מערך שיעור
זוהר אביב – יחודו של יוצר- זאב במחשב
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי. יעוץ פסיכולוגי: חלי ברק- שטיין

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי הספר היסודיים. בחרנו להתמקד ביצירתה של זוהר אביב, "זאב במחשב", לכיתות ה-ו'בנושא תקיפה מינית בעקבות היכרות ברשת.

רקע

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי הספר היסודיים.
בחרנו להתמקד ביצירתה של זוהר אביב, "זאב במחשב", לכיתות ה-ו' בנושא תקיפה מינית בעקבות היכרות ברשת.

מטרות

ספר "זאב במחשב" עוסק בתקיפה מינית בעקבות היכרות ברשת.
בעידן הפייסבוק קורים מקרים שבהם מבוגרים פוגעים בילד או בילדה שהכירו באמצעות האינטרנט.
שילוב בין-תחומי של ספרות וחינוך חברתי:
ייחודו של יוצר – היכרות עם הסופרת זוהר אביב והתמקדות בקטעים מספרה "זאב במחשב" העוסק באלימות ברשת.
חינוך חברתי – העלאת המודעות לנושא האלימות ברשת, יצירת כללי זהירות למניעת פגיעה.

הנחיות

העיסוק בנושא האלימות ברשת ייעשה באמצעות הפעולות האלה:
1. הצגת הנושא באמצעות סיפור על התחזות.
2. קריאת קטע עיתונות על התחזות של מבוגר בפייסבוק ותקיפת ילדים.
3. שאלות לפתיחת הדיון.
4. דיון בתמונה.
5. עיון בקטעים מתוך הספר "זאב במחשב".
6. דיון ושאלות בכיתה בקשר לסיפור.
7. הפעלת התלמידים באמצעות הדף לתלמיד.

הפעילות

1. התחילו את השיעור בסיפור ההתחזות הזה: ילד בכיתה ו' מספר לחבריו שיש לו חברה חדשה בפייסבוק הלומדת בבית ספר אחר. חבריו מציעים לאותה ילדה חברות בפייסבוק ומתכתבים אתה. לאחר כשבועיים מתגלה כי למעשה אותה ילדה אינה קיימת. הילד שסיפר עליה התחזה, המציא פרופיל לילדה וכתב דברים בשמה.
א. מה דעתכם על ההתחזות זאת?
ב. האם הוא פגע במישהו? הסבירו.

2. המשיכו את הדיון בקריאת קטע עיתונות העוסק בהתחזות של אדם מבוגר לחיילת:
"מי עוד נפלו בפייסבוק קורבן ל'חיילת בת 19' בשם רינת אוחנה?"
החשוד, שמעצרו הוארך, מכחיש כל קשר למיוחס לו.
…ילדה בת 12 נפלה ככל הנראה קורבן בפייסבוק, לגבר בן 30 שהתחזה לחיילת צעירה. כך חושדים במשטרת חדרה שעצרה את האיש, תושב באר שבע. על פי החשד, הציג עצמו הגבר בפייסבוק בשם רינת אוחנה, כביכול חיילת בת 19. במשטרת חדרה אומרים כי תוך שהוא רוכש את אמונה של הילדה, פיתח עמה קשר בעל גוון מיני, שבמהלכו פיתה את הילדה להתפשט, תוך שהם מנהלים שיחה באמצעות שיחת וידאו באמצעות תוכנת "סקייפ". לדברי המשטרה, באותו הזמן צילם האיש את הילדה.
לאחרונה נעצרו מספר מתחזים בפרשות דומות."

שאלו את התלמידים:
א. למי יש דף בפייסבוק?
ב. האם אתם מכירים את כל החברים שלכם ברשת?
ג. האם ההורים שלכם יודעים עם מי אתם משוחחים ועם מי אתם נפגשים?
ד. האם נתקלתם בתופעות של אלימות ברשת?

3. ספרו על הסופרת זוהר אביב:
זוהר אביב היא סופרת ילדים ונוער שכתבה עד היום יותר מ-50 ספרים, בהם הסדרות רבות המכר – חבורת כוח המוח, יד הפלא, כוח הלב ומסע מצמרר.
זוהר אביב נולדה בשנת 1962 במושב אודים, למדה בבית ספר וייצמן ובהדסים. אחרי שירות צבאי בנח"ל למדה לתואר ראשון בספרות וחינוך באוניברסיטת תל אביב. בוגרת מכון אדלר בהנחיית קבוצות הורים. כתבה במשך שנים לעיתוני ילדים ונוער ולטלוויזיה.
בשנת 1990 יצא לאור ספרה הראשון. זוהר אביב נשואה ואם לבן ולבת.
בספריה מעלה הסופרת למודעות תופעות חברתיות, ומציעה דרכים להתמודדות עמן. היא משתפת את הקוראים והופכת אותם לגיבורי ספרים.

4. קראו בקול את הפרקים המצורפים מתוך הספר "זאב במחשב".

רקע: הסיפור חושף הטרדה מינית של אדם מבוגר כלפי ילד. אייל קורן, ראש חבורת כוח המוח, מנסה לפתור תעלומה המטרידה רבים בבית ספר. הוא מקבל מסר מפחיד בפייסבוק מאדם המכנה את עצמו "זאב". אחר כך הוא מתבקש לעזור לילד שהוטרד מינית, כנראה על ידי אותו אדם.
הסבו את תשומת לבם של התלמידים שקטע זה מתוך הספר נכתב בעקבות אירוע אמיתי שבו ילד אישר כחבר ברשת הפייסבוק אדם מבוגר שהציג את עצמו כילד בן גילו. יום קודם פרסם הילד מידע על לוח הזמנים שלו וכתב בקיר שלו בפייסבוק שמחר הוא יאחר להגיע לבית ספר. בעקבות המידע שנחשף חיכה לילד האדם המבוגר בדרך לבית הספר, פיתה אותו ולבסוף עשה בו מעשה מגונה.

5. קראו את הקטעים האלה

6. הסבירו את המושגים לתלמידים.
לפניכם מילון מושגים לתלמידי הגן ולתלמידי כיתות היסוד בבית הספר, המבוסס על מתוך אתר משרד החינוך.

* מבוגרים שאוהבים זה את זה בדרך כלל מתחבקים, מלטפים זה את זה ונוגעים זה בזה מתוך אהבה וכבוד ומתוך רצון משותף.
* אונס פירושו קשר גופני שנעשה בכוח נגד רצון הילד. בביטוי "נגד רצון הילד" הכוונה שהילד לא הסכים, שלא הייתה לו בחירה אלא שהכריחו אותו, או שהוא הסכים כי איימו עליו.
מומלץ לפרט לילדים כדי שהסיטואציה תהיה יותר קונקרטית, וָלא – ההסבר יישאר מופשט ולא ברור.
* מעשה מגונה פירושו נגיעה של אדם באברים פרטיים ומיניים של ילד שלא בהסכמתו ונגד רצונו של הילד. הנגיעה יכולה להיות למשל בפין או בפות, בטוסיק, בבטן, בחזה, בפה.
* הטרדה מינית פירושה קללות והצקות הנוגעות לאברים הפרטיים והמיניים של הילד, ומכוונות להעליב אותו, לפגוע בו או להשפיל אותו, או להיות גסים ומיניים גם במילים וגם בהתנהגות.

7. שאלות בעקבות הטקסט
א. האם שמעתם את המושג "פדופיל"? התוכלו להסביר אותו?
ב. האם התנהגות האיש הייתה הטרדה מינית?
מחוון למורים: התשובה הברורה היא כן. נגיעה ללא הסכמת הילד על ידי אדם זר היא הטרדה מינית.
ג. איך אפשר להבדיל בין מגע למגע (מגע נעים, מגע לא נעים, מגע מותר, מגע אסור)? מהם הסימנים?
מחוון למורים: מגע עם אדם זר שאינו מהמשפחה אינו תמיד אסור. ליטוף או חיבוק קל מותרים. אבל כל מגע המתקרב לאזור אברי המין אסור, וכל אדם הנוגע באברי המין של הילד או מבקש מהילד לגעת באברי המין שלו (גם אם הוא אינו זר לילד) עושה מעשה אסור בהחלט.
נשיקות "על הפה" וליטופים שהם מעבר לליטוף קל וקצר – אסורים.
כל מה שהילד מרגיש שלא נעים לו – צריך להיפסק מיד.
ד. מאור סיפר לחברים. האם לדעתכם צריכים לספר למישהו על מקרה שכזה?
חייבים לספר, גם אם התוקף מאיים או מפחיד.
ילדים רבים שחווים אירוע פוגעני ולא נעים חוששים לספר, לעתים בגלל הבושה ולעתים בעקבות איום של הפוגע.
ה. כיצד הייתם אתם נוהגים במקום מאור?
ו. באילו מקרים לדעתכם מותר לנו לגלות סוד, גם אם הבטחנו לשמור עליו?
חייבים לגלות סוד שקשור לפגיעה בנו או בגופנו, בתחושה לא נעימה שמישהו גרם לנו או בפחד שמישהו הפחיד אותנו. סוד כזה חייבים לספר לאדם אחראי ומבוגר, גם אם הבטחנו לשמור על הסוד, גם אם נאמר לנו שזה לטובתנו וגם אם מאיימים עלינו או על מישהו קרוב לנו.
מומלץ לספר להורים או לאחים בוגרים. אפשר לספר לאדם מבוגר כמו מורה או יועצת.
הפנו את תשומת לב התלמידים למוקדי עזרה לילדים ולבני נוער:

ז. מאור הרגיש אשם. מדוע, לדעתכם, הוא הרגיש כך?
שימו לב לדבריה של עמליה: "תקשיב, מאור, ילד לעולם אינו אשם במה שמבוגר מעולל לו! מבוגר תמיד צריך לדאוג לטובתו של הילד! אני המומה ממה שקרה. אני מתקשרת להורים שלך ולמשטרה."

8. חלקו את דפי העבודה לתלמידים. בקשו מהתלמידים למלא את הדף לתלמידים.
בדף לתלמידים מצורפת התמונה הבאה:

9. סכמו את השיעור בעצות תלמידים וניסוח כללים מנחים לאישור חברים בפייסבוק.

מידע נוסף למורים

עמותת אשנב נותנת עצות לילדים לשימוש נבון וזהיר באינטרנט.

לחצו להמשך קריאה
הקטן