וידאו
גָבִיעַ מִשֶׁלִי
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרטון עוסק בילד נכה, מוגבל פיזית, ובהתמודדות שלו עם תלמידים בכיתה, הלועגים לו. למרות נכותו, הוא שואף להשיג גביע על הישגים בספורט, כמו אחיו, שזכה בגביעי ספורט רבים. והוא מצליח לעשות זאת.

על הסרט

הסרטון עוסק בילד נכה, מוגבל פיזית, ובהתמודדות שלו עם תלמידים בכיתה, הלועגים לו. למרות נכותו, הוא שואף להשיג גביע על הישגים בספורט, כמו אחיו, שזכה בגביעי ספורט רבים. והוא מצליח לעשות זאת.

הנחיות

נקודות למחשבה

כולנו יכולים להיחשב חריגים בחברות שונות ומסיבות שונות. במקרים רבים היחס של החברה לאנשים חריגים הוא חשדני, מנדה ומתנכר. התופעה בולטת יותר בקרב ילדים, כי הם מתקשים להתמודד עם חריגים (ילדים נכים, מגמגמים, צולעים, ביישנים, עולים חדשים, ילדים חדשים בכיתה). ובמקרים רבים לתופעה יש אופי אלים כלפי הילדים החריגים.
חשוב להסביר לתלמידים את זכויותיהם של כל הילדים, ובכללן הזכויות של ילדים חריגים, כדי לאפשר להם להשתלב בחברה.
חשוב לציין: ילדים רבים מתייחסים לילדים חריגים בצורה אוהדת, מסייעים להם ותומכים בהם.

שאלות לדיון

שאלות לדיון לפני הצפייה בסרטון

  1. מקומם של החריגים בחברה
  2. זכויות של ילדים חריגים
  3. הדרכים להעניק לילדים חריגים תחושות של כבוד ושל שייכות
  4. היחס המעליב כלפי הילד המוגבל – ממה הוא נובע?
  5. יש ילדים חריגים שהם חסרי ביטחון עצמי*. מהו התהליך שהילד עובר בדרכו לחיזוק הביטחון שלו בעצמו?
  6. מי, לדעתכם, יכול לסייע בשילוב ילדים מוגבלים בחברה: צוות בית-הספר, ההורים, התלמידים, החברים?

ב.   שאלות לדיון בעקבות צפייה בסרטון

*ביטחון עצמי- אמונה חזקה של אדם ביכולתו, בכישוריו, בשיפוטו ובהחלטות שהוא מקבל.

רב- מילים באינטרנט

תוכן

התלמידים יכתבו את מגילת הזכויות של ילדים חריגים.
דיון – שאלו את התלמידים: מה, לדעתכם, יעזור במיוחד לילדים הנכים בסביבת בית-הספר?
התייחסו לנקודות הבאות:
א. הגישה לכיתה
ב. הגישה אל הלוח, לשירותים, למחשב
ג. הזמנה לפעילויות חברתיות
ד. השלמת חומרי לימודי במקרה של היעדרות מסיבות של בריאות

ביבליוגרפיה

משתתפים: ילדי איל"ן, מרכז הספורט ספיבק. בית-ספר ענבלים, ראש העין, כיתות ה1, ו ,טל לוי, בת אל מזרחי ,אודיאה לוי – האם
בימוי: שרון גרינברג
הפקה: סילבן ביגלאייזן
עריכת תסריט: ציון רובין
בעלי זכויות: הפצה: מדינת ישראל, משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המטה ליישום שנהר קרמניצר, אגף המפמ"רים, הפיקוח על הוראת התקשורת והקולנוע, האגף לחינוך לערכים, ירושלים,תשס"ו בסיוע עמותת להב- שרון גרינברג
לחצו להמשך קריאה
הקטן