מערך שיעור
המדינה היא הבית שלי – פעילות לצעירים בנושא יום העצמאות
צוות למידה חברתית רגשית, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

בפעילות זו נעסוק בנושא יום העצמאות למדינת ישראל, באמצעות דיון והפעלה סביב השיר "ארץ ישראל שלי" שכתבה דתיה בן דור. הפעילות מעודדת את הילדים לשיתוף פעולה ולתרומה למדינה באמצעות פעולות שיוצרות שייכות חברתית.

לפעילות מצורף קובץ תמונות

 

רקע

יום העצמאות הוא החג הלאומי של המדינה, המבטא חיבור אליה ולזהות הלאומית. בגן הילדים ובבית הספר מטפחים ומעודדים את הזיקה לארץ בפעילויות שונות: מכירים את נופיה ואת אתריה, מטפחים את הסביבה הקרובה, לומדים לכבד כל אדם, קבוצה ועדה ומעודדים תרומה לחברה ולסביבה.

העיסוק ביום העצמאות הוא הזדמנות לאפשר לילדים להדק את הקשר לנופים, לאנשים ולתרבות, לחוש שייכות למדינה וגאווה בה, בעצם היותם חלק ממנה.

בגיל הרך מתחילה להתעצב זהותו של הפרט – זהות אישית, אזרחית ולאומית. זהות אזרחית מבליטה את זיקתו של האדם למדינתו. זהות לאומית מדגישה את זיקת האדם לעמו. לזהות האזרחית ולזהות הלאומית יש כמה היבטים, כמו תחושת שייכות לחברה, תרומה לחברה והשפעה עליה, יצירת מחויבות לחברה, הפנמת ערכי המדינה והכרת המורשת.

בפעילות זו נעסוק בנושא יום העצמאות למדינת ישראל, באמצעות דיון והפעלה סביב השיר "ארץ ישראל שלי" שכתבה דתיה בן דור. הפעילות מעודדת את הילדים לשיתוף פעולה ולתרומה למדינה באמצעות פעולות שיוצרות שייכות חברתית.

 מבוסס על יום העצמאות בגן הילדים, משרד החינוך

מטרות

 

  • הילדים ילמדו על שיתוף פעולה וכיצד ניתן לעשות זאת למען מטרה משותפת.
  • הילדים ילמדו על המושג "בית" במובן האישי ובמובן הלאומי.
  • הילדים יספרו על חוויות אישיות בנוגע לבית שלהם.

 

מיומנויות למידה חברתית-רגשית sel

מודעות עצמית: מסוגלות עצמית; זהות לאומית

התנהלות חברתית: עבודת צוות

אוריינות גלובלית: אקטיביות

הנחיות

נקשיב לשיר "ארץ ישראל שלי"

שרה: נירה רבינוביץ'
מילים ולחן: דתיה בן דור

מילות השיר

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי בית בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני נטעתי עץ בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני סללתי כביש בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי גשר בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש,
ויש לנו גשר בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני חיברתי שיר בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש,
ויש לנו גשר,
ויש לנו שיר על ארץ ישראל.

כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם

נשמיע את השיר פעם נוספת, ונשיר עם הילדים את השיר לפחות עוד פעם אחת.

 

נשאל את הילדים:

איך הרגשתם כאשר שרתם את השיר יחד?

איזה משפט שחוזר בשיר מראה לנו שכולם שיתפו פעולה? (מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד!)

האם אתם יודעים למה אנחנו שרים את השיר הזה?

בקרוב נחגוג את יום העצמאות של מדינת ישראל. בשיר מוזכרים הרבה דברים שאנשים עשו ביחד בארץ ישראל.

מה הם עשו? (בנו בית, נטעו עץ, סללו כביש, בנו גשר, חיברו שיר)

 

האנשים רצו שארץ ישראל תהיה הבית שלהם, ולכן כולם עזרו לבנות אותה.

נראה תמונה של מדבר ונשאל: אם הכול היה יבש, והיה סביב רק חול וחול – היה נעים לנו?

כדי שנרגיש טוב בארץ ישראל, צריך לבנות בה בתים, לסלול כבישים, לנטוע עצים ולשתול פרחים.

כולנו גרים בארץ ישראל, אבל כל אחד מאיתנו גר בבית משלו.

נעזור לילדים להבין מה הוא "בית" באמצעות השאלות המכוונות האלה:

מה יש לכם בבית שלכם? (קירות, חדרים, רהיטים, משחקים)

איך אתם מרגישים בבית שלכם?

מה אתם עושים כדי שיהיה לכם נעים וטוב בבית?

האם אתם עושים את זה לבד? עם משפחה? עם חברים?

 

נאפשר לילדים לספר על הרגשתם בבית שלהם, ועל פעולות שהם עושים בעצמם ויחד עם אחרים כדי שיהיה להם נעים בבית.

נסכם מה עושים בבית הפרטי כדי שיהיה נעים וטוב לכל מי שחי בו.

 

נאמר: גם מדינת ישראל היא בית. בית לאומי של כל האזרחים שחיים בה – יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, בדואים ועוד.

מה אפשר לעשות כדי שכולנו נרגיש נעים במדינה שלנו?

נזכיר את האירועים שנזכרו בשיר.

נציג לילדים את האירועים בתמונות האלה, ונשאל – מה עשו האנשים כדי שיהיה נעים במדינה?

אפשר לבקש מהילדים מראש להביא תמונות מטיולים משפחתיים שלהם, ולהציגן במליאה או בקבוצה הקטנה. כדאי לציין את שם המקום שבו טיילו, ולציין שגם זה בארץ ישראל).

 

נאמר: הינה ראינו שאפשר לעשות הרבה דברים, לבד וביחד, כדי שיהיה לנו נעים בארץ ישראל, ונרגיש שהיא הבית שלנו.

יום העצמאות הוא יום ההולדת של המדינה.

נשמיע שיר שבו ילדים מברכים את המדינה.

נשאל: באיזו ברכה הייתם רוצים לברך את המדינה? איזו מתנה הייתם נותנים לה?

 

לסיכום:

ניצור עם הילדים כרזה גדולה מגזרי עיתונים שתתאר את המתנות ואת הברכות שלהם, ונקרא לה: "המדינה היא הבית שלי".

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן