שאלה ותשובה
דרכי התמודדות עם הצפיפות בכיתה

שאלה בנושא דרכי התמודדות עם הצפיפות בכיתה.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

שלום,
הייתי שמחה לקבל הצעות ורעיונות כיצד להתמודד עם הצפיפות בכיתה במקצועות הליבה (מתמטיקה, אנגלית וכו').

תשובה

למורה שלום,

את מתלבטת כיצד להתמודד עם הצפיפות במקצועות הליבה (האם בשיעורים במקצועות אחרים הכיתה פחות צפופה?). לצפיפות יש השפעה הרסנית על חוויית הלמידה ולצערי הכיתות בישראל, בהשוואה למדינות אירופה, צפופות מאד. יש לכך שני כיווני פעולה. הראשון מניח שלא ניתן לשנות את סידור הכיתה ואז הדרך היעילה היא לשוחח עם הילדים על ההתנהגות במהלך השיעור, כך שהם יבינו ויסכימו לשתף פעולה. יתכן שכדאי לך לנהל את השיעור כך שבשלב ההקנייה, שהוא בדרך כלל קצר, את מסבירה להם שעליהם להתנהג בשקט מופתי. בשלב התרגול תוכלי להתיר התנהגות הרבה יותר חופשית, שכרוכה כמובן בתנועה וברעש.
האפשרות השנייה – ישנם בתי ספר שעובדים בגישה של הוראה מותאמת ויש מרכזי למידה גם במסדרונות ובחללים הפנויים ואז המצב יותר נוח וקל ללמד וללמוד (וגם אז נחוץ לדבר על ההתנהלות בשיעורים).
ועוד שתי המלצות: האחת, תוכלי למצוא חומר רב בנושא בספרי 'שקט בכיתה בבקשה!'. שנית, כדאי שתבקשי ממנהל בית הספר לדון בנושא בישיבת הצוות. יתכן שביחד תמצאו לא מעט רעיונות נוספים.

בהצלחה. פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן