מאמר
דרכי הקשר האפשריות בין הורים לבית הספר של ילדים והשפעתן על התלמיד המתבגר
ד"ר יעל עפרים

המחקר מצביע על שלושה תנאים ליישום של שותפות יעילה של הורים: תכנון אסטרטגי המבנה תכניות למעורבות הורים כחלק מתכניות התפתחות בית-ספרית, תמיכה ממושכת הכוללת משאבים והכשרה, מעורבות קהילה בכל רובדי הניהול, מניתוח צרכים ועד בקרה והערכה. אלה, כאמור, צריכים להתממש בסביבה בטוחה של אמון והערכה הדדיים.

 

תוכן

תקציר מנהלים
קשרים מיטביים בין הורים לבית הספר נתפסים כמפתח לקידום תלמידים והישגיהם. סקירת
הספרות הנוכחית בוחנת הנחה זו על ידי הצגת מחקר עדכני על מידת ההשפעה של קשרי הורים עם
בית הספר על התלמיד המתבגר, ועומדת על דרכי ההתקשרות היעילות ביותר לקידומו.

ממצאים:
 הספרות המחקרית הדנה בקשרי הורים-בית ספר עושה שימוש במגוון מושגים לתאר את:
א. המעורבים בתהליך – לעתים מדובר בהורים, לעתים בכלל המשפחה, ללא הבחנה מבדלת.
ב. סוג הקשר בין בית ספר להורים – המחקר מבחין בין 'שותפות' ל'מעורבות':
– מעורבות היא קשר המאופיין באימוץ פרספקטיבת בית הספר על ידי ההורים. לפי גישה זו,
ההורה נתפס כתומך בלמידת הילד ובמטרות בית הספר.
– שותפות היא קשר שבו הילד ורווחתו עומדים במרכז, ושיתוף פעולה של ההורים ובית הספר
נועד לקדם מטרה זו.
ג. סוג הפעולות המקדמות את הקשר – קיימת קשת עצומה של פעולות יזומות וספונטניות
להידוק הקשר בין ההורים לבית הספר, בהן תכניות הממוקדות בלמידה, לצד הכשרות
כלליות בתחום ההורות.
 המחקר בתחום שותפות הורים מעוגן בתפיסה אקולוגית של התפתחות. גישה זו מנתחת את
התפתחות הילד דרך תת-המערכות 'בית' ו'בית ספר', ההשפעות ההדדיות של מרכיבי כל
מערכת, השפעתן זו על זו ועל הילד וכן השפעת הילד עליהן. תאוריה אקולוגית מצביעה על
קשרי הורים-בית ספר, במיוחד בקביעת מטרות ובקבלת אחריות משותפת, כעל תנאי הכרחי
לקידום תלמידים (במיוחד תלמידים ממשפחות בסיכון).
 ניתוח המחקר והתכניות לקשרי הורים-בית ספר מגלה שמרבית המחקר מאמץ את גישת
המעורבּות למרות הדיבור על שותפות.
 אפיון סוגי המעורבות מציג שורה של טיפולוגיות. המודל הרווח לניתוח איכות המעורבות
מחלק אותה לשש קטגוריות: הורות, תקשורת, התנדבות, למידה בבית, קבלת החלטות
ושיתוף פעולה עם הקהילה.
 המחקר מראה שלמעורבות הורים יש השפעה חיובית על התנהגות תלמידים והישגיהם.
 ציר מרכזי שעל פיו נבחנת מעורבות הורים הוא מיקום המעורבות: מעורבות הורים בבית
ספר לעומת מעורבות הורים המתבצעת בבית. נמצא שמעורבות בבית התלמיד היא בעלת
ההשפעה הגדולה ביותר על הישגיו.
 מעורבות הורים בבית מוגדרת ונבחנת על פי שתי קטגוריות:
א. מעורבות התומכת בלמידת הילד
ב. מעורבות "מופשטת", הכרוכה בהתוויית ציפיות ושאיפות עבור הילד ובקשירת הלמידה
הבית-ספרית עם עתידו
נמצא שלמעורבות מופשטת, במיוחד לחיברּות אקדמית, יש ההשפעה הגדולה ביותר על הישגי
תלמידים.
 המחקר מראה שלמעורבות הורים יש השפעה חיובית על הישגי כל התלמידים, ללא קשר
למעמד הסוציו-אקונומי של ההורים. עם זאת, מידת המעורבות וסוגה מושפעים בכל זאת
ממעמד סוציו-אקונומי. הורים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר מעורבים יותר בבית הספר,
אך בכל הקשור למעורבות בבית, הממצאים מעורבים.
 המחקר מראה שהורים ממוצאים אתניים שונים מעורבים בחינוך הבית-ספרי של ילדיהם
במידות דומות אך באופנים שונים. הורים ממוצאים אתניים שאינם דומיננטיים מעורבים
פחות בבתי ספר. הספרות מצביעה על מידת השפעה שונה של סוגי מעורבות הורים על הישגי
תלמידים ממוצאים אתניים שונים. כמו כן, קיימים מחקרים שהתבצעו בארצות הברית
המעידים על כך שבמשפחות ממעמד בינוני ממוצא לבן יש קורלציה חזקה יותר בין מעורבות
הורים ובין הישגי תלמידים.
 מעורבות הורים לובשת צורות שונות כשמדובר במוצאים אתניים שונים, והיא עשויה לכלול
צורות שבאופן "מסורתי", גם בית הספר וגם המחקר אינו תופס כמעורבּות. כאשר מפתחים
מודל למעורבות הורים, חשוב ביותר להכיר את דרכי המעורבות של כל קהילה אתנית ולבחון
את הקשרים בינה לבין הישגי תלמידים.
 מחקרי הערכה מהימנים של תכניות למעורבות הורים ובפרט כאלה של בתי ספר על-יסודיים הם
נדירים. חוקרים חלוקים בשאלה מה ניתן להסיק מהעדויות האמפיריות הקיימות. על
השאלה אם תכניות מעורבות מקדמות מעורבות הורים איכותית, התשובה היא כן, אולם
העדות האמפירית אינה מהימנה דיה.
 מחקרים מצביעים על קשר בין הישגי תלמידים ובין תכניות לקידום מעורבות הורים
המתמקדת בהענקת מקום ומבנה ללמידה בבית, במיוחד כשמדובר בתכניות שעיקרן מתן
כלים לעזרה בלמידה בתחום תוכן מסוים. גם תכניות המתמקדות בבניית שותפות בין הורים
לבין בית ספר התבררו כיעילות.
 תכניות למעורבות הורים אשר נמצאו יעילות במיוחד לשיפור התנהגות הדגישו דיאלוג על פני
תכניות לימודים ותקשורת דו-כיוונית על פני התמקדות בביצועי תלמידים. תכניות הכשרה
להורים אשר התמקדו בהתנהגויות ספציפיות וכן תכניות למעורבות הורים אשר הדגישו
כלים לעזרה במקצוע לימוד, הוכחו אף הן כיעילות.
 המחקר מעלה כי בניית יחסים של כבוד ואמון הם תנאי הכרחי לשיפור מידתם ואיכותם של
כלל סוגי המעורבות, במיוחד תקשורת הורים-בית ספר. פיתוח וטיפוח של מעורבות הורים
מחייבים הכרה והתייחסות לרקע התרבותי של המשפחות ולצורכיהן. היחס להורים והאופן
שבו בית הספר רואה אותם – כמשאב או כמכשול – עבר כחוט השני בכל המחקרים ונחשב
לנתון מכריע באיכות הקשר.
 מן המחקר עולה שמורים מעריכים מעורבות משפחתית כל עוד זו תואמת את האידאל
שלהם, כלומר, כאשר בני המשפחה משתפים פעולה עם המורים לפי דרכם וצורכיהם של
המורים. כן התברר במחקר שמורים מכירים רק בקבוצה קטנה של התנהגויות כמקובלות
ואינם מכירים במעורבות הורים השונה מהמקובל עליהם.
 המכשולים העולים מהמחקר בעניין מעורבות הורים הם: ההקשר שבו משפחות נתונות
(בעיקר משאבים ומגבלות לוגיסטיות שיש למשפחה), שפה, חוסר הבנה של ציפיות,
פרקטיקות ומדיניות בית-ספרית, העדר ידע בתוכני הלימוד, הדרה.
 הנה כמה מן העקרונות המנחים בשותפות: השיתוף צריך להיות פרו-אקטיבי ולא תגובתי,
מחייב רגישות לנסיבות של כל התלמידים ומשפחותיהם. הוא חייב להכיר בתרומת ההורים
לתהליך החינוכי ולהעריך אותה, ועליו להעצים הורים: יש ליצור סביבה שבה לכל הורה יש
"קול".
המחקר מצביע על שלושה תנאים ליישום של שותפות יעילה של הורים: תכנון אסטרטגי המ בנה
תכניות למעורבות הורים כחלק מתכניות התפתחות בית-ספרית, תמיכה ממושכת הכוללת משאבים
והכשרה, מעורבות קהילה בכל רובדי הניהול, מניתוח צרכים ועד בקרה והערכה. אלה, כאמור,
צריכים להתממש בסביבה בטוחה של אמון והערכה הדדיים.

לקריאת המאמר המלא

 

ביבליוגרפיה

באדיבות – היוזמה למחקר יישומי בחינוך

כל שימוש בסקירה ייעשה בכפוף לרישיון ייחוס שימוש לא מסחרי שיתוף זהה SA-NC-BY-CC

לחצו להמשך קריאה
הקטן