וידאו
המגשרים
דינה ציונית, שלמה וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט המגשרים מזמן דיון בנושא דרכים להתמודד עם תופעת האלימות.

על הסרט

הסרט המגשרים נפתח: סיון יושבת על ספסל בבית-ספר ואוכלת את הכריך שלה. בן, תלמיד מכיתתה, דורש ממנה לקום מהספסל ומעיף את הכריך על הרצפה. לטענתו, הספסל שייך לו ולחבריו. סיון מבקשת עזרה מהמורה. בן ממשיך להציק לסיון ומאיים שינקום בה על כך שהלשינה עליו.

באותו הזמן בכיתה יש בחירות לקבוצת גישור. תפקיד המגשרים: לפייס ולגשר במצבי עימות וסכסוך של תלמידים בבית-הספר. סיון פונה אל המגשרים בבקשה שיסייעו לה. המגשרים פונים אל בן, אך הוא מסרב לשתף פעולה. הם פונים אל אמו של בן. מהפגישה עם האם מתברר שהוריו של בן נמצאים בתהליך של גירושין, והמצב משפיע על בן לרעה.

הסרט מסתיים בהתנצלות של בן כלפי סיון.

רקע

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל היא פרי יוזמה של משפחתה של מעין, בהשתתפות עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.

מעין ספיר, נערה בת 16, נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות בשנת 2005. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. התחרות עומדת בסימן המלחמה באלימות, סמים ואלכוהול.

המידע מתוך אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הנחיות

הסרט המגשרים מזמן דיון בנושא דרכים להתמודד עם תופעת האלימות.
הסרט מציג בעיה של סיון: בן, תלמיד כיתתה, מציק לה ללא הרף. גם לאחר התערבות המחנכת ומנהלת בית-הספר הוא ממשיך להציק לה.

א. במקרים רבים דווקא המציקים מקבל תשומת לב יותר מן הקורבנות. איך אפשר להתמודד עם בעיה זאת?
ב. הבעיה של סיון מוכרת לנו. לגילויי אלימות ולהצקות יש ביטויים שונים. אילו ביטויים של אלימות אתם מכירים?
ג. בית-הספר בחר להתמודד עם תופעת האלימות על-ידי שיתוף תלמידים, אשר מונו לתפקיד מגשרים, ועל-ידי האצלת אחריות להם. איך עוד אפשר לפתור בעיות אלימות?

שאלות לדיון

1. בן וחבריו מציקים לסיון. סיון מרגישה אומללה. מדוע, לדעתכם, היא מרגישה כך?
2. מה נוכל לעשות כדי לעזור לסיון?
3. הסיסמה בבית-הספר היא: "יש גישור – יש חברים!"

דונו בשאלה:
(אם יש בבית-ספרכם ועדת גישור) האם ועדת הגישור אכן מצליחה לפתור בעיות של אלימות?
(אם אין בבית-ספרכם ועדת גישור) האם, לדעתכם, תלמידים יכולים לסייע בפתרון בעיות של אלימות והצקות בבית-הספר? כיצד?

הצעות לפעיליות

1. א. קיימו את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.
ב. עבודה בזוגות – כל זוג יושב ליד מחשב אחד.

2. כל זוג יכתוב בקובץ word סיפור המשך לסרט.
(הפניה למדור 'אני והחבר'ה': כותבים סיפור

3. התלמידים יציעו דרכים נוספות לגישור בין תלמידים.

ביבליוגרפיה

משתתפים: תלמידי כיתות ו, בית-ספר קש"ת, כוכב יאיר, צור יגאל צילום: ענבר אמיר ותלמידי כיתות ו, בית-ספר קש"ת
בימוי: עפרה סייג
הפקה: עפרה סייג
בעלי זכויות: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן