הנחיות
1. בקשו מהתלמידים להגדיר מהו חרם.
אפשר להיעזר במידע זה לשם הכוונה.
הגדרה: חרם הוא מצב שבו קבוצה של ילדים מחליטה במאורגן לנתק קשר עם ילד או ילדה השייכים לאותה קבוצה.
ברוב המקרים המניע המרכזי לחרם הוא הרצון של מארגן החרם להפגין את כוחו.
מדוע כדאי להילחם בתופעת החרם?
בחרם כיתתי מארגן החרם מנסה לכפות באלימות את דעתו על קבוצה גדולה נגד קורבן מסוים. מי שמשתף פעולה ומציית להוראה, מאפשר למעשה שישתמשו בו. נוסף על כך מי שמציית ומשתף פעולה עם המחרימים מגדיל את סיכוייו, וגם את סיכוייהם של כל חבריו לכיתה, להיות הקורבנות בחרם הבא. חשוב שנעזור זה לזה ונמנע את הפגיעה בחברינו. חשוב לזכור שגם אנו עלולים ליפול קורבן לחרם הבא!
יש להפנות את תשומת לב הילדים לכך שחרם אינו ראוי בגלל שהוא אינו צודק. כבני אדם בחברה עלינו לגלות רחמנות, חמלה ורצון לעזור לחלש, כפי שהיינו רוצים שיגלו כלפינו במצבי מצוקה.
מבוסס על מידע שניתן על ידי s.o.s
2. ספרו על הסופרת זוהר אביב שכתבה את הספר "החרם הכפול".
זוהר אביב, היא סופרת ילדים ונוער, שכתבה עד היום יותר מ-50 ספרים, בהם הסדרות רבות המכר – חבורת כוח המוח, יד הפלא, כוח הלב ומסע מצמרר.
זוהר אביב נולדה בשנת 1962 במושב אודים, למדה בווייצמן ובהדסים. אחרי שירות צבאי בנח"ל למדה לתואר ראשון בספרות וחינוך באוניברסיטת תל אביב. בוגרת מכון אדלר בהנחיית קבוצות הורים . כתבה במשך שנים לעיתוני ילדים ונוער ולטלוויזיה.
בשנת 1990 יצא לאור ספרה הראשון. זוהר אביב נשואה ואם לבן ולבת.
בספריה מעלה הסופרת למודעות תופעות חברתיות, ומציעה דרכים להתמודדות עמן. היא משתפת את הקוראים והופכת אותם לגיבורי ספרים.
3. ספרו על סדרת הספרים "חבורת כוח המוח" והציגו את תקציר הספר "החרם הכפול":
בסדרת הספרים "חבורת כוח המוח" הסופרת עוסקת בתופעות חברתיות בחיי ילדים. גיבור הספר "החרם הכפול" הוא אייל קורן, ראש חבורת כוח המוח, המנסה להתמודד עם קשיים חברתיים, ומנסה לעזור ולפתור בעיות חברתיות שלו ושל ילדים אחרים.
בספר זה התאומים אילון ועלמה מחרימים את אופל בגלל סוד מסוים שאילון חושש שהיא תספר עליו. החרם הוא כיתתי. ילדי הכיתה מתעלמים מאופל ומחרימים אותה גם בכיתה וגם בפייסבוק. נוסף על כך אילון שולח לה הודעות מציקות בפייסבוק ומעליב אותה לפני כל חבריה.
בקובץ זה תוכלו למצוא קטעים מתוך הספר: החרם הכפול, חבורת כוח המוח (23), הוצאת למדן, 2012.
ובו שאלות לדיון בכיתה.