מערך שיעור
בר המאושר – פעילות המבוססת על סיפור שכתבה תמר אדר
דינה ציונית, צוות החינוך החברתי במטח, יעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסיפור עוסק בילד בשם בָּר, שהדבר הכי חשוב להורים שלו הוא – שֶׁבָּר לא יהיה עצוב. ולכן הם תמיד עושים כל מה שהוא רוצה – העיקר שיהיה מרוצה! אבל האם בר תמיד מרוצה? האם הוא מאושר?

רקע

לפניכם מידע על תמר אדר. תוכלו לספר לילדים חלק מהדברים:

תמר אדר הייתה סופרת, משוררת, תסריטאית ומחזאית ישראלית – ילידת תל אביב.

(24 ביולי 1939 – 6 בדצמבר 2008).

כתבה תסריטים לסדרות טלוויזיה פופולריות לילדים (אות אות אות, טלפלא, מה פתאום? [קישקשתא], רגע עם דודלי, קרוסלה, רחוב סומסום, פרפר נחמד ועוד).

כתבה שירים וסיפורים רבים שהופיעו בתוכניות טלוויזיה, ושני מחזות.

הופיעה במפגשים עם ילדים ומבוגרים ברחבי הארץ.

זכתה ב"פרס זאב" לספרות ילדים ונוער מטעם משרד החינוך והתרבות, ובפרס הצילינדר הנודד של אומנות לעם.

מבוסס על מידע מתוך ויקיפדיה

בתהליך ההתפתחות ילדים לומדים מה מותר ומה אסור. במילים אחרות: הם לומדים את הגבולות שהם יכולים לפעול בתחומם ביעילות. ההורים הם שעוזרים לילדים בשלבים הראשונים של ההתפתחות על ידי הצבת גבולות ברורים. ואולם בימינו הורים רבים מתקשים בהצבת גבולות לילדיהם. לחלק מההורים לא נעים להגיד "לא". הורים אחרים חוששים שמא ה"לא" יפגע בילדם ויזיק לנפשו הרכה. ויש הורים, שאמנם אומרים "לא", אך במהלך "מלחמת ההתשה" מתעייפים ונכנעים.

חשוב להבין: הצבת גבולות עוזרת לילד ולילדה! גבול ברור והחלטי מבהיר להם מה מותר ומה אסור. הגבולות עוזרים לילדים (וגם למבוגרים) להבין את הסדר השורר בעולם. כשתופעות והתנהגויות נעשות מאורגנות ומסודרות, קל יותר להסתדר איתן.

ילדים הגדלים בסביבה שמציבה גבולות – מרגישים ביטחון. הם יכולים להמשיך לחקור את הסביבה מתוך ידיעה שיש מי שישמור עליהם ויעצור אותם, אם יעשו משהו לא נכון, לא רצוי או מסוכן.

לעומת זאת, ילדים שאין להם גבולות, וגם ילדים שחשים שהם "מנהלים את הוריהם", גדלים בהרגשה של אנרכיה ובתחושות חרדה, בבחינת: "אם אני הכי חזק, ולא שומרים עליי ולא מציבים לי גבולות – מה יקרה לי אם אעשה משהו לא טוב? ואם אקלע למצב של סכנה – מי ישמור עליי?" ילדים ללא גבולות יבדקו כל הזמן "איפה הגבול". הם יקצינו את התנהגותם עד שיגיעו לגבול או יעברו אותו…

על פי: הצבת גבולות, שכתבה ד"ר עידית ליוש.

מטרות

  1. היכרות קצרה עם היוצרת תמר אדר ויצירתה.
  2. העלאת המודעות לחשיבותם של גבולות.
  3. הבנה כיצד התנהגות חסרת גבולות של מישהו גורמת לאחרים להיפגע ולהתרחק.

הנחיות

הפעילות עוסקת בסיפור "בר המאושר", לסיפור מצורף מדריך להורה הנבוך בנושא "גבולות" מאת רונית פלוטניק.

לפני שתקראו את הסיפור לילדים, מומלץ לקרוא היטב את המדריך של ד"ר רונית פלוטניק המופיע בסוף הספר. המדריך אמנם מופנה להורה הנבוך, אבל כמו שההורים צריכים להציב גבולות בבית, כך מומלץ שהמחנכים יציבו גבולות ברורים בגן או בכיתה.

הכינו מראש כמה בלונים.

נפחו בעצמכם בלון. כשהבלון יהיה מספיק מנופח, שאלו אם להמשיך לנפח או לא. אם יאמרו לכם להפסיק, שאלו מדוע.

יש להניח שהילדים יבקשו מכם להפסיק את הניפוח מחשש שהבלון יתפוצץ.

הדגישו את משמעות תשובתם: "יש דברים שיותר מדיי מהם – זה לא טוב! יש דברים שכדאי לעצור לפני שהם יתפוצצו."

קראו לילדים את הסיפור "בר המאושר".

הסיפור עוסק בילד בשם בָּר, שהדבר הכי חשוב להורים שלו הוא – שֶׁבָּר לא יהיה עצוב. ולכן הם תמיד עושים כל מה שהוא רוצה – העיקר שיהיה מרוצה! אבל האם בר תמיד מרוצה? האם הוא מאושר?

שימו לב:

קראו את הסיפור עד לדף שבו כתוב: "זה היה לפני שנה".

כאן כדאי להכין את הילדים לשינוי שיבוא.

לדוגמה, אמרו לילדים: שימו לב למה שקורה לבר עכשיו.

הראו את התמונות, עצרו ושאלו: מה קרה? איך עכשיו יש לבר חברים? האם בר ממשיך עם ההתפרעות וההשתוללות שלו? בואו נראה…

רק לאחר דיון בנושא קראו לפניהם את הדף האחרון.

הציגו לילדים את התמונה שמציגה את בר: "נא להכיר, זהו בר."

שאלו:

מה דעתכם על ההתנהגות של בר?

מה חושב איתמר על בר?

כיצד בר מתנהג בבית? מה הוא עושה?

איך הוריו מגיבים להתנהגותו?

איך בר מתנהג כלפי האורחים? כלפי הילדים בחצר?

לפי דעתכם, איך הוריו מרגישים? איך האורחים מרגישים?

איך אתם הייתם מרגישים אילו בר התנהג כך אליכם?

מדוע למרות כל מה שהוריו של בר עושים בשבילו, הוא עצוב כשהוא מתבונן בחברים מהחלון?

בואו נסתכל בתמונות וננסה להבין מה קרה אחר כך. האם לבר יש עכשיו חברים?

איך זה קרה לדעתכם? תנו לילדים להעלות השערות.

מה אנחנו יכולים ללמוד מזה?

איך זה קשור לבלון שהיינו צריכים להפסיק לנפח בזמן?

הצעות לפעילויות לסיום

בחרו אירוע מהסיפור והציגו אותו בשתי דרכים:
הדרך שבר היה מתנהג בתחילת הסיפור – והדרך שבר למד להתנהג בסופו.

נסחו עם הילדים 3-2 חוקים (=גבולות) שהם רוצים שיהיו בגן או בכיתה, חוקים שיגרמו להם להרגיש בטוחים ומוגנים יותר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן