מערך שיעור
גלילה רון-פדר-עמית – "אל עצמי"
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"-גלילה רון-פדר-עמית בקטע מתוך הספר "אל עצמי" העוסק בנושא לחץ חברתי לכיתה ו'.

רקע

התכנית ייחודו של יוצר היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו בקטע מתוך הספר "אל עצמי" מאת גלילה רון-פדר-עמית, העוסק בנושא לחץ חברתי.

מידע נוסף למורים

מידע על הסופרת גלילה רון-פדר-עמית:
סופרת גלילה רון-פדר-עמית נולדה בשנת 1949, גדלה בחיפה ולמדה ספרות ומקרא באוניברסיטה. במשך 7 שנים הייתה אֵם אוֹמֶנֶת ל-12 נערים, בנים למשפחות הרוסות.

היא סופרת פורייה ביותר: היא כותבת מילדותה, ומשנת 1971 ועד היום (2008)  פרסמה למעלה מ-200 ספרים, בעיקר לילדים ולנוער. עיקר פרסומה בא לה מן הסדרות שכתבה, שהן פופולאריות מאוד אצל ילדים ובני נוער.

בין הסדרות הבולטות שלה: הסדרה על חייו של ציון, נער מבית-שאן, הגדל במשפחה אומנת מחיפה, והסדרות "כס"ח", "מנהרת הזמן", "עירית" וכן הסדרה הפופולארית, בת עשרות ספרים, המספרת את עלילותיו של ג'ינג'י, הילד הבלש.

חלק מן הסיפורים שלה עובדו להצגות, לסרטים ולסדרות טלוויזיה. היא זכתה בפרסים רבים, ובהם "אות מסך הקסם".

המידע נלקח מתוך אתר
אופק בחינוך לשוני, מאגר כנפיים

מטרות

1. חינוך חברתי – העלאת המודעות ודרכי התמודדות עם הנושא לחץ חברתי של ילדים כלפי חבריהם
2. ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בנושא יחסים שבין אדם לחברו בשני אמצעים: דיון וכתיבה יצירתית

הנחיות

משך הפעילות: 45 דקות
1. המושג לחץ חברתי – לפני שתציגו לתלמידים את הקטע מתוך הספר אל עצמי, הסבירו להם את המושג לחץ חברתי. ראו מידע בהמשך.
2. העיסוק בנושא לחץ חברתי ייעשה באמצעים הבאים:
א. הקראת הרקע לקטע מן הסיפור אל עצמי
ב. סיעור מוחין בנושא לחץ חברתי
ג. דף לתלמידים – התלמידים ידונו בקבוצות בקטע מן הספר אל עצמי וימלאו את הדף בכיתה לפי
ההנחיות הכתובות בו.
ד. התלמידים יציגו בכיתה את התוצרים ואת המסקנות שלהם מן הדף לתלמידים.
ה. סכמו את השיעור באמצעות דיון בתשובות ובאירועים שהתלמידים כתבו.


1.  מידע – התחילו את השיעור בהצגת הנושא באמצעות השאלה:
האם אתם יודעים מהו "לחץ חברתי"? תוכלו להסביר ולכוון את התלמידים בעזרת ההגדרה, המאמרים והמידע שלפניכם.

לחץ חברתי – הגדרה:

לחץ חברתי הוא מצב שכיח בחברת ילדים. ילדים מנסים לשכנע את חבריהם ולהשפיע עליהם, בדרך כלל בתקיפות, לעשות דבר שאינם רוצים לעשותו, תוך לעג ואיום.

 מאמרים

השפעת הלחץ החברתי על אקלים הכיתה

השפעה חברתית – גורמים המשפיעים על מידת הקונפורמיות

שתי הפסיכולוגיות, ד"ר אורית כהן ודנה פרידמן, מסבירות שככל שהסטטוס של הפרט בקבוצה נמוך יותר, כך עולה מידת היענותו ללחץ חברתי. אדם שמעמדו בחברה נמוך, חושש יותר שחברי הקבוצה ידחו אותו, לעומת אדם שמעמדו בטוח שלא יידחו אותו גם אם הוא יעשה דבר חריג.

2. דיון בכיתה – לאחר הבהרת המושג לחץ חברתי דונו בכיתה בנושא באמצעות סיעור מוחות: התלמידים יעלו תחושות, רגשות ומושגים הידועים להם על הנושא.

3. כתבו את הרעיונות על הלוח.

4. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופרת גלילה רון-פדר-עמית. היעזרו במידע שלפניכם. ספרו לתלמידים על הספר אל עצמי ועל הקטע שתקריאו. היעזרו במידע שלפניכם.

  מידע על הקטע מן הספר:
הספר כתוב כיומן של ציון: הוא מתאר בגוף ראשון את חוויותיו. ציון נולד בשכונת מצוקה למשפחה שמתקשה לגדל אותו. בסיועה של העובדת הסוציאלית הוא עובר אל משפחה אומנת בחיפה, ושם הוא שוהה בבית חם. במשפחתו החדשה של ציון: האם, גברת שרוני (פסיכולוגית במקצועה), שעושה ככל יכולתה  לקדם את ציון בעזרתם של בעלה, אלימלך, ושל בנה הצעיר, ניר. על אף השינוי הרב שחל בו, ציון מתקשה להסתגל לחייו החדשים, והוא נע בין געגועיו אל השכונה שגדל בה לבין הרצון להיות  חלק מילדי השכונה החדשה.

בקטע שלפניכם ציון חוזר לבקר בבית סבתו. שם הוא פוגש את חבריו מן השכונה בבית-שאן, לאחר שלא התראו פרק זמן.

הילדים שואלים את ציון על חייו במשפחתו החדשה בחיפה. הם לועגים לו על הרגליו החדשים. למשל, שהוא צופהבתכניות של הטלוויזיה החינוכית, ושהוא הולך לישון בשעה שמונה או תשע בלילה. ויותר מכך, הם לועגים לו על שהוא כבר לא עושה את מה שהיו נוהגים לעשות יחד. למשל, לעשן, לשחק קלפים או לצפות בסרטי פעולה.

5. דיון בכיתה – דונו בשאלות הבאות:

א. העליתם רגשות, מחשבות מושגים הידועים לכם על הנושא לחץ חברתי. האם קשה להתמודד עם לחץ חברתי?ב. למי קשה יותר להתמודד עם לחץ חברתי?
ג. בדרך כלל לחץ חברתי נחשב מושג שלילי. האם הוא יכול להיות חיובי? תנו דוגמאות.

6. דף לתלמידים – עבודה בקבוצות:

א. חלקו את הכיתה ל-6 קבוצות, ותנו את הדף לכל קבוצה (או לכל תלמיד/ה).
ב. התלמידים יקראו בדף את המידע על הסופרת גלילה רון- פדר-עמית
ג. כל קבוצה תענה על השאלות בדף תוך התייחסות לאירוע שקיבלו.
ד. נציג או נציגה מכל קבוצה יציגו לכיתה את המסקנות שקיבלו מן העבודה בדף.
ה. לאחר הצגת המסקנות של כל קבוצה סכמו את השיעור בדיון קצר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן