פעילות מתוקשבת
האורן שלא שמח בחלקו
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.

בפעילות זו נכיר את האורן שלא היה שמח בחלקו. הוא ביקש לשנות את עָלָיו ולאחר שבקשתו התמלאה היה אמנם מרוצה אך אז גילה שלעלים החדשים, למרות יופיים, יש גם חסרונות, ושוב חש אומלל. בסופו של דבר האורן מחליט להישאר עם המחטים המקוריות שלו, ודווקא אז הוא חש מאושר.

רקע

הפתגם: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (משנה, מסכת אבות, פרק ד משנה א) מחנך את האדם לשמוח במה שיש לו, ולהבין שאושר אמיתי אינו תלוי בכסף או ברכוש אלא בהרגשה הפנימית.

מילדותנו אנו שומעים את הפתגם הידוע "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" המסביר שעלינו לשמוח גם כשיש בידנו רק "חצי הכוס המלאה",  ולראות בה את היתרונות. החֶברה שלנו היא חברת שפע, אך לעתים קרובות הילדים לא מאושרים למרות השפע החומרי המקיף אותם. גם אנחנו יודעים שלא תמיד קנייה של מוצרים חדשים ונוצצים, אפילו כאלה שעשויים זהב באמת משמחת אותנו. בדרך כלל חפצים כאלה יכולים לשמח אותנו לזמן קצר בלבד.

כמו כן, החברה שלנו מעודדת ילדים להישגיות ולתחרותיות, היבטים שיש להם צד חיובי, אך גם הם לא תמיד גורמים לילדים לחוש שמחים ומרוצים. לעומת זאת, ערכים של צניעות והסתפקות במה שיש יכולים להיות מקור לשמחה אמיתית שהיא גם ארוכת טווח. למשל, ילדים יכולים להרגיש שמחים כשיש להם משפחה אוהבת, חברים קרובים, חוגים ותחומי עניין שמעשירים אותם. לעתים קניית צעצועים חדשים, משוכללים ויקרים ככל שיהיו משמחת את הילדים באותו רגע אך השמחה שלהם היא לטווח קצר בלבד. לעומת זאת, הם יכולים ליהנות הרבה יותר ממשחקי קופסה צנועים שלא נקנו בכסף רב, אבל אפשר לשחק בהם עם חברים או בני משפחה ולחוות חוויה חיובית ועמוקה של "ביחד".

מטרות

הילדים יכירו את הסיפור "האורן שלא שמח בחלקו", המאפשר לדון בנושא צניעות והסתפקות במה שיש.

הילדים יכירו את הפתגם: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" ויתוודעו לדרכים אחרות, שאינן חומריות לשמוח.

הנחיות

עמוד 1

"אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ". הסבירו לתלמידים שכאשר אדם שמח במה שיש לו ובמה שהשיג

ואינו מצטער על מה שאין לו, רק אז הוא עשיר באמת. בקשו מהם לתת דוגמאות.

שאלו את התלמידים- מיהו האדם השמח בחלקו?

 

עמוד 2- 3 הָאֹרֶן שֶׁלֹּא שָׂמַח בְּחֶלְקוֹ / בלה ברעם

התלמידים יוכלו לקרוא את הסיפור ולהאזין. התלמידים יענו על השאלות.

לאחר שיענו על השאלות שוחחו על טיבן של הבקשות שהיו לאורן, האם הן שייכות לתחום החומרי או לתחומים אחרים. שאלו מדוע לא היה מרוצה?

  

עמוד 4 יתרונות וחסרונות

הסבירו לתלמידים שלפעמים נראה לנו שאם נקבל משהו אחר נהיה מרוצים, אבל לפעמים לצד היתרונות של הדבר החדש יש גם חסרונות.

התלמידים יגררו את היתרונות והחסרונות לתמונות המתאימות

שאלו:

  • האם קרה לכם פעם שרציתם מאוד משהו שלאחרים יש ולכם אין?

מה היה היתרון בדבר שרציתם, מדוע רציתם אותו?

  • איך התמודדתם עם הרצון הזה? האם בדבר שרציתם היו גם חסרונות?

 

עמוד 5

התלמידים יוכלו למלא תעודת הערכה עצמית בה יכתבו מה מספק ומשמח אותם לפי ההצעה שיש בדף. התלמידים יוכלו להיעזר במחסן האפשרויות המוצע.

תלמידים שירצו יוכלו לשתף.

 

תודה לרמי לוטן, בנה של בלה ברעם, על האישור להשתמש בסיפור לצורך פעילות זו.

הזכויות לסיפור שמורות למחברת.

לחצו להמשך קריאה
הקטן