פעילות מתוקשבת
דניאלה וליטל מסתכסכות – פעילות מתוקשבת
דינה ציונית, עינת שמחי ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהסלמת סכסוך בין בנות.

רקע

הפעילות עוסקת בנושא הסלמה של סכסוכים. בעזרת הפעילות ננסה להבין כיצד מתפתחים סכסוכים ומה גורם להסלמתם, וננסה למנוע הסלמה של סכסוכים.
מריבות וסכסוכים הם דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים). אך כיצד פותרים סכסוכים? זה כבר מסובך קצת יותר.

מטרות

  • חשוב שהתלמידים יעבדו ויענו על השאלות שבפעילות באופן אישי.
  • במהלך הפעילות כדאי לעצור ולערוך דיון עם כלל הכיתה על השאלות השונות.

הנחיות

לפני הפעילות

1. התלמידים יבינו שסכסוך עלול להסלים במהירות.
2. התלמידים יְפתחו מודעות לדרכים ולאפשרויות שונות לפתרון סכסוכים.

במהלך הפעילות

עמוד 1: הגדרה ותמונה
בקשו מהתלמידים להביט במסך הראשון של הפעילות. בקשו מהם לשער במה תעסוק הפעילות.
הפנו את תשומת הלב לשפת הגוף של הבנות ולרגשות שעולים בהן בעקבות הסכסוך.
בקשו מהתלמידים לנחש באיזה סכסוך עוסקת הפעילות.

עמוד 2: צופים בסרטון
התלמידים יצפו בסרטון "ליטל ודניאלה מסתכסכות".
בסרטון נוכחים לדעת שליטל ודניאלה הן חברות טובות, אבל לאחרונה חל ביניהן נתק כי
דניאלה עסוקה בחוג ריקוד ולליטל יש חברה חדשה. החברות כועסות זו על זו אבל אינן אומרות דבר.
הסכסוך מחריף עד שכל אחת אומרת את אשר על לִבה.
לאחר הצפייה בקשו מהתלמידים לומר מה דעתם על הסכסוך של ליטל ודניאלה, כיצד הוא הסלים, ומה חלקה של כל אחת מהבנות בסכסוך.

עמוד 3: רגשות
התלמידים יסמנו לצד כל אחת מהבנות את הרגשות שהיא עשויה להרגיש במהלך הסכסוך.
בקשו מהתלמידים לשתף במחשבות ובדעות. שאלו כיצד הם היו מגיבים במקומן של ליטל או דניאלה.

עמוד 4: משחק גרירה
התלמידים יסדרו את האירועים שהתרחשו בסרטון על ציר הזמן.
עליהם לגרור את שלבי תהליך הסלמת הסכסוך עד לפיוס.

עמוד 5: שלבים בסכסוך
על התלמידים לבחור אחד משלבי הסכסוך ולכתוב מה הם היו עושים בשלב הזה כדי לנסות למנוע את הסלמתו.
בקשו מהם לשתף בהצעות השונות שלהם לפתרון הסכסוך.

עמוד 6: הבנות מדברות
בעמוד זה, המעוצב כעמוד בעיתון קומיקס, מסופר שדניאלה וליטל נפגשות אחר הצהריים ומדברות על הרגשות שלהן. התלמידים יכתבו לצד כל אחת מהבנות מה לדעתם היא אמרה.
בקשו מהם לשתף בסיפורים שלהם.

לאחר הפעילות

את הפעילות הבאה אפשר לעשות כהרחבה:
שוחחו עם התלמידים על המונח "פשרה". הסבירו להם שמקור המושג הזה הוא במילה פשר, כלומר פתרון, והיא קשורה גם למילה פושר (כמו מים פושרים).
שאלו את התלמידים: מה הקשר בין פשרה למים פושרים?
שאלו את התלמידים: האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? אם כן, מהו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן