מערך שיעור
חיה ישורון: "לא אומרים – המורה חמורה"
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות הנושא יחודו של יוצר: חיה ישורון – רותי טעותי מתוך הספר "לא אומרים: המורה חמורה" העוסק בלעג ובזלזול בטועים.

רקע

התכנית ייחודו של יוצר היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו בקטע מתוך הפרק רותי טעותי מתוך הספר לא אומרים: המורה חמורה
מאת חיה ישורון (הוצאת כתר, ירושלים, 1989, עמוד 16 – 15), העוסק בלעג ובזלזול בטועים.

מטרות

חינוך חברתי – העלאת המודעות לכך שכל אדם יכול לטעות, ולכן יש להתנהג בהבנה לטועים
ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בדרכים אלה: קריאת קטע מהספר, הבהרת המושגים, סיעור מוחין, מיון טעויות לפי קריטריונים, שאלות לדיון וכן דף לתלמידים, המציע מטלות ביצוע: כתיבה או ציור של סיסמה, כרזה או בול וכתיבת מכתב קצר

הנחיות

משך הפעילות: 45 דקות
1. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופרת חיה ישורון. היעזרו במידע בסעיף הפעילות שלהלן.
2. המושג טעות – לפני שתציגו לתלמידים את הקטע מתוך הספר, הסבירו להם את המושג טעות. ראו מידע בסעיף הפעילות שלהלן.
3. העיסוק בנושא לעג וזלזול בטועים ייעשה באמצעים הבאים:
א. הקראת תקציר וקטע מתוך הספר לא אומרים: המורה חמורה
ב. שאלות לדיון
4. דף לתלמידים – התלמידים יקראו בכיתה על הסופרת חיה ישורון, וימלאו את הדף לפי ההנחיות הכתובות בו.
5. התלמידים יציגו בכיתה את התוצרים ואת המסקנות שלהם מן הדף לתלמידים.
סכמו את השיעור בהצגת תוצרים של מספר תלמידים.

הפעילות

1. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופרת חיה ישורון. היעזרו במידע שלפניכם.
חיה ישורון
הסופרת חיה ישורון נולדה בישראל בשנת 1953. היא חיה בגליל ומלמדת תיאטרון בבית-ספר תיכון. בעבר היא הייתה מורה לספרות.
חיה היא גם בימאית של הצגות בתיאטרון בקהילה. היא גם בונה בובות תיאטרון, והבובות שבנתה, השתתפו בהצגה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר.
מאז שהייתה ילדה, היא כתבה שירים וסיפורים. הספר הראשון שפרסמה, נקרא אחרת לגמרי. בספר נכלל גם הסיפור מתנה ליום האם, שהיא כתבה, כשהייתה ילדה בכיתה ח.
בספרים שלה היא משתפת את הקוראים בחוויות שלה כמורה. היא מספרת על בעיות, על קשיים ועל הצלחות שלה כמורה.
ספרים נוספים שכתבה: חשבתי שאסור להגיד – ראשית קריאה, אחרת לגמרי – ראשית קריאה, בגללך כולנו נסתבך,לא צריכה את הטובות שלך, ועוד.

2. קראו לתלמידים את תקציר הפרק רותי טעותי.
3. הציגו את הנושא:
טעות: שגיאה, עשיית משגה בהתנהגות או בשיפוט
לעג: לגלוג ובוז מתוך כוונה רעה, יחס זלזלני ומבזה כלפי מישהו
זלזול: הפגנת חוסר כבוד או חוסר רצינות כלפי משהו או מישהו, ביזוי
מתוך: מילון רב מילים

4. דיון בכיתה – לאחר הבהרת המושגים דונו בכיתה בנושא באמצעות סיעור מוחות: התלמידים יעלו תחושות, רגשות ומושגים הידועים להם על הנושא.

5. שאלו, וכתבו את הרעיונות על הלוח:
א. איך אתם מרגישים, כשאתם עושים טעות?
ב. האם קרה לכם שמישהו צחק על טעות שעשיתם? מה הייתה הטעות? איך הרגשתם?
ג. האם אתם או מישהו אחר, שאתם מכירים, צחק פעם על מישהו שעשה טעות? מה קרה?
6. הדף לתלמידים
א. התלמידים יקראו בדף לתלמידים את המידע על הסופרת חיה ישורון, ויענו על השאלות הקשורות לטקסט
שהוקרא על ידי המורה- תקציר הסיפור.
ב. התלמידים יעצבו או יציירו סיסמה, כרזה או בול בנושא למידה מטעות.
ג. התלמידים יכתבו מכתב קצר לרותי.
7. קראו לתלמידים את הקטע מן הפרק רותי טעותי (עמוד 16 – 15 בספר).
הערה: אם קוראים את הפרק בכיתה, יש להגדיל את משך הפעילות ל-2 שיעורים.

תקציר הקטע
בתחילת שנה המורה מספרת על מה שקורה בכיתה שלה: כאשר מישהו טועה, מיד משמיעים לו מילות גנאי. כל הילדים, שכך עושים להם, נעלבים מזה. יש כאלה שבמשך הזמן הפסיקו להצביע ולהשתתף בכיתה. לא עזרו גם הבקשות של המורה והניסיונות שלה להראות שכל אדם טועה, וגם היא עצמה טועה.

יום אחד הגיעה אל הכיתה המזכירה של בית-הספר, ובידה מכתב המיועד לתלמידי כיתה ב. השולחת היא רות נבון, גם היא תלמידת כיתה ב, ביישוב אחר. במכתב הזה רותי מתוודה, שיש לה הרבה שגיאות כתיב. היא מספרת שכאשר המורה פונה אליה בשאלות, היא מתרגשת, והתשובות מתבלבלות לה. רותי מספרת להם שהיא רוצה לעבור אל הכיתה שלהם, כי בכיתה שלה לועגים לה ומכנים אותה "רותי טעותי". רותי מבקשת לדעת אם לא ילעגו לה ויכנו אותה בשמות.

בעקבות המכתב הכיתה משנה את ההתנהגות, ומתחילה להתייחס בהבנה לתלמידים טועים. הם עושים פעילות מקיפה (אשר בחלקה נקיים בכיתה שלנו). כאשר התלמידים מרגישים שהם מוכנים לקלוט את רותי בכיתה שלהם, המורה מספרת להם המורה שהיא עצמה שלחה את המכתב…

8. שאלו את התלמידים:
א. המורה אומרת לתלמידים שרותי טעותי אינה ילדה אמיתית, אך היא נמצאת בכיתה שלהם.
האם גם אתם מרגישים כך? (אל תציינו שמות.)
ב. מה דעתכם על הסיפור? האם נהגה המורה בדרך נכונה?
ג. אילו הייתם במקום המורה בכיתה, מה הייתם עושים?
ד. כיצד מגיבים אצלכם כאשר מישהו בכיתה טועה?
ה. איך הייתם רוצים שינהגו אתכם, כשאתם טועים?
ו. בסיפור המורה מלמדת שקולומבוס גילה את אמריקה בטעות, ושהתרופה החשובה פניצילין
התגלתה על-ידי המדען בטעות. האם, לדעתכם, ניתן ללמוד מטעויות?
9. חשבו על טעויות שקרו לכם בחייכם. האם יש לכם דוגמאות לטעויות, גם טעויות מצחיקות?

10. א. מיינו על הלוח את הטעויות לפי הקריטריונים הבאים:

– טעויות בהתנהגות
– טעויות שנובעות מחוסר ידע

ב. ואפשר למיין את הטעויות גם בדרך אחרת:

– טעויות מצחיקות
– טעויות שניתן ללמוד מהן

11. חלקו את הדף לתלמידים, והתלמידים יבצעו את הפעילויות שבדף
12. תלמידים יספרו באילו היגדים בחרו ויסבירו מדוע.
13. תלמידים יציגו את הסיסמאות שכתבו או ציירו.
14. תלמידים יקראו את המכתבים שכתבו לרותי.

לחצו להמשך קריאה
הקטן