מאמר
הקשר הייחודי בין צוותים חינוכיים למשפחות מיוחדות – משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים
ד"ר אליסיה גרינבנק

משפחה שבה אחד הילדים הוא ילד עם צרכים מיוחדים מתמודדת עם אתגרים רבים שמשפיעים על היחסים התוך משפחתיים ועל תפקודו של הילד מבחינה לימודית, רגשית וחברתית. לאורך השנים, צוותים חינוכיים מלווים את הילד ואת משפחתו ומסייעים להם להתמודד עם אתגרים אלו.

תוכן

מערכת החינוך בישראל מעודדת שיתוף פעולה בין המשפחה לצוותים החינוכיים וזאת בהתבסס על ההנחות כי שיתוף הורי הילד בתהליך החינוכי יוביל לתוצאות יעילות יותר עבורו ועבור משפחתו, להתפתחות טובה של הילד ולשיפור איכות החיים של המשפחה. בקרב משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים, שיתוף פעולה זה יכול להתקיים רק מתוך הבנה של צרכי המשפחות, הקשיים והאתגרים הרבים שנציבים בפניהם והגוונים השונים של אופני ההתמודדות שלהן. עבודה על פיתוח מודעות אודות סגנונות ודרכי ההתמודדות המשפחתית והשלכותיהם, עידוד של ביסוס יחסים של כבוד כלפי הילד ומשפחתו ושימת דגש על העצמת המשפחה והתמקדות במקורות הכוח שלה, עשויים לשפר את יכולתם של הצוותים החינוכיים לייצר מערכת יחסים מיטיבה עם הילד ומשפחתו.

מי היא המשפחה המיוחדת?
על פי ההגדרה הפורמאלית, משפחה היא מסגרת חברתית אוניברסאלית המאגדת יחידים לקבוצות שיתופיות (פסטרניק, 2003). מעבר להיותה מסגרת חברתית, המשפחה מהווה סביבה ראשונית ותומכת המעניקה הגנה וביטחון לילד. המשפחה מקנה לילד בסיס לפיתוח דפוסי התנהגות, יחסים בין אישיים, דימוי עצמי ומיומנויות להתמודד עם קשיי היום יום.
חיי המשפחה מורכבים ותובעניים מאד, כל המשפחות מתמודדות עם מורכבות ניהול משק בית, מציאת מקורות פרנסה, גידול ילדים, פיתוח קריירה, תכנון העתיד ועוד. בואו של ילד לעולם מהווה נקודת מפנה בהתפתחות המשפחה; ההורים נדרשים לפתח יכולות וכישורים מתאימים שיאפשרו לילד שלהם לגדול בתנאים מיטיבים ששומרים עליו ומעצימים אותו. המציאות וההתמודדות הופכים מורכבים יותר כשמדובר בבואו לעולם של ילד עם צרכים מיוחדים. משפחה זו עוברת בעל כורחה למסלול ה"משפחה מיוחדת".

המשך המאמר מתוך אתר פסיכולוגיה עברית

ביבליוגרפיה

גרוס-אנגלנדר, י. (2013). דו"ח המשפחות המיוחדות: נתונים וסוגיות נבחרות: 2013-2014. הוצאת קש"ר, הבית של המשפחות המיוחדות

היימן, ט. (2014). ליקויי למידה. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב

הרץ, פ. (2003). כיצד הכחשות הוריות אודות הפרעות התפתחות משפיעות על מחשבות והחלטות מקצועיות. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, (1)18, 37-43

וועדת דורנר (2009). הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל- דין וחשבון. ירושלים

חודטוב, ב. (2001). הקשר בין תחושת העצמה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך לבין מידת מעורבותם והשתתפותם. עבודת גמר לקבלת תואר מוסמך, בית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן

חוק החינוך המיוחד (1988). ספר החוקים. מספר 1256, ז' באב, התשמ"ח

חוק חינוך מיוחד (2002). תיקון מספר 7 (חוק השילוב), התשס"ג

ישי- קרין, נ.(2004). חשופים בצריח- ההורים בעיני המטפלים. נמצא באתר אינטרנט: https://www.hebpsy.net/community.asp?id=37&article=341

לבאן, א. והיימן, ט. (2011). הורים לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל- תפיסתם את יישום השילוב ומעורבותם בתהליך החינוכי. בתוך: ג' אבישר, י' לייזר וש' רייטר (עורכים). שילובים- מערכות חינוך וחברה. הוצאת אחווה, חיפה. עמודים 245-267

מישורי, ע. (2014). מסע החיים עם אוטיזם- סיפור חייהם של הורים. הוצאת ספרים מופ"ת, תל אביב

מנור בנימיני, א. (2004). שיתוף פעולה בין צוותים רב מקצועיים ובין הורים בבתי ספר לחינוך מיוחד. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, (2)19, 35-51

נבון, ש., פייגן, ר., דרורי, מ. (2001). סלילת דרך. התמודדות משפחתית עם מחלה ונכות: מודלים טיפוליים. הוצאת רמות, אוניברסיטת תל אביב

פינדלר, ל. (2011). צמיחה מאחורי הקלעים: הורים, אחאים, סבים וסבתות לילדים עם נכות. בתוך: מ' חובב וב' הוזמי (עורכים).משילוב להשתלבות- אתגרים וצמיחה במעגל החיים. הוצאת בית איזי שפירא, רעננה. עמודים 227-249

פירון, ש. (2013). בצדק ולא בחסד. הד החינוך, פ"ז, 6, 34-36

פלוטניק, ר. (2008). לגדול אחרת- עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. הוצאת ספרים יסוד, חולון

פסטרנק, ר (2003), פרקים בסוציולוגיה של החינוך, כרך ג', האוניברסיטה הפתוחה

קרישפין, ת. (2009). איפה ההורים? מבט אישי ומקצועי על מעמדם של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. עט השדה, 2, 26-30

שגיב, נ., מילשטיין, א., ובן, א. (2011). מיפוי מרכזים למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים- דו"ח מחקר. המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות. מאיירס, ג'וינט, מכון ברוקדייל, ירושלים

Altiere, M.J. & Von-Kluges, S. (2009). Searching for acceptance: Challenges encountered while raising a child with autism. Journal of Intellectual Developmental Disability, 34(2), 142-152

Nurullah, A.S. (2013). “It’s Really a Roller Coaster”: Experience of Parenting Children With Developmental Disabilities. Marriage and Family Review, 49 (5), pp. 412-445.

Valle, J.W.(2011). Down the Rabbit Hole: A Commentary about Research on Parents and Special Education. Learning Disability Quarterly, 34(3), 183-190

Whiting, M. (2014). Children with disability and complex health needs: the impact on family life. Nursing Children and Young People, 26(3), 26-30

לחצו להמשך קריאה
הקטן