וידאו
זרה בתוכנו
דינה ציונית, מרים דרמוני, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אורה היא תלמידה בחטיבת הביניים, עולה מאתיופיה, יתומה מאם ומטפלת באביה החולה ובאחיה הקטן. הבנות בכיתה מנדות אותה ומעליבות אותה על צבע עורה, על ניקיונה ועל לבושה. בתחרות ריצה בבית-הספר אורה מנצחת, ובכספי הפרס היא קונה לאחיה הקטן את נעלי ההתעמלות שחלם עליהם.

על הסרט

אורה היא תלמידה בחטיבת הביניים, עולה מאתיופיה, יתומה מאם ומטפלת באביה החולה ובאחיה הקטן. הבנות בכיתה מנדות אותה ומעליבות אותה על צבע עורה, על ניקיונה ועל לבושה.

בתחרות ריצה בבית-הספר אורה מנצחת, ובכספי הפרס היא קונה לאחיה הקטן את נעלי ההתעמלות שחלם עליהם.

רקע

הסרטון עוסק בנושאים: שוויון, כבוד, גזענות וקבלת האחר והשונה, וכן במצוקת העולים חדשים במולדת החדשה.

לפני הצפייה בסרטון

  1. האם אתם מכירים מקרים של פגיעה בקבוצות מיוחדות בחברה (עולים חדשים, ילדי עובדים זרים, ערבים)?
  2. כיצד, לדעתכם, היחס של חברותיה לכיתה גרם לאורה להרגיש?
  3. האם אתם מכירים מקרים דומים של פגיעה ושל חוסר שוויון בכיתה או בבית-ספר?

©    שימו לב: אין צורך לציין שמות.

הנחיות

לפני צפייה בסרטון:
1. שאלת סקר: האם, לדעתכם, יש בחברה הישראלית מקרים של פגיעה בקבוצות שונות (עולים חדשים, ילדי עובדים זרים, ערבים)?

שרטטו על הלוח את הרצף הבא, והוסיפו את תוצאות הסקר.

כן לא יודע/ת לא
[——————————-|———————————–]

א. אחרי הצפייה בסרטון
2. לפניכם רשימה של זכויות אדם.

× זכויות טבעיות: הזכות לחיים והזכות לביטחון (שלמות הגוף), הזכות לחירות, הזכות לכבוד, הזכות לקניין והזכות להליך הוגן
× זכויות חברתיות: הזכות לרמת חיים, הזכות לדיור, הזכות לטיפול רפואי, זכויות עובדים ותנאי העסקה, הזכות לחינוך
× זכויות ילדים: הזכות להתפתח, גופנית ונפשית, הזכות למשפחה, הזכות לשם ולזהות, הזכות לחינוך, הזכות לפרטיות, הזכות להתחשבות משפטית, הזכות להשתלבות בחברה, הזכות להביע את עצמנו

3.בחרו מהרשימה זכות אחת, אשר, לדעתכם, נפגעה בסרטון "זרה בתוכנו". נמקו את בחירתכם.

בחרתי בזכות שנפגעה: ……………………………………………………………………….
הנימוקים שלי: ……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………….

מידע נוסף למורים

זכויות טבעיות – מה הן?

התפיסה ההומניסטית מניחה כי לכל אדם יש זכויות טבעיות. ההכרזה לכל באי עולם  בדבר זכויות האדםמשנת 1948 מציינת: "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם. כולם חוננו בתבונה ובמצפון, לפיכך חובה עליהם לנהוג איש ברעהו ברוח של אחווה".
האמנה בדבר ביעור כל סוגי האפליה הגזעית
הזכות לשוויון
אי-שוויון מרחבי וחברתי בישראל

ביבליוגרפיה

משתתפים: ממ"ד יגאל אלון, יהוד, כיתה ח , רחל תזזו (ילדה), ציון תזזו (ילד)
בימוי: אורטל משה
הפקה: סילבן ביגאלזיין; מעיין טרי
בעלי זכויות: משרד החינוך והתרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המטה המשולב ליישום דוחות שנהר וקרמניצר, הפיקוח על הוראת על התקשורת והקולנוע, עמותת להב לקידום הערכים בחברה, קרן ריצ'רד ורודה גולדמן, ירושלים, התשס"ד-2003 צילום ועריכת סרטים: עמותת "להב" בסיוע: עמותת "להב" מכון ואן ליר, ירושלים קרן גולדמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן