שאלה ותשובה
בעיות משמעת

שאלה ועצות מעשיות בנושא משמעת וניהול כיתה.

אורנה מידן בעלת תואר שני בחינוך מיוחד. מומחית תחום הבניית התנהגות, מתי"א יבנה על"י, מדריכה להתנהגות מאתגרת
שאלה

אני מורה חדשה. סיימתי לימודי הוראה 3 שנים ורק עכשיו התחלתי לעבוד.
אני מלמדת כיתות י ויש לי איתם בעיות משמעת גדולת מאוד. אני מנסה להקל על עצמי ולומר שאולי בגלל שאני חדשה וצעירה התלמידים מופרעים איתי ומנצלים את זה.
כל השיעור אני צועקת. 3/4 מזמן השיעור הולך בצעקות ובשאר הזמן – התלמידים מדברים, לוחשים וצוחקים כל הזמן.
לא איכפת להם מצעקותיי או מיציאתם מהכיתה.
מה אפשר לעשות?
איך להסתדר איתם?
איך ניתן להעביר את השיעור בשקט?

תשובה

שלום לך,
אכן עבודתה של מורה מורכבת ודורשת מיומנות במספר תחומים כמו: ידע בתחום האקדמי במקצוע אותו היא מלמדת, יכולת בניית שיעור על פי מטרות, מותאם לילדים בכיתתה, מעורר עניין, ולבסוף, יכולת ניהול כיתה מבחינה התנהגותית. מיומנות ניהול כיתה היא תורה בפני עצמה ודורשת לימוד של התחום, בניית תוכנית ניהול כתה מותאמת, העברת התוכנית תוך כדי ניטור ומעקב ועריכת שינויים על פי הצורך.
נציג כאן בקצרה את עקרונות בניית תוכנית ניהול כיתה, תוך מתן דוגמא לתוכנית המותאמת לגיל הנערים אותם את מלמדת.

הגישה ההתנהגותית חוקרת את ההתנהגות האנושית, בבסיס הגישה עומדת ההנחה שכל התנהגות נלמדת. כדי ללמד התנהגות חדשה או לשנות התנהגות קיימת עלינו להגדיר, למפות ולמדוד את ההתנהגויות הקיימות, לקבוע מטרות לשינוי ההתנהגות ולדרג אותן, לבחור דרך לרישום ומעקב אחרי התנהגויות המטרה ולתכנן תגובות להתנהגויות הנאותות והלא נאותות שהילדים יפגינו. באותה דרך אנו רואות גם התנהגות של קבוצת ילדים (או אנשים), כדי ללמד ילדים בכתה להתנהג כפי שאנו מצפים כדאי לבנות תוכנית לניהול התנהגות בכתה לפי העקרונות שציינו. נסקור כאן בקיצור את העקרונות לבניית תוכנית ניהול כיחה:

שלבים בבניית תוכנית ניהול כתה:

  1. הגדרת ההתנהגות שאת מצפה שהתלמידים יפגינו. כדאי לבחור מספר מצומצם של התנהגויות המוגדרות
    היטב. כדאי להגדיר בצורה אופרטיבית מהי התנהגות טובה בשיעורים, לדוגמא: בזמן דיון התלמידים ישתתפו רק
    לאחר קבלת רשות דיבור ויאזינו זה לדבריו של זה. ו/או התלמידים יבצעו מטלה (העתקה מהלוח, דף עבודה וכו').
    כדאי לבחור בשלב הראשון פעילות אחת ולבנות תוכנית לגבי פעילות זאת (לדוגמא השתתפות בדיון)
  2. אם, למשל, בחרת בהתנהגות תלמידים בזמן הקנייה פרונטאלית והשתתפות בדיון, הילדים צריכים לדעת באופן
    ברור מה ציפיותיך מהם. כדאי להסביר להם את הציפייה, וללמד אותם התנהגות זו כפי שאת מלמדת נושאים
    לימודיים אחרים. כמו כן לאחר שהצפייה הוסברה, חשוב להיענות רק לתלמיד שעמד בציפייה, למשל, להצביע.
  3. מציאת דרך מעקב אחר התנהגותם – כדאי למצוא דרך נוחה לעקוב אחר הילדים שהפגינו את ההתנהגות
    הנאותה שקבענו בשלב הציפיות כדי שבהמשך נוכל לחזק אותם כך, יגבר הסיכוי של ילדים אלה לקבל חיזוק
    ותעלה המוטיבציה שלהם להפגין התנהגות נאותה. ניתן לבחור לבצע מעקב ורישום נקודות אישי ו/או רישום
    נקודות כיתתי.
    רישום נקודות אישי: נניח שבחרת להגביר השתתפות ברשות בכתה. הסברת, הדגמת ותרגול עם התלמידים
    כיצד משתתפים בדיון בדרך נאותה. עכשיו, כל פעם שתלמיד ישתתף לאחר קבלת רשות דיבור, התנהגותו תירשם
    בדרך כלשהו, לדוגמא תתני לו פתק בצבע מסויים והוא ירשום עליו את התאריך ואת שמו. בסוף השיעור תוכלי
    לאסוף את הפתקים ולרשום לעצמך כמה נקודות צבר כל תלמיד.
    רישום נקודות כיתתי: נניח שבחרת להגביר הכנת שיעורי בית ובכיתתך יש 35 ילדים, אפשר להגיד לילדים שאת
    תבדקי שיעורי בית ואם 30 ילדים או יותר יכינו שיעורי בית – הכתה תקבל נקודה. אפשר גם לציין כל ילד
    שהשתתף בדיון לאחר קבלת רשות ולאסוף נקודות למאגר הכיתתי (לדוגמא- כל 10 נקודות אישיות על השתתפות
    בדיון מזכות את הכתה בנקודה כיתתית). את הנקודות הכיתתיות אפשר לרשום בדרכים מעניינות כמו: לצייר גרף
    שבו מצוין בכל שיעור כמה ילדים הכינו שיעורים, כשהכתה מקבלת נקודה כאשר מגיעים לרמת קריטריון
    מסוימת ,לדוגמא 32 תלמידים הכינו שעורי בית.
    חשוב לחזק ילדים על עמידה בהתנהגות הנדרשת. כאשר הילדים ממלאים אחר הציפיות, לשבח אותם באופן
    מילולי, לציין את הכיתה / ילדים בודדים / קבוצות על הלוח כמצטיינים ולסמן בלוח הסימון המיוחד שהם עמדו
    בציפייה.
  4. חשוב לחזק את הילדים שעמדו בציפיות! במקרה של רישום ומעקב אישי: יש לקבוע קריטריון למתן חיזוק,
    אחרי מספר מסוים של נקודות שהילד צבר הוא יקבל חיזוק. בגיל ההתבגרות, החיזוק יכול להיות תוספת ציון
    במבחן (לדוגמא מי שצובר מספר נקודות מסוים יקבל עוד 5 נקודות במבחן הקרוב, אפשרות אחרת היא כי ילד
    שצבר מספר נקודות מסוים יקבל כרטיס פטור משעורי בית לפעם אחת וישתמש בו בזמן המתאים לו.רישום ומעקב כיתתי : לבחור ביחד עם הילדים מספר פעילויות שיהוו חיזוק כאשר הכתה תגיע ליעד להצלחה.
    אפשר להציע פעילויות כמו: צפייה משותפת בסרט וידאו עם פופקורן, שיעור בחוץ, ארוחת בוקר משותפת וכו'.
    היתרון בתוכנית כזו שכל ילד בכתה תורם להצלחה הכללית של הכתה.
    פעמים רבות, עם תחילת הפעלת תוכנית כיתתית, ישנם כמה ילדים שאינם שותפים במאמץ הכיתתי להשגת
    ההצלחה. מניסיוננו, אם נפגין עקביות והילדים בכתה יתלהבו מהתוכנית, גם הילדים המתנגדים (שהם לעיתים
    קרובות הילדים עם בעיות ההתנהגות) יסחפו להתלהבות הכללית. בעקבות תוכנית כזו האווירה בכיתה עשויה
    להשתפר ולהקרין גם על התנהגויות נוספות.
    עלינו להדגיש שחשוב שכל ילד ייווכח שהוא מסוגל להפגין התנהגות נאותה ולתרום נקודה למאמץ
    הכיתתי.
    ישנן דרכים נוספות רבות לניהול תכניות התנהגות בכיתה, לחיזוק התנהגויות רצויות ולהפחתת התנהגויות לא
    רצויות. ברור שלא נוכל לפרט כאן בצורה נרחבת תכניות שונות. תוכלי למצוא מידע רב נוסף על בניית מטרות
    התנהגות, דרכי חיזוק ועוד, בחוברת ניהול כיתה שהוצאנו בהוצאת המתי"אות בהן אנו עובדות, ואשר נמכרת
    במחיר עלות.החוברת ("ניהול כיתה – כלים לעידוד התנהגות נאותה במסגרת החינוכית") ניתנת להשגה במתי"א יבנה-על"י, טל' -08-9431763 במתי"א דרום השרון, טל' 09-741198209.
    בהצלחה,
    ארנה מידן וחגית ארי-עם
לחצו להמשך קריאה
הקטן