תוכן
בעיות משמעת בכיתה יכולות לנבוע ממכלול של גורמים, שמקורם בתלמיד/ה, בכיתה כקבוצה, במורה, בתהליך ההוראה, במערכת, במצבים סביבתיים וביחסי הגומלין בין כל אלה. פירוט הגורמים שיובא כאן, יאפשר למורים לראות את כל החלקים של תמונת הדינמיקה בשיעור, ולזהות מתוכם את המקורות לבעיית המשמעת שנתגלתה בכיתה.
גורמים לבעיות משמעת של הכיתה כקבוצה
א. גורמים דידקטיים
1. קושי בהבנת החומר.
2. החומר משעמם, לא רלוונטי וברמה נמוכה.
3. אין גיוון באסטרטגיות ואמצעי הלמידה.
ב. גורמים חברתיים בעיות בדינמיקה הקבוצתית בתוך הכיתה מסיטות חלק מן האנרגיה של הכיתה לטיפול בבעיות החברתיות
המתעוררות בה, והקשב לשיעור נפגם.
ג. גורמים סביבתיים חיצוניים אלה אירועים שקורים מחוץ לבית-הספר, משפיעים על מצב הרוח.
ד. גורמי מצב מערכתיים גורמים אלה קשורים בסדר היום ובדינמיקה של המערכת הבית-ספרית.
ה. גורמי ניהול הכיתה גורמים אלה קשורים בדרך של ניהול הכיתה על-ידי המורה:
1. חוסר הרגלי משמעת ברורים והעדר מערכת חיזוקים חיוביים ושליליים, המסייעים במימוש הכללים.
2. חוסר הרגלי עבודה באסטרטגיות ההוראה השונות.
3. חוסר הרגלים הקשורים במעבר מאסטרטגיה לאסטרטגיה.
4. חוסר התאמה בין סידור הסביבה הלימודית בכיתה לבין אופי הלמידה ותכניה.
5. חוסר בהירות בדרישות של המורה מן התלמידים או חוסר התאמה של הדרישות לתלמידים.
6. התייחסות של המורה, שאינה מכבדת את התלמידים. גורמים לבעיות משמעת של תלמיד/ה בודד/ת בעיות משמעת חוזרות ונשנות של
תלמידים בודדים עשויות לנבוע אף הן ממכלול של גורמים:
1. מערכת היחסים בין התלמיד למורה
2. גורמים במערכת היחסים בין התלמיד/ה לחבריו/ה לכיתה
3. גורמים אמוציונליים, שמקורם במצב הנפשי של התלמיד/ה מחוץ לכיתה
4. גורמים התפתחותיים
5. צרכים מיוחדים של התלמיד/ה, שאינם נענים במסגרת הכיתה
6. גורמים הכרתיים הקשורים לדידקטיקה
7. גורמים הקשורים בסגנונות למידה
8. גורמים הקשורים בהרגלים ובמשמעת עצמית
9. גורמים פיזיולוגיים ונוירו-פיזיולוגיים מכון מופ"ת הוא בית-ספר למחקר ולפיתוח של תכניות להכשרת עובדי הוראה במכללות.
טלפון לקבלת מידע וייעוץ: 03-6901441