תוכן
כ"ד באדר א' תשפ"ב
25 בפברואר 2022
היערכות לתמיכה חינוכית, לפי צורך, בעקבות עימות צבאי בין רוסיה לאוקראינה:
תדריך לצוותים החינוכיים – מתוך אתר שפ"ינט
בשעות הבוקר של יום חמישי, כג' אדר א' תשפ"ב, ה-24.2.22, התבשרנו על עימות צבאי בין רוסיה לבין אוקראינה. החשיפה לדיווחי התקשורת הביאה את הדי זירת הקרב אל מסכי הבתים ומסכינו האישיים; הדים, מראות וצלילים שבכוחם לעורר תחושות קשות ואף להציף זיכרונות קשים.
ניסיון העבר מלמד שאירועים בינלאומיים מורכבים נוגעים לא אחת במשפחות רבות בארץ, ועלינו להיות מודעים להשפעתם הן ברמה הציבורית והן ברמה הפרטנית על תלמידינו ומשפחותיהם.
מכתב זה נועד לסייע לצוות החינוכי בהיערכות למתן מענה לתלמידים, בהלימה למאפיינים הייחודיים בכל בית ספר. יש להפעיל שיקול דעת באם לעסוק בנושא ולגבי מידת התאמתו לגיל.
חשוב לזהות את התלמידים שיש להם נגיעה אישית במתרחש או כאלה שמסיבות שונות מושפעים מהמצב, ולהעניק להם מענה תומך ורגיש. חשוב להיות קשובים אליהם, להביע התעניינות אנושית ואכפתיות, ולעמוד לצדם לאורך התקופה.
במערכת החינוך לומדים תלמידים שיש להם נגיעה קרובה להתרחשות הנוכחית וחשוב לנהל עמם שיח פתוח, תומך ומחזק:
- תלמידים עולים והוריהם שעלו מארצות אלה.
- תלמידים שיש להם קרובי משפחה בארצות אלה (משפחות מקור, קרובי משפחה שעברו לגור ולעבוד שם).
- נוער נעל"ה – בני ובנות נוער שמתחנכים בבתי ספר ובפנימיות בישראל ומשפחתם הגרעינית מתגוררת בארצות אלה.
- תלמידים, אזרחי מדינות אלה, שהוריהם עובדים בארץ.
- תלמידים חולים, תושבי אותן מדינות, שהגיעו לארץ לקבלת טיפול רפואי מתמשך.
במידה שהנושא עלה בכיתה, לנוכח תלמיד או תלמידה בעלי נגיעה אישית למתרחש או מטעם אחר, חשוב להעניק לתלמידים מענה תומך ורגיש:
- לבדוק עמם מראש אם ירצו לשתף את הכיתה ולאפשר להם את מידת החשיפה והשיתוף הנכונה להם. חשוב לבדוק מראש ראשי פרקים של מה שהתלמיד רוצה לומר ולמנוע הצפה מהעמיתים.
- להזמין את שאר התלמידים לשאול שאלות ולהתעניין.
- לשאול אותם – כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?
- להזמין את תלמידי הכיתה להביע מסרים של תמיכה ותקווה.
יש להיות רגישים לכך שבכיתה יכולים ללמוד תלמידים שמשפחותיהם קשורות לצדדים שונים בעימות. במידה שהנושא עולה, חשוב להביע אמפתיה למורכבות, להזכיר שכאן, בכיתה ובישראל
אנחנו יחד, חברים ושותפים לתקווה שהעימות יסתיים ושהשקט ישוב במהרה, למען כל המדינות המעורבות.
באילו התערבויות חינוכיות מומלץ לנקוט?
- כינוס הצוות לשעת חירום (צל"ח) של המוסד החינוכי (בקרב ילדי פנימיות – בית ספר ופנימייה ביחד). הצל"ח יבנה תמונת מצב כוללת, ימפה את מעגלי הפגיעות, יגדיר בעלי תפקידים רלוונטיים ויסמן את הפעולות בהן יש לנקוט. עבודת הצל"ח תמשך כל עוד צריך לנהל את האירוע. חשוב לזכור גם את אנשי הצוות החינוכי שהמלחמה נוגעת גם להם ולמשפחתם.
- כינוס הצוות החינוכי והדרכתו כיצד לפעול לנוכח המצב:
- חלוקת פיסקת מידע קצרה, אובייקטיבית ומהימנה.
- הדרכה לנהל שיח אישי או קבוצתי עם תלמידים – רק אם הדבר נדרש ומותאם גיל.
- הבהרת החשיבות של שיתוף מבוקר במידע מעודכן, תוך הקפדה על הימנעות משמועות, הימנעות מתיאורים קשים והימנעות מהצפה במידע.
- הדרכה לליווי מתמשך, מתעניין ורגיש לתלמידים ולמשפחות.
- העברת "התדריך למיפוי מעגלי פגיעות" במטרה לזהות צרכים ולהתוות לאורם התערבויות פרטניות.
- הקנייה או ריענון של עקרונות מודל מעש"ה (מחויבות להיות ביחד, עידוד לפעולה ועשייה, שאילת שאלות סגורות והבניית המידע אודות שלבי האירוע – מה קרה? מה קורה? ומה נעשה?), במטרה לחזק תחושת שליטה כנגד חוסר אונים וייאוש.
- דוגמה אישית להתנהלות – התבטאות נינוחה, בטוחה ומווסתת. התבטאות אחראית ואמינה, בלי דרמטיות או פרטים מיותרים.
- בניית רשת תמיכה חברתית – רישות הכיתה כך שכל תלמיד ידאג לתלמיד אחר ויעמוד עמו בקשר רציף (נדרשת בדיקה ותיאום עם התלמידים לגבי מידת הצורך והרצון לכך). בתהליך מקביל – תמיכה גם בחברי הצוות שמושפעים מהמצב. בצוותים שהדבר רלוונטי אפשר לקיים שיח של תמיכה והתעניינות ובסופו להעביר לצוות את תדריך מסרים בוני חוסן בחירום.
- בשכבות הצעירות – פעילות הפגתית פעלתנית.
- מיפוי משפחות – איתור משפחות שזקוקות לתמיכה, פנייה אישית אל אותן משפחות בהצעת סיוע, הקשבה ומתן כלים לליווי הילדים לאורך התקופה.
- מוקד סיוע רגשי – מומלץ להזכיר לתלמידים, לצוות ולהורים שגם בימים אלה עומד לרשותם מוקד הסיוע הרגשי שמפעיל משרד החינוך. המוקד פועל בימים א'-ה' בין השעות 20:00-08:00 וביום ו' בין השעות 14:00-08:00. יש להתקשר לטלפון 6552* או 073-3983960 שלוחה 5.
בתפילה לימים של שלום עולמי ושלווה לכל אזרחי העולם