי.
מה אפשר לעשות? כבר מיואשת.

תשובה

שלום אמא יקרה,
הפעם חלק מהתשובה שלי תהיה בצורת שאלות, כי חסרים לי נתונים מרכזיים בפנייה שלך, אבל השאלות יכולות לכוון אותך להתחלת חשיבה, בירור וטיפול בעניין:
1. מכיוון שאת כותבת שזה משהו ש"לא היה בעבר בחטיבה הצעירה" אני מניחה שהחטיבה הצעירה נמצאת באותו בית הספר, כך שהילדה למדה שם גם בשנה שעברה. האמנם כך?
2. האם הילדה מכירה את המורה מקודם? האם היא מכירה את הילדים בכיתה?
3. האם יש לה חברות וחברים? איך היא מתנהגת איתם?
4. האם ההתנהגות הפרועה התחילה כבר בתחילת השנה? או רק בזמן האחרון?
5. האם מישהו מוסמך, כמו הצוות החינוכי, בדק עם בתך למה היא מתנהגת כך?
6. האם היועצת, או הפסיכולוגית של בית הספר, מעורבות בעניין?
7. האם בתך משתפת פעולה ומסבירה למה היא מתנהגת כך?
8. איך הילדה מתנהגת בבית כאשר אוסרים עליה משהו? או כאשר אומרים לה "לא"? או כאשר מבקשים ממנה לעשות משהו שהיא לא רוצה?

ההתנהגות שתיארת מתרחשת בכיתה, ואת אינך נמצאת בכיתה, ולכן אינך יכולה לדעת מה גורם להתפרצויות. ההתנהגות הזו, שכמובן אינה נורמטיבית ואינה רצויה, יכולה לנבוע מהרבה מאוד סיבות. אפרט כאן מספר סיבות אפשריות (ויש עוד). גם כאן חלק מהדברים מנוסחים בדרך של שאלות:
1. יכול להיות שמשהו מציק לילדה שלך. זה יכול לנבוע מסיבות של חוסר קשב. או שזה יכול להיות כתגובה למשפט שנאמר על ידי המורה. אולי בתך מפרשת אמירות מסוימות כגערה, או אפילו כעונש (למרות שהמורה כלל לא התכוונה לכך), ואז היא מתפרצת. במקרים שזו הסיבה – ההתנהגות שלה היא קריאה לעזרה, ויש לצוות החינוכי בבית הספר דרכים לסייע לה.
2. אפשרות אחרת היא שמישהו מציק לילדה. גם במקרה כזה בירור יסודי של אנשים מיומנים (לא את!) יכול לגלות את הסיבה.
3. לפעמים שינוי דרמטי במשפחה יכול לערער ילדים, ולגרום להם לפחדים, וכתוצאה מכך – להתנהגות לא נשלטת ולא מווסתת. שינוי משמעותי בבית יכול להיות: מילואים ארוכים, לידה של תינוק חדש, אבל על מישהו שנפטר, גירושין וכדומה. האם היה משבר מהסוג הזה בבית?
4. האם הילדה עברה משבר מסוים (כמו מחלה קשה, ריב קשה, חשיפה לאירוע מבהיל) בזמן האחרון?
5. האם היה איזה שינוי משמעותי בכיתה?
ברור שאי אפשר לתת להתנהגות הזו להמשיך שכן היא גורמת סבל רב לילדה, לתלמידים האחרים, למורה ולך. חייבים לטפל בזה, ומהר, אבל את לא יכולה, וגם לא צריכה, לטפל בזה לבד. אני ממליצה לך לבקש שיחה דחופה עם היועצת ועם הצוות החינוכי, כי להם יש את הניסיון ואת הידע המקצועי בנושא. הם גם אלה שנמצאים עם הילדה כאשר היא מתפרצת. הבירור, וגם הטיפול, חייבים להיעשות תוך שיתוף פעולה של כל הגורמים.

בהצלחה
עידית ליוש

לחצו להמשך קריאה
הקטן