פעילות מתוקשבת
דימוי גוף בנים
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות הזאת התלמידים יבינו שקשר משמעותי בין אנשים מתבסס בעיקר על תכונות פנימיות ולא על מראה חיצוני.

רקע

דימוי גוף הוא חלק בלתי נפרד מדימוי עצמי. דימוי גוף מוגדר כ"מכלול התפיסות, המחשבות, התחושות והרגשות של האדם ביחס לגופו". בהתאם להגדרה זו, דימוי הגוף מבוסס על רכיב תפיסתי (האם אני תופס את עצמי כשמן או רזה), חשיבתי ("אם הייתי נראה טוב יותר חיי היו משתנים"), תחושתי (עד כמה אני שולט בגופי) ורגשי ("אני פשוט שונאת איך שאני נראית").

מטרות

  1. התלמידים יבינו שקשר משמעותי בין אנשים מתבסס בעיקר על תכונות פנימיות.
  2. העלאת מודעות התלמידים לתכונות החשובות להם אצל האחר.
  3. התלמידים יבינו שבדיוק כפי שהם שופטים אנשים בעיקר לפי תכונותיהם הפנימיות, כך גם הם נשפטים על ידי הסביבה בעיקר על פי תכונותיהם הפנימיות ולא על פי תכונותיהם החיצוניות.

הנחיות

לפני תחילת הפעילות

הסבירו לתלמידים שבפעילות הזאת הם יעסקו בנושא דימוי גוף בקרב בנים.

שאלו את התלמידים:

  1. מה זה דימוי גוף?
  2. באיזו מידה לדעתכם נושא זה מעסיק בנים בגילכם? הסבירו מדוע.
  3. מה לדעתכם מרגישים רוב האנשים בעולם ביחס למראה החיצוני שלהם? האם רוב האנשים אוהבים את איך שהם נראים, ביקורתיים במידה סבירה, או ביקורתיים במידה רבה ביחס למראם החיצוני? הסבירו.

טיפ: ניתן להשתמש באפליקציית הסל"ב כדי לאפשר ריבוי תשובות של משתתפים על הלוח, באופן אנונימי.

מהלך הפעילות:

שקופית פתיחה: דימוי גוף

בקשו מאחד התלמידים להקריא את ההגדרה לדימוי גוף:

דימוי גוף הוא איך שאתה רואה את עצמך כשאתה מסתכל במראה או כשאתה מדמיין את עצמך בראש. דימוי גוף כולל את האמונות שלך לגבי המראה שלך ומה אתה מרגיש לגבי הגוף שלך (כולל גובה, צורה ומשקל). [מבוסס על ההגדרה]

שאלו את התלמידים:

  • אילו אמונות יש לאנשים לגבי המראה שלהם למשל?
  • מה לדעתכם מרגישים רוב האנשים ביחס לגוף שלהם? הסבירו.
  • האם לדעתכם יש קשר בין איך שאדם תופס את הגוף שלו לבין התפיסה הכוללת שלו את עצמו, כלומר תחושת הערך העצמי שלו? הסבירו.

עמוד 2: אדם מדהים הוא…

התלמידים יענו על השאלה המתייחסת למיהו אדם מדהים באופן פרטני.

שאלו את התלמידים:

  • האם התייחסתם יותר למאפיינים פנימיים או חיצוניים?
  • האם זה עולה בקנה אחד עם רמת החשיבות שאנשים מייחסים לדימוי הגוף שלהם? אם לא, איך אתם מסבירים זאת?

ניתן לקיים סקר כיתתי באמצעות אפליקציית הסל"ב ולהשתמש בתכונת הג'ויסטיק או המגנט על מנת למיין את תשובות התלמידים.

 עמוד 3: היבטים שונים של יופי

בעמוד זה מוצגות מספר ציטטות העוסקות ביופי. הנחו את התלמידים לבחור ציטוט המדבר לליבם. בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובתם.

שאלו את התלמידים:

  • מדוע בחרתם דווקא בציטוט זה?
  • לְמה התחברתם בו ולמה פחות התחברתם?

עמוד 4: דימוי הגוף שלי

בעמוד זה התלמידים יידרשו להסתכלות פנימית בנושא דימוי הגוף – באיזו מידה הנושא מעסיק אותם באופן אישי או לא.

לאחר מכן, הנחו את התלמידים לענות על שאלה 4 – עם איזה מההיגדים אתם הכי מזדהים ומדוע?

  • בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
  • מקובל לחשוב שכשנראים טוב מרגישים טוב, וכשמרגישים טוב נראים טוב. מה לדעתכם יותר משמעותי, להיראות טוב או להרגיש טוב? הסבירו.
  • התבוננו בתוצאות הסקר עם התלמידים ושאלו:
  • מה ניתן ללמוד מכך על נטייתם של רוב הבנים? ממה לדעתכם זה נובע? (למשל, עיסוק יתר במראה או היעדר עיסוק במראה).
  • האם אתם חושבים שתוצאות הסקר משקפות את מה שקורה בחברה בקרב הבנים באופן כללי?
  • מה דעתכם על כך? האם זה מצב רצוי או לא? הסבירו.

עמוד 5: לסיכום – הטוב שבך

בעמוד זה מופיע ההיגד הבא:

יש קשר הדוק בין תחושת הערך העצמי לדימוי הגוף. ככל שתרגיש טוב יותר עם עצמך, כך תרגיש טוב ונוח יותר עם גופך.

  • התלמידים מתבקשים לענות האם הם מסכימים עם ההיגד הזה ולנמק את תשובתם.
  • בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובתם. תנו מקום לתשובות המביעות מגוון של עמדות.

לסיכום הפעילות שאלו:

  • מה התחדש לכם בעקבות הפעילות?
  • האם הופתעתם ממשהו? הסבירו.
לחצו להמשך קריאה
הקטן